Lemez

Whores: Gold

  • - greff -
  • 2016. december 17.

Zene

Eddig sem volt csendes a világ, de a múlt hét óta mintha jelentősen megnőtt volna azoknak a száma, akik a legszívesebben teli torokból üvöltenének. A Whores pontosan nekik játszik, de mondhatjuk úgy is, hogy helyettük teszi, amit tenni lehet. Betonbunkert épít hangokból olyan vastag basszusokkal, amelyek bármit kibírnak, majd a szétesés határáig ütött-vágott, de azért még koherens, tonális egészet felrajzoló gitárokkal díszíti fel, hogy a tetejéről kia­bálja aztán szerteszét bánattal, keserűséggel, de erővel, állhatatossággal is csordultig telített sorait. Az atlantai trió az amerikai noise rock durvább, már-már metálosan vaskos, ugyanakkor punkosan keresetlen vonalának a 90-es évek vége felé elejtett zászlaját emeli magasra, de annyira elevenen és akkora érzelmi töltettel teszi, hogy azzal távolról sem csupán a régi Unsane/Jesus Lizard/Helmet-tábor ma már szülői értekezleteken bóbiskoló tagjait hozhatja lázba. A hatalmas lendülettel minden eresztékében recsegő-ropogó témákat ontó zenekar képes arra a bravúrra, hogy mindeközben rövid, tömör és lekerekített is maradjon, ez pedig a szünet nélkül agyagba döngölt befogadó számára elegendőnek bizonyulhat ahhoz, hogy nagyvonalúan eltekintsen a ténytől, miszerint forradalmi újításokra azért még a Whores sem képes ebben az oda-vissza bejátszott zsánerben. Ez utóbbi persze amúgy is csak azokat zavarhatja, akik a nyilvánvaló tények dacára is hisznek még a haladás eszméjében.

Steamhammer, 2016



Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.