Lemez

World music: karizmatikus

Zene

énekesek randiznak e hasábokon – cigányok, feketék, de egy francia költő, sőt Tarr Béla is előkerül.

Lakatos Mónika és a Cigány Hangok: Hangszín „Hátborzongató mélység van benne, menthetetlenül bele kell szédülni” – írtam Lakatos Mónika hangjáról, miután a Romengo együttes első lemeze kijött. Azóta eltelt tíz év, és csak „súlyosbodott” a helyzet, akár a Romengo újabb anyagáról, akár Mónika első szólóalbumáról, a csupa „hallgatóstól” súlyos Romanimóról esett szó. Így hát számomra nem keltett olyan döbbenetes szenzációt, hogy Mónika októberben elnyerte a WOMEX rendkívül rangos életműdíját. Hiszen ő, ha szabad így mondanom, született „világsztár”. Bámulatos hanggal, tudással, és zavarba ejtő szerénységgel.

Második szólóalbuma, a Hangszín különösen közel került hozzám, hiszen olyan oláhcigány örökzöldeket tartalmaz, amelyeket akkor ismertem meg, amikor – a Kalyi Jag és az Ando Drom révén – ennek a kultúrának a rajongója lettem. Mónika és elmaradhatatlan társa, Rostás Mazsi Mihály három énekesnő, egy gitáros és egy kannás társaságában tálalja a dalokat, szorosabban követve az oláhcigány hagyományt (mint a Romengo lemezein), és a többszólamú énekre helyezve a hangsúlyt. Előkerül egy megrendítő hallgatós is (Mátyilem mé Mámo), de a többi dal pörgésre, vagy még inkább, „elszállásra” való, a tetőpontján a Csi Lav Tut című klasszikussal. Kimagasló a moldvai Elment a madárka feldolgozása is (Móni és Mazsi lánya, Rostás Dzsenifer énekével), az összetartozás gesztusaként és ragyogó feldolgozásként egyaránt. Egy szó mint száz: Lakatos Mónikából nem lehet „kiszédülni”. Romengóval vagy szólóban, fájdalommal vagy kitörő örömmel, hagyományosan vagy megtoldva, marad a mélyek mélyén vagy a csúcson. (Folk­Európa Kiadó, 2020) 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.