Lemez

World music: hagyjuk

Zene

az olcsó meneteket másra, már megint olyan lemezekről lesz szó, amik túl jól sikerültek ahhoz, hogy népszerűvé váljanak.

Dálava: Dálava Már nemegyszer elképedhettünk attól, hogy a New York-i avantgárd milyen érzékenységgel nyúl a kelet-európai népzenékhez. A legemlékezetesebben alighanem a klezmer frontján tette, de amit a bukaresti gyökerű Sanda Weigl művelt a román cigánydalokkal, az sem piskóta. Most pedig a morva ihletettségű Dálava után nyalhatjuk meg tíz ujjunkat minimum.

A Dálava magját egy házaspár alkotja: Julia Ulehla énekesnő az opera világából dobbantott, míg a gitáros Aram Bajakian Lou Reed, Diana Krall és Frank London zenekaraiban futtatta be a nevét. De a társaik sem kutyák, a gimbris Shanir Blumenkranz és a két vonós, Tom Swafford és Skye Steele ugyancsak a legkeresettebb zajongók közül valók. Ami pedig a dalokat illeti, azokat Julia dédnagyapja, a biológus Vladimir Úlehla írta le Strážnice faluban még az első világháború előtt. Nem vette fel, csak leírta őket, de talán nem is baj: a képzelet olykor megbízhatóbb forrás bármely adatközlőnél.

Az persze nélkülözhetetlen, hogy olyan extra tálalással párosuljon, mint amilyen a Dálaváé. Már alapból fantasztikus az ének: zsigeri és felkavaró. Ami pedig mögötte zajlik, az rogyásig tele van invencióval, úttöréssel és költészettel. Az egyik pillanatban atmoszferikus, a másikban durván rockos, a harmadikban szívszorító, de soha nem unalmas vagy öncélú. Nyilván ízlések és pofonok dolga, hogy melyik számára esküszünk: részemről az Ach, bože mùj, az Ej lásko, lásko és a Hájicku zelený jöhet bármikor. (Sanasar Records, 2014)

 

 

 

 

Axel Krygier: Hombre De Piedra
A Buenos Aires-i Axel Krygier a ZZK nevű kollektívában tűnt fel, melyet a digitális cumbia letéteményeseként tartanak számon. Szerepe volt továbbá egy rakás színházi és filmzene megalkotásában, a lemezpiacon pedig immár az ötödik albumával vétette észre magát. Ez a Hombre De Piedra annyiban megfelel a korábbi dobásainak, hogy szinte minden latin stílusból csipeget, az viszont sajátossá teszi, hogy tematikus: egy kőkorszaki alak történeteit énekli meg.

És ami még fontosabb: szinte végig élvezetesen. Szerencsénkre Axel most megmaradt a billentyűknél, nem ragadta magával valami multis bizonyítási vágy, inkább összehozott egy kimondottan tisztességes zenekart. Ezzel úgy tudta a maga medrébe terelni rockabillys (Tiempo y Tierra), spaget­ti­westernes (Mosquito), elektro-tangós (Mi piel de animal), perui pszichedelikus (Changarin), mexikói cumbiás (Alcohol) és más befolyásait, hogy az ön­azonosságán ne essék csorba, és hogy még véletlenül se feleljen meg a kommersz latin pop elvárásainak. (Crammed Discs, 2015)

 

 

 

 

Rústica: Rústica A spanyol világzene legnépszerűbb előadói manapság Katalónia és Andalúzia földjén teremnek, ahol a jelképes helyi hagyományok – a flamenco és a rumba – mellett virágba borult a fúziós latin pop. Ez persze nem dráma, némelyik társaság igazán tisztességesen igyekszik összeboronálni a dolgait, de miután kimulattuk magunkat, érdemes elmerülni az északabbra eső régiók folkosabb hagyományaiban is. Más kérdés, hogy például a galíciai muzsikusok közül bennem eddig csak Mercedes Peón, minden idők kopasz énekesnője hagyott mély nyomot, akiben példaértékűen testesült meg a hagyomány és a frissesség.

De most újra leesett az állam. A Rústica nevű projekt mögött négy helyi zenész – a dudás Cristina Pato, az ütős-énekes Davide Salvado, a tekerőlantos Anxo Pintos és a harmonikás Roberto Comesana – alkalmi együttese áll. Csupa régi népdallal tettek csodát – megőrizve archaikus hangvételüket, de közben valami olyan varázsköpenybe bújtatva őket, amitől több mint korszerűvé: egyenesen időtlenné váltak. Mindössze nyolc szám a mű, de könyörtelenül odaszögeztek a lemezjátszó elé. A Rústica nem tűri a mellébeszélést, kikacsingatást. Súlyosan drámai, mélyen tiszta és tisztán mély zene ez, az a fajta, ami után nagyon nehéz megszólalni. (Fol Musica, 2015)

 

 

 

 

Khamoro: Barnuljunk együtt! A Khamoro harmadik albuma kétségtelenné tette, hogy a magyarországi roma színtér egyik legjelentősebb együttesével van dolgunk. Hat évvel ezelőtt, amikor napvilágot látott a második albumuk, a fülszövegében Szentandrássy István egy öreg cigány szavait idézte, ahogy a Napot – a Khamorót – várja, mely „örök meleg fényével, zenéjével felvidítja ezt a nagyon szomorú, bánatfolyókon élő világot!”.

Nos, a név kötelez, és ezt pontosan tudják a Farkas Zsolt vezette Khamoro tagjai. Ahogy azt is, hogy sokkal ragyogóbb az elhivatottságuk annál, mint hogy beálljanak a bulisan lightos cigányzenekarok sorába. Feldolgozásaik mélyen belülről fakadnak, többségükben Szabolcs-Szatmár-Bereg megyéből, ahonnan nagy elődjük, a Kalyi Jag is indult. De a Dunántúlon sem kell félteni őket – tanúsítja többek közt a Dukhal moro terno trajo című szívszorító hallgató, nem beszélve az erdélyi, a balkáni és az orosz befolyásaikról. Nincs ebben a korongban semmi szemfényvesztés: pontosak és mértéktartóak az arányai, magas szintű énekes és hangszeres tudást takar, ráadásul a változatosság és a változékonyság közötti különbséggel is pontosan tisztában van. Kéretik utánajárni. (Sziromnyi Művészeti és Oktatási Egyesület, 2014)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.