Lemez

World music: karizmatikus

Zene

énekesek randiznak e hasábokon – cigányok, feketék, de egy francia költő, sőt Tarr Béla is előkerül.

Lakatos Mónika és a Cigány Hangok: Hangszín „Hátborzongató mélység van benne, menthetetlenül bele kell szédülni” – írtam Lakatos Mónika hangjáról, miután a Romengo együttes első lemeze kijött. Azóta eltelt tíz év, és csak „súlyosbodott” a helyzet, akár a Romengo újabb anyagáról, akár Mónika első szólóalbumáról, a csupa „hallgatóstól” súlyos Romanimóról esett szó. Így hát számomra nem keltett olyan döbbenetes szenzációt, hogy Mónika októberben elnyerte a WOMEX rendkívül rangos életműdíját. Hiszen ő, ha szabad így mondanom, született „világsztár”. Bámulatos hanggal, tudással, és zavarba ejtő szerénységgel.

Második szólóalbuma, a Hangszín különösen közel került hozzám, hiszen olyan oláhcigány örökzöldeket tartalmaz, amelyeket akkor ismertem meg, amikor – a Kalyi Jag és az Ando Drom révén – ennek a kultúrának a rajongója lettem. Mónika és elmaradhatatlan társa, Rostás Mazsi Mihály három énekesnő, egy gitáros és egy kannás társaságában tálalja a dalokat, szorosabban követve az oláhcigány hagyományt (mint a Romengo lemezein), és a többszólamú énekre helyezve a hangsúlyt. Előkerül egy megrendítő hallgatós is (Mátyilem mé Mámo), de a többi dal pörgésre, vagy még inkább, „elszállásra” való, a tetőpontján a Csi Lav Tut című klasszikussal. Kimagasló a moldvai Elment a madárka feldolgozása is (Móni és Mazsi lánya, Rostás Dzsenifer énekével), az összetartozás gesztusaként és ragyogó feldolgozásként egyaránt. Egy szó mint száz: Lakatos Mónikából nem lehet „kiszédülni”. Romengóval vagy szólóban, fájdalommal vagy kitörő örömmel, hagyományosan vagy megtoldva, marad a mélyek mélyén vagy a csúcson. (Folk­Európa Kiadó, 2020) 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.