web - AMIKOR FREUD KEZE VAN A SZEMEDBEN

  • Széphelyi Júlia
  • 2010. január 28.

Zene

A furcsa című félreolvasó-napló zömmel szingli, webaddikt nők intellektuális, vágyteljesítő blogja - egyszersmind az utóbbi idők egyik legeredetibb, minimalista formában elővezetett társadalomkritikája is. Félreolvasások puritán listája az oldal: posztjai szavakra és tőmondatokra korlátozódnak, zárójelben az eredeti szóalakkal. A Freud szikár formában közöl, néhol mégis kéretlenül sokat árul el bejegyzőiről, amikor privát bloghoz hasonló intim csatornaként működik a panaszosok számára.
A furcsa címû félreolvasó-napló zömmel szingli, webaddikt nõk intellektuális, vágyteljesítõ blogja - egyszersmind az utóbbi idõk egyik legeredetibb, minimalista formában elõvezetett társadalomkritikája is.

Félreolvasások puritán listája az oldal: posztjai szavakra és tõmondatokra korlátozódnak, zárójelben az eredeti szóalakkal. A Freud szikár formában közöl, néhol mégis kéretlenül sokat árul el bejegyzõirõl, amikor privát bloghoz hasonló intim csatornaként mûködik a panaszosok számára. A Freud nõi becsületesen hozzák ugyanis a szinglisztereotípiákat, az önbántás és öndédelgetés változatos formáit, olyan megható félreolvasások képében, mint magányterület (magánterület helyett), viszonzatlanul (azaz visszavonhatatlanul) besötétedett, én, te, ó (õ), hûség- (vagyis hõség)riadó. A posztolók sokszor a vágyteljesítés põre eszközeiként néznek a szavakra: csak élvezz (evezz) rendületlenül!; terpesszél egyet oldalt (szerkesszél egy weboldalt); farkaddal (mármint fakarddal) a hatalom ellen; lesbian session (az unalmas serbian lesson helyett).

A Freud mára nem is elsõsorban a lappangó szexualitás, sokkal inkább a webhasználói ösztön feltárásában leli örömét: oldalán olyan szókapcsolatokban tobzódhatunk, mint a "kitoloncolnák Angliából a torrentgyanús (terrorgyanús) csoportot", de tetten érhetõ a netfüggõség nõi szempontokkal való keveredése is: új Freeblog, új diéta (új béta helyett). Mindezen túl a Freud egyszersmind a társadalom lelkiismerete is. Nem mindennapi érzékenységgel mutat rá a jelen társadalmi valóságára, amikor elénk tárja az észlelés esetlegesnek látszó hibáit: Marketingesek tere (Harminckettesek tere helyett), borzasztó ez az egészségügy! (vagyis borzasztó ez az egész ügy), tiszteljétek a bkv új weboldalát (teszteljétek helyett). Szofisztikált módja ez a társadalmi véleményformálásnak, ráadásul a felelõsség sem a megnyilatkozóé - pusztán a tudattalané.

http://samfreud.freeblog.hu/

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.