Lemez

World music: hagyjuk

Zene

az olcsó meneteket másra, már megint olyan lemezekről lesz szó, amik túl jól sikerültek ahhoz, hogy népszerűvé váljanak.

Dálava: Dálava Már nemegyszer elképedhettünk attól, hogy a New York-i avantgárd milyen érzékenységgel nyúl a kelet-európai népzenékhez. A legemlékezetesebben alighanem a klezmer frontján tette, de amit a bukaresti gyökerű Sanda Weigl művelt a román cigánydalokkal, az sem piskóta. Most pedig a morva ihletettségű Dálava után nyalhatjuk meg tíz ujjunkat minimum.

A Dálava magját egy házaspár alkotja: Julia Ulehla énekesnő az opera világából dobbantott, míg a gitáros Aram Bajakian Lou Reed, Diana Krall és Frank London zenekaraiban futtatta be a nevét. De a társaik sem kutyák, a gimbris Shanir Blumenkranz és a két vonós, Tom Swafford és Skye Steele ugyancsak a legkeresettebb zajongók közül valók. Ami pedig a dalokat illeti, azokat Julia dédnagyapja, a biológus Vladimir Úlehla írta le Strážnice faluban még az első világháború előtt. Nem vette fel, csak leírta őket, de talán nem is baj: a képzelet olykor megbízhatóbb forrás bármely adatközlőnél.

Az persze nélkülözhetetlen, hogy olyan extra tálalással párosuljon, mint amilyen a Dálaváé. Már alapból fantasztikus az ének: zsigeri és felkavaró. Ami pedig mögötte zajlik, az rogyásig tele van invencióval, úttöréssel és költészettel. Az egyik pillanatban atmoszferikus, a másikban durván rockos, a harmadikban szívszorító, de soha nem unalmas vagy öncélú. Nyilván ízlések és pofonok dolga, hogy melyik számára esküszünk: részemről az Ach, bože mùj, az Ej lásko, lásko és a Hájicku zelený jöhet bármikor. (Sanasar Records, 2014)

 

 

 

 

Axel Krygier: Hombre De Piedra
A Buenos Aires-i Axel Krygier a ZZK nevű kollektívában tűnt fel, melyet a digitális cumbia letéteményeseként tartanak számon. Szerepe volt továbbá egy rakás színházi és filmzene megalkotásában, a lemezpiacon pedig immár az ötödik albumával vétette észre magát. Ez a Hombre De Piedra annyiban megfelel a korábbi dobásainak, hogy szinte minden latin stílusból csipeget, az viszont sajátossá teszi, hogy tematikus: egy kőkorszaki alak történeteit énekli meg.

És ami még fontosabb: szinte végig élvezetesen. Szerencsénkre Axel most megmaradt a billentyűknél, nem ragadta magával valami multis bizonyítási vágy, inkább összehozott egy kimondottan tisztességes zenekart. Ezzel úgy tudta a maga medrébe terelni rockabillys (Tiempo y Tierra), spaget­ti­westernes (Mosquito), elektro-tangós (Mi piel de animal), perui pszichedelikus (Changarin), mexikói cumbiás (Alcohol) és más befolyásait, hogy az ön­azonosságán ne essék csorba, és hogy még véletlenül se feleljen meg a kommersz latin pop elvárásainak. (Crammed Discs, 2015)

 

 

 

 

Rústica: Rústica A spanyol világzene legnépszerűbb előadói manapság Katalónia és Andalúzia földjén teremnek, ahol a jelképes helyi hagyományok – a flamenco és a rumba – mellett virágba borult a fúziós latin pop. Ez persze nem dráma, némelyik társaság igazán tisztességesen igyekszik összeboronálni a dolgait, de miután kimulattuk magunkat, érdemes elmerülni az északabbra eső régiók folkosabb hagyományaiban is. Más kérdés, hogy például a galíciai muzsikusok közül bennem eddig csak Mercedes Peón, minden idők kopasz énekesnője hagyott mély nyomot, akiben példaértékűen testesült meg a hagyomány és a frissesség.

De most újra leesett az állam. A Rústica nevű projekt mögött négy helyi zenész – a dudás Cristina Pato, az ütős-énekes Davide Salvado, a tekerőlantos Anxo Pintos és a harmonikás Roberto Comesana – alkalmi együttese áll. Csupa régi népdallal tettek csodát – megőrizve archaikus hangvételüket, de közben valami olyan varázsköpenybe bújtatva őket, amitől több mint korszerűvé: egyenesen időtlenné váltak. Mindössze nyolc szám a mű, de könyörtelenül odaszögeztek a lemezjátszó elé. A Rústica nem tűri a mellébeszélést, kikacsingatást. Súlyosan drámai, mélyen tiszta és tisztán mély zene ez, az a fajta, ami után nagyon nehéz megszólalni. (Fol Musica, 2015)

 

 

 

 

Khamoro: Barnuljunk együtt! A Khamoro harmadik albuma kétségtelenné tette, hogy a magyarországi roma színtér egyik legjelentősebb együttesével van dolgunk. Hat évvel ezelőtt, amikor napvilágot látott a második albumuk, a fülszövegében Szentandrássy István egy öreg cigány szavait idézte, ahogy a Napot – a Khamorót – várja, mely „örök meleg fényével, zenéjével felvidítja ezt a nagyon szomorú, bánatfolyókon élő világot!”.

Nos, a név kötelez, és ezt pontosan tudják a Farkas Zsolt vezette Khamoro tagjai. Ahogy azt is, hogy sokkal ragyogóbb az elhivatottságuk annál, mint hogy beálljanak a bulisan lightos cigányzenekarok sorába. Feldolgozásaik mélyen belülről fakadnak, többségükben Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből, ahonnan nagy elődjük, a Kalyi Jag is indult. De a Dunántúlon sem kell félteni őket – tanúsítja többek közt a Dukhal moro terno trajo című szívszorító hallgató, nem beszélve az erdélyi, a balkáni és az orosz befolyásaikról. Nincs ebben a korongban semmi szemfényvesztés: pontosak és mértéktartóak az arányai, magas szintű énekes és hangszeres tudást takar, ráadásul a változatosság és a változékonyság közötti különbséggel is pontosan tisztában van. Kéretik utánajárni. (Sziromnyi Művészeti és Oktatási Egyesület, 2014)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.