Opera

Whisky per tutti!

Puccini: A Nyugat lánya

Zene

A megtörtént dolgok számára rendszerint eleve logikus látszatot kölcsönöz az a puszta tény, hogy végbementek. Így például a jelenből visszatekintve egészen kézenfekvőnek vélhetjük, hogy Puccini New York-i ősbemutatójú 1910-es operájához amerikai, sőt vadnyugati témát választott, méghozzá az előző világsikerét, a Pillangókisasszonyt egyszer már jól szolgáló újvilági darabgyáros, David Belasco legfrissebb színpadi látványosságát megzenésítve.

Pedig a Maestro valójában éveken át megveszekedetten keresgélt és próbálkozott, hogy végül ne épp ennél a megoldásnál kössön ki. S habár A Nyugat lánya jól sikerült, és 118 éve rendszeresen ott szerepel a világ operaszínpadain, azért korántsem bizonyos, hogy kikezdhetetlenül helyes döntés volt a vadnyugati, aranylázas témaválasztás. A western, sőt a makaróniwestern képzete ugyanis, mi tagadás, nem túl előnyösen vetül rá erre az operára, ez egyszer rossz értelemben vett hatásvadász gyanánt is megmutatva Puccinit, ezt az amúgy a lehető legjobb értelemben vett hatásvadászt.

A cselekmény hézagtalan áthelyezése ebben az esetben különösen nehéz feladatot jelenthet egy lelkiismeretes rendező számára, ám egyúttal méltóbb vállalásnak tűnhet, mint száz más operánál megtenni ugyanezt. Az évad első operabemutatóján a fiatal orosz rendező, Vaszilij Barhatov és kreatív csapata most a vadnyugat és vadregény nélkül bocsátotta a közönség elé A Nyugat lányát, s a végeredmény részben meggyőzőnek, részben vitára érdemesnek bizonyult. Az aranyásók peremlétét itt a jelenkori proli kiszolgáltatottság teszi érzékletessé: melósokról, vendég- vagy épp feketemunkásokról szól a történet java. A szó szoros értelmében vett csőlakók szegényszagú férfikollektívája életszerűen és üdítően jól egyénítő jelmezekben mozog: Zinovij Margolin ruhái – talán egyetlen kivétellel – affektált színpadiasság nélküli, mai viseletek.

Ashby, a Wells Fargo társaság ügynöke céges kezeslábast viselő művezető, akinek talán még a tb-jét is fizeti a vállalat, Jack Rance a biztonsági cég kirendeltje. A címszereplő, Minnie pedig úgy tolja be kerékpárját a színre, mintha szociális munkásként ápolna meghitt kapcsolatot a betonhengeres munkásszálló lakóival. Mindenesetre egy magasabb társadalmi régió­ból látogat a melósok közé, ez rögtön kiderül, amint a második felvonásra felmegy a függöny. A Minnie otthonában játszódó felvonás ugyanis modern polgári jólétet mutat: itt szabadulna végre elhúzódó szüzességétől a nő, ha a választott férfi múltja – és jelene – nem állna kettőjük közé. Dick Johnson, alias Ramerrez, a nemes szívű bandita rokonszenvesen stramm, és megnyerő a svádája is, míg az elveszettsége határozottan jelen idejű. Őt kellene Minnie-nek megváltania, ám ez vajmi nehéz, ebben a produkcióban meg egyenesen lehetetlen feladat.

Barhatov ugyanis radikálisan megváltoztatja a történet végkimenetelét. A harmadik felvonásban, ahelyett, hogy Minnie kiimádkozná szerelmét a lincselni készülő aranyásók keze közül, most valami egészen más történik a színpadon. Előbb a sebesült és trisztánian haldokló Dick Johnson víziója, majd az ő testi halála után Minnie látomása alkotja a felvonást, egy pluszfüggönnyel, viszont happy end nélkül. Átgondolt és hatásos koncepció, amellyel szemben – paradox módon – inkább az agyunk emelne vétót, semmint az érzékeink.

Az említett érzékek közül a hallással kapcsolatban akadtak apróbb gondok a bemutató estéjén. Így az első felvonás nagy csoportos aranyásó-zsánerjeleneteinek sorában a tucatnyi énekes közül korántsem mindenkit lehetett hallani, s utóbb a közörömre színre lépő Minnie, vagyis Bátori Éva hangjából is el-elveszett egy-egy frázis. Bátori mindvégig a lehetőségei határán mozog ebben a kitüntetetten nehéz szólamban, de alakításából igazán nem csupán az áradóan nőies, tiszta és nagy lélek méltatható. Szopránja és egész előadói kultúrája a második felvonás szerelmi kettősében, majd a harmadik felvonás záró szakaszában például igen szép pillanatokat teremt. Játéka pedig eleven és motivált, s legfeljebb a lányos mórikálásból vehetne vissza egy kockacukornyit.

A tenor Gaston Riveróról már eddig is voltak kellemes budapesti emlékeink, és múlt szombati Johnson-Ramerreze most ezek számát tetézi. Hiánytalanul, póztalan férfiassággal tölti ki figuráját, hihető, hogy bele lehet szeretni, s a hangja nemcsak az opera egyetlen slágerszámában (Ch’ella mi creda, III. felv.) bizonyul diadalmasnak. Fő ellenlábasa, a Rance seriff szólamát éneklő Szegedi Csaba ugyancsak a hangjánál van, ám vele kapcsolatban mégis leginkább egy jó szándékú, bár talán
kéretlenül tolakodó megjegyzést tennénk: fogynia kellene.

A csőlakók kollektívájából többen is kiemelkedtek jó figurateremtő képességük révén. Cseh Antal, Balczó Péter és Kiss Tivadar, ahogy mindig, úgy most is érdekes, színes egyéniségnek tetszik a színpadon. Az érdekes meg a színes jelző Kocsár Balázs és a zenekar teljesítményére viszont már kevésbé illene, annál inkább a korrekt és a jól összefogott.

Erkel Színház, december 1.

Figyelmébe ajánljuk

Az Amerika–EU-vámalku tovább nyomhatja a magyar gazdaságot

Noha sikerült megfelezni az EU-t fenyegető amerikai vám mértékét, a 15 százalékos általános teher meglehetősen súlyos csapást mérhet az európai gazdaságokra, így a magyarra is. A magyar kormány szerint Orbán Viktor persze jobb megállapodást kötött volna, de a megegyezés az orosz gázimportra is hatással lehet. 

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.