Opera

Whisky per tutti!

Puccini: A Nyugat lánya

Zene

A megtörtént dolgok számára rendszerint eleve logikus látszatot kölcsönöz az a puszta tény, hogy végbementek. Így például a jelenből visszatekintve egészen kézenfekvőnek vélhetjük, hogy Puccini New York-i ősbemutatójú 1910-es operájához amerikai, sőt vadnyugati témát választott, méghozzá az előző világsikerét, a Pillangókisasszonyt egyszer már jól szolgáló újvilági darabgyáros, David Belasco legfrissebb színpadi látványosságát megzenésítve.

Pedig a Maestro valójában éveken át megveszekedetten keresgélt és próbálkozott, hogy végül ne épp ennél a megoldásnál kössön ki. S habár A Nyugat lánya jól sikerült, és 118 éve rendszeresen ott szerepel a világ operaszínpadain, azért korántsem bizonyos, hogy kikezdhetetlenül helyes döntés volt a vadnyugati, aranylázas témaválasztás. A western, sőt a makaróniwestern képzete ugyanis, mi tagadás, nem túl előnyösen vetül rá erre az operára, ez egyszer rossz értelemben vett hatásvadász gyanánt is megmutatva Puccinit, ezt az amúgy a lehető legjobb értelemben vett hatásvadászt.

A cselekmény hézagtalan áthelyezése ebben az esetben különösen nehéz feladatot jelenthet egy lelkiismeretes rendező számára, ám egyúttal méltóbb vállalásnak tűnhet, mint száz más operánál megtenni ugyanezt. Az évad első operabemutatóján a fiatal orosz rendező, Vaszilij Barhatov és kreatív csapata most a vadnyugat és vadregény nélkül bocsátotta a közönség elé A Nyugat lányát, s a végeredmény részben meggyőzőnek, részben vitára érdemesnek bizonyult. Az aranyásók peremlétét itt a jelenkori proli kiszolgáltatottság teszi érzékletessé: melósokról, vendég- vagy épp feketemunkásokról szól a történet java. A szó szoros értelmében vett csőlakók szegényszagú férfikollektívája életszerűen és üdítően jól egyénítő jelmezekben mozog: Zinovij Margolin ruhái – talán egyetlen kivétellel – affektált színpadiasság nélküli, mai viseletek.

Ashby, a Wells Fargo társaság ügynöke céges kezeslábast viselő művezető, akinek talán még a tb-jét is fizeti a vállalat, Jack Rance a biztonsági cég kirendeltje. A címszereplő, Minnie pedig úgy tolja be kerékpárját a színre, mintha szociális munkásként ápolna meghitt kapcsolatot a betonhengeres munkásszálló lakóival. Mindenesetre egy magasabb társadalmi régió­ból látogat a melósok közé, ez rögtön kiderül, amint a második felvonásra felmegy a függöny. A Minnie otthonában játszódó felvonás ugyanis modern polgári jólétet mutat: itt szabadulna végre elhúzódó szüzességétől a nő, ha a választott férfi múltja – és jelene – nem állna kettőjük közé. Dick Johnson, alias Ramerrez, a nemes szívű bandita rokonszenvesen stramm, és megnyerő a svádája is, míg az elveszettsége határozottan jelen idejű. Őt kellene Minnie-nek megváltania, ám ez vajmi nehéz, ebben a produkcióban meg egyenesen lehetetlen feladat.

Barhatov ugyanis radikálisan megváltoztatja a történet végkimenetelét. A harmadik felvonásban, ahelyett, hogy Minnie kiimádkozná szerelmét a lincselni készülő aranyásók keze közül, most valami egészen más történik a színpadon. Előbb a sebesült és trisztánian haldokló Dick Johnson víziója, majd az ő testi halála után Minnie látomása alkotja a felvonást, egy pluszfüggönnyel, viszont happy end nélkül. Átgondolt és hatásos koncepció, amellyel szemben – paradox módon – inkább az agyunk emelne vétót, semmint az érzékeink.

Az említett érzékek közül a hallással kapcsolatban akadtak apróbb gondok a bemutató estéjén. Így az első felvonás nagy csoportos aranyásó-zsánerjeleneteinek sorában a tucatnyi énekes közül korántsem mindenkit lehetett hallani, s utóbb a közörömre színre lépő Minnie, vagyis Bátori Éva hangjából is el-elveszett egy-egy frázis. Bátori mindvégig a lehetőségei határán mozog ebben a kitüntetetten nehéz szólamban, de alakításából igazán nem csupán az áradóan nőies, tiszta és nagy lélek méltatható. Szopránja és egész előadói kultúrája a második felvonás szerelmi kettősében, majd a harmadik felvonás záró szakaszában például igen szép pillanatokat teremt. Játéka pedig eleven és motivált, s legfeljebb a lányos mórikálásból vehetne vissza egy kockacukornyit.

A tenor Gaston Riveróról már eddig is voltak kellemes budapesti emlékeink, és múlt szombati Johnson-Ramerreze most ezek számát tetézi. Hiánytalanul, póztalan férfiassággal tölti ki figuráját, hihető, hogy bele lehet szeretni, s a hangja nemcsak az opera egyetlen slágerszámában (Ch’ella mi creda, III. felv.) bizonyul diadalmasnak. Fő ellenlábasa, a Rance seriff szólamát éneklő Szegedi Csaba ugyancsak a hangjánál van, ám vele kapcsolatban mégis leginkább egy jó szándékú, bár talán
kéretlenül tolakodó megjegyzést tennénk: fogynia kellene.

A csőlakók kollektívájából többen is kiemelkedtek jó figurateremtő képességük révén. Cseh Antal, Balczó Péter és Kiss Tivadar, ahogy mindig, úgy most is érdekes, színes egyéniségnek tetszik a színpadon. Az érdekes meg a színes jelző Kocsár Balázs és a zenekar teljesítményére viszont már kevésbé illene, annál inkább a korrekt és a jól összefogott.

Erkel Színház, december 1.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.