Lemez

World music: több mint

Zene

reményteli, ahogy az év indult: előkerült egy csomó régi ismerős, és olyan fordulatot vett, amibe minimum bele kell szédülni. De az sem kizárt, hogy végre megszakad a szívünk.

Värttinä: Viena A harminchárom éve működő Värttinä történetében mintha új felvonás kezdődött volna ezzel az albummal. A kezdetre alig emlékszünk, de kibírjuk nélküle is: akko­riban egy becsületes, ám nem túl eredeti karéliai hagyományőrző csoportként működött a zenekar. Aztán lépni kellett, szimbolikusan és igaziból egyaránt, lévén vidékről Helsinkibe költözött egyik-másik meghatá­rozó tagja. Még az is a pakliban volt, hogy véget ér a sztori, de éppen ellenkezőleg: valójában ekkor, vagyis 1989-ben kezdődött el. Innentől új arcok, új szelek, új befolyások tükröződtek lendületes – előbb négy, aztán három boszorkányra szabott – feldolgozásaikban, illetve a népzenétől alig különböző saját számaikban. Aitara, Vihma, Ilmatar, Iki, Miero – sorolhatjuk jobbnál jobb lemezeiket, csendesen hozzáfűzve, hogy az utóbbi tíz évben azért csökkenni látszott az az átütő népszerűség…

De most megint helyzet van. Történt, hogy az – eredeti felállásából már csak Mari Kaasinennek örvendő – együttes magja nekivágott az ősi keletnek, a Kalevala forrásául is szolgáló karéliai Viena falvainak. Ezeken, mint mondják, nem fogott az idő. Ugyanazok a faházak, ugyanazok a szaunák, ugyanazok a tavak és rajtuk ugyanazok a ladikok, mint az ódon képeslapokon. És hozzájuk ugyanazok a dalok, csak az a baj, hogy a régi énekesek száma úgy megcsappant közben.

Nem meglepő, hogy Mariékban mély nyomot hagyott ez a „zarándokút”. Az ebből született album pedig azokban fog, akik besokalltak a fröccsöntött hangoktól és gesztusoktól. Durván leegyszerűsítve, a Värttinä etnopopjában ezúttal az etnóra került a nyomaték. Ez nem azt jelenti, hogy odaveszett a jellegzetes hangoltság, de a bőgő és az ütőhangszerek hiánya egy újraértelmezett előadásmódról árulkodik mindenképp. A három énekesnőt „mindössze” három hangszeres (harmonika, hegedű, gitár vagy mandolin, vagy mandocselló) kíséri – ők persze elképesztően ott vannak, se több, se kevesebb a hangjuk a kelleténél. Hogy innentől meg- és felemelkedett a zenekar, az minden kockázat nélkül ideírható. Nagy kár, hogy az efféle letisztultság manapság az unalom szinonimája lett. De bárhonnan is nézzük, az Ukonlammas a Värttinä-életmű legerősebb száma, pont. (Westpark Music, 2016)

 

 

 

 

Vesevo: Vesevo A Vezúv régi neve ez, a lemezborítón az 1631-ben hatezer áldozatot követelő lávával. Hogy hasonlóan drámai kitörés fenyegeti-e Nápoly környékét, az komoly vita tárgya, az viszont tény, hogy csak úgy virulnak a délolasz népzenei irányzatok a vulkán árnyékában.

A Vesevo most debütált, de már vagy huszonöt éve jelen vannak a tagjai; még nálunk is jártak a Spaccanapoli nevű zenekarral. Francesco Manna a keretes dob, Antonio Fraioli a hegedű mestere, de az énekes Antonio Di Ponte sem kevésbé bámulatos (és gitáron sem piskóta). Alighanem az ő felkavaróan szenvedélyes éneke a döntő: aki vevő a nagy érzésekre, az kővé dermed a megrendüléstől, aki nem, az mehet táncolni. Itt jegyezzük meg, hogy a népszerű, régi táncokon – a tarantellán, a tammorrán, a pizzicán – alapulnak feldolgozásaik és eredeti számaik, persze az elengedhetetlen frissességgel és személyességgel. A helyi értékek mellett egy kis észak-afrikai blues is beszüremlik, de nem miatta muszáj újra és újra meghallgatni az albumot. Hanem mert olyan, amely nélkül inkább meghalni… (Agualoca Records, 2015)

 

 

 

 

Dobrek Bistro feat. David Krakauer A lengyel Krzysztof Dobrek (harmonika), az orosz Aliosha Biz (hegedű), az osztrák Alexander Lackner (bőgő) és a brazil Luis Ribeiro (ütőhangszerek) együttese Bécsben működik, ahová 1990-ben emigrált a zenekart vezető Krzysztof. Ha Krakkóban marad, bizonyára jeles fagottművész lett volna egy szimfonikus zenekarban, ám egyszer egy roma bandába botlott az utcán, és az teljesen felkavarta a nézeteit. Olyannyira, hogy tíz év kihagyás után újra előszedte a harmonikáját, és mindennek a tetejébe hazát is cserélt.

Alioshával egy bécsi színházi meló során találkozott, és rögtön kiderült, hogy együtt kell zenekart alapítaniuk. Ez lett a Dobrek Bistro, mely a mostani felállásában mintegy tíz éve üzemel. Így négyesben simán lefedik a fél világ zenéit – a tangótól a musette-en át az orosz cigányzenéig –, de félmunkát nem végezhet az ember, úgyhogy a lemezeikre vendégeket hívnak a teljesség kedvéért. Immár a hatodiknál járnak, és ezt a világ legzseniálisabb klezmerklarinétosa, David Krakauer (egykor Klezmatics, ma David Krakauer’s Klezmer Mad­ness!) teszi simán rendkívülivé.

Azt az eleganciát és virtuozitást, amit a Dobrek Bistro nosztalgikus-elégikus kamaramuzsikája alapból kínál, Krakauer olyan szálakkal szövi át, melyekhez legfeljebb az ő tébolyultan elragadtatott Klezmer Madnessében lehetett szerencsénk ezelőtt. És ez azzal jár, hogy a finom szórakoztató zene elborul, az emlékezés forradalomba torkoll, a franciás és latinos könnyedség pedig felkavaró mélységbe szédül. Röviden erre mondják, hogy szenzáció. (DobRecords, 2015)

 

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.