Lemez

World music: több mint

Zene

reményteli, ahogy az év indult: előkerült egy csomó régi ismerős, és olyan fordulatot vett, amibe minimum bele kell szédülni. De az sem kizárt, hogy végre megszakad a szívünk.

Värttinä: Viena A harminchárom éve működő Värttinä történetében mintha új felvonás kezdődött volna ezzel az albummal. A kezdetre alig emlékszünk, de kibírjuk nélküle is: akko­riban egy becsületes, ám nem túl eredeti karéliai hagyományőrző csoportként működött a zenekar. Aztán lépni kellett, szimbolikusan és igaziból egyaránt, lévén vidékről Helsinkibe költözött egyik-másik meghatá­rozó tagja. Még az is a pakliban volt, hogy véget ér a sztori, de éppen ellenkezőleg: valójában ekkor, vagyis 1989-ben kezdődött el. Innentől új arcok, új szelek, új befolyások tükröződtek lendületes – előbb négy, aztán három boszorkányra szabott – feldolgozásaikban, illetve a népzenétől alig különböző saját számaikban. Aitara, Vihma, Ilmatar, Iki, Miero – sorolhatjuk jobbnál jobb lemezeiket, csendesen hozzáfűzve, hogy az utóbbi tíz évben azért csökkenni látszott az az átütő népszerűség…

De most megint helyzet van. Történt, hogy az – eredeti felállásából már csak Mari Kaasinennek örvendő – együttes magja nekivágott az ősi keletnek, a Kalevala forrásául is szolgáló karéliai Viena falvainak. Ezeken, mint mondják, nem fogott az idő. Ugyanazok a faházak, ugyanazok a szaunák, ugyanazok a tavak és rajtuk ugyanazok a ladikok, mint az ódon képeslapokon. És hozzájuk ugyanazok a dalok, csak az a baj, hogy a régi énekesek száma úgy megcsappant közben.

Nem meglepő, hogy Mariékban mély nyomot hagyott ez a „zarándokút”. Az ebből született album pedig azokban fog, akik besokalltak a fröccsöntött hangoktól és gesztusoktól. Durván leegyszerűsítve, a Värttinä etnopopjában ezúttal az etnóra került a nyomaték. Ez nem azt jelenti, hogy odaveszett a jellegzetes hangoltság, de a bőgő és az ütőhangszerek hiánya egy újraértelmezett előadásmódról árulkodik mindenképp. A három énekesnőt „mindössze” három hangszeres (harmonika, hegedű, gitár vagy mandolin, vagy mandocselló) kíséri – ők persze elképesztően ott vannak, se több, se kevesebb a hangjuk a kelleténél. Hogy innentől meg- és felemelkedett a zenekar, az minden kockázat nélkül ideírható. Nagy kár, hogy az efféle letisztultság manapság az unalom szinonimája lett. De bárhonnan is nézzük, az Ukonlammas a Värttinä-életmű legerősebb száma, pont. (Westpark Music, 2016)

 

 

 

 

Vesevo: Vesevo A Vezúv régi neve ez, a lemezborítón az 1631-ben hatezer áldozatot követelő lávával. Hogy hasonlóan drámai kitörés fenyegeti-e Nápoly környékét, az komoly vita tárgya, az viszont tény, hogy csak úgy virulnak a délolasz népzenei irányzatok a vulkán árnyékában.

A Vesevo most debütált, de már vagy huszonöt éve jelen vannak a tagjai; még nálunk is jártak a Spaccanapoli nevű zenekarral. Francesco Manna a keretes dob, Antonio Fraioli a hegedű mestere, de az énekes Antonio Di Ponte sem kevésbé bámulatos (és gitáron sem piskóta). Alighanem az ő felkavaróan szenvedélyes éneke a döntő: aki vevő a nagy érzésekre, az kővé dermed a megrendüléstől, aki nem, az mehet táncolni. Itt jegyezzük meg, hogy a népszerű, régi táncokon – a tarantellán, a tammorrán, a pizzicán – alapulnak feldolgozásaik és eredeti számaik, persze az elengedhetetlen frissességgel és személyességgel. A helyi értékek mellett egy kis észak-afrikai blues is beszüremlik, de nem miatta muszáj újra és újra meghallgatni az albumot. Hanem mert olyan, amely nélkül inkább meghalni… (Agualoca Records, 2015)

 

 

 

 

Dobrek Bistro feat. David Krakauer A lengyel Krzysztof Dobrek (harmonika), az orosz Aliosha Biz (hegedű), az osztrák Alexander Lackner (bőgő) és a brazil Luis Ribeiro (ütőhangszerek) együttese Bécsben működik, ahová 1990-ben emigrált a zenekart vezető Krzysztof. Ha Krakkóban marad, bizonyára jeles fagottművész lett volna egy szimfonikus zenekarban, ám egyszer egy roma bandába botlott az utcán, és az teljesen felkavarta a nézeteit. Olyannyira, hogy tíz év kihagyás után újra előszedte a harmonikáját, és mindennek a tetejébe hazát is cserélt.

Alioshával egy bécsi színházi meló során találkozott, és rögtön kiderült, hogy együtt kell zenekart alapítaniuk. Ez lett a Dobrek Bistro, mely a mostani felállásában mintegy tíz éve üzemel. Így négyesben simán lefedik a fél világ zenéit – a tangótól a musette-en át az orosz cigányzenéig –, de félmunkát nem végezhet az ember, úgyhogy a lemezeikre vendégeket hívnak a teljesség kedvéért. Immár a hatodiknál járnak, és ezt a világ legzseniálisabb klezmerklarinétosa, David Krakauer (egykor Klezmatics, ma David Krakauer’s Klezmer Mad­ness!) teszi simán rendkívülivé.

Azt az eleganciát és virtuozitást, amit a Dobrek Bistro nosztalgikus-elégikus kamaramuzsikája alapból kínál, Krakauer olyan szálakkal szövi át, melyekhez legfeljebb az ő tébolyultan elragadtatott Klezmer Madnessében lehetett szerencsénk ezelőtt. És ez azzal jár, hogy a finom szórakoztató zene elborul, az emlékezés forradalomba torkoll, a franciás és latinos könnyedség pedig felkavaró mélységbe szédül. Röviden erre mondják, hogy szenzáció. (DobRecords, 2015)

 

 

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.