World music: ´98, tehát a

  • 1998. december 17.

Zene

hagyományos, rettegve várt, értelmetlen méricskélés, önismétlés, számvetés és összegzés, továbbá a felfedezés, rádöbbenés, trendalkotás s bedumálás, amivel persze elvolnék én, csak tudnám, hogy nemcsak én, nemcsak én, nem csak én.

Előttem van észak. Olvasóim szekértábora rendre számon kéri a spéci skandináv híreket, és nagyon helyesen teszi ezt. Most jó. Itt van a svéd Triakel, van miről beszélni. Egy tök ismeretlen társaság tök ismeretlen műve; egy ilyen lemezre csak ráfizetni lehet, de ebben az évben nekem ez volt a felfedezésem. Azt olvasni, bizonyos fekete likőr a névadó, vesd össze: a dalok sötétsége + Emma hangja - végül is érthető. Emma amúgy a Garmarna együttesben énekel, ami egy nagyszerű dolog, két alkalmi partnerével pedig a Hoven Drovenben találkozhattunk korábban. Csak most semmi rock, semmi hangoskodás, legfeljebb a szöveg vadul: "42 perc cenzúrázatlan erőszak és hirtelen halál elegye a legtisztább szerelemmel." Mondom, mindössze hegedű és harmónium, de azok nagyon ütnek; egészen szívbe markoló.

Ennyit a rácsodálkozásról. És most egy kört azok tiszteletére, akik újfent a tuti megőrzésével tűntek ki. A finn Värttinä a karéliai vokális hagyományból gyúrt olyan nyelvet, amit rajta kívül nem beszél senki, de érthető a világon mindenütt - így kaphatta a rendszerezni vágyó sajtótól a "global etno-beat" címkét. Új albuma (Vihma) vezette novemberben az európai rádiós listát, és tényleg nagyon erős az anyag - a korábbiaktól különös dinamikája és a tuvai torokló Albert Kuzevin jelenléte különíti el. A norvég Mari Boinéról (Bálvvoslatjna) ugye mindent tudunk (nyáron MaNcs-interjú, ősszel recenzió); ez most az ismétlés ideje: "...a hangjában meg, már jó szokása szerint, most is annyi a varázslat, amennyivel simán máglyára lehetett kerülni, nem is olyan rég. Az egy dolog, hogy megszólít állatot, növényt és feneketlen havat, hanem ahogy azok válaszolnak neki...!"

*

A hátam mögött dél. Ebben az évben Afrika közelebb került hozzánk három lépéssel: az élmezőnyből a gambiai Ifang Bondi A Zene Ünnepére, a mali sztár, Habib Koité a WOMUFE-re s a guineai Mory Kante a Szigetre jött el. Mi több, nem is üres kézzel: Ifang Bondi (Gis Gis) és Habib Koité is remek új anyaggal (Ma Ya) érkezett.

Hanem a legnagyobbat a szenegáli Baaba Maal kaszálhatta: Nomad Soulja három hónapig vezette, majd az év végi összesítésben is maga mögé tessékelte - az immár százötvenes - rádiós listát (Habib Koité a második); más kérdés, hogy szerintem kilúgozta kicsit a marketing. De koncerten nincs ilyen; láttam nemrég, az a vegytiszta királyság, a tömény metafizika. Baaba Maal továbbá a jamaicai Ernest Ranglin szenegáli albumán (In Search Of The Lost Riddim) is észrevétette magát, tíz perc felett a száma - akkor aztán se köpés, se nyelés.

Maliból még egy fiatal lány emelkedett ki: Rokia Traoré a neve, és lényegesen folkosabb dalokat énekel (Mouneissa), mint a Wassoulou régiót fémjelző Oumou Sangaré és társai. Följebb kissé, az algír/francia rai-felhozatalból Rachid Tahát emelném ki, az övé (Diwán) kevésbé kommersz Cheb Mami (Meli Meli) és Khaled (Hafla) lemezeinél.

*

A keleti (és itt most szabadjon Európára gondolnom) trendhez roma muzsika szól: Romániából a Taraf de Haidouksról (Dumbala Dumba) és a rezes csillag Fanfare Ciocarliáról (Radio Pascani) lehetett sokat hallani. Egy kicsit nyersek, egy kicsit barbárak, épp, amennyire kell - nincs a dolog túllihegve: tiszta forrás a Balkán, tiszta forrás India meg tiszta egy gagyi filmsláger is (nem az Ederlezi). Az efféle hajlékonyság mindig is benne volt a pakliban.

Hál´ isten nálunk is kijött pár roma anyag, és ha közös nevezőre kényszerítem őket, nemcsak kitűnő színvonaluk, de balkáni nyitottságuk is kitűnik. Balogh Kálmán & The Gipsy Cimbalom Band, aztán Amaro Suno (Álom a szememen), Ternipe (Esik eső) és végül a húszéves fennállását ünneplő Kalyi Jag (Cigányszerelem) - nyúlhatunk bárhová, helyben vagyunk. (A Transglobal Underground történetesen Romanyi Rota- és Balogh Kálmán-tagokkal súlyosbította Rejoice Rejoice albumát.) S ha szabad e körben, egy kicsit zsidóznék is: a Di Naye Kapelye (azonos című) CD-jét az év legeredetibb klezmerlemezének tartom.

Míg a megkerülhetetlen Fonóról és a Muzsikás Bartók-albumáról e melléklet más oldalain esik szó, e bekezdésnek, mintegy Narancsfül-Guinnessként, még Hortobágyi László munkásságáról kell megemlékeznie. Hortobágyinak eddig három önálló CD-je (Summa Technologiae, Memesis, Aeon) jelent meg ´98-ban, és könnyen lehet, ebben a mondatban az "eddig" a leghangsúlyosabb szó, hiszen az év végéig még kijöhet kettő. Nemrég a Wanted magazin megkérdezte tőle, mi vonzza úgy az indiai zenéhez. "Egy, az 1200-as években íródott indiai zenei könyv szerint - így Hortobágyi -, ha ismered a hangok világát, a ritmusok törvényeit, akkor rálépsz a hazafelé vezető útra. Érted ezt a dumát? Hihetetlen, már akkor is megvolt a pszichedélia, a lelépés koncepciója. Ez az indiai zene lényege."

*

Szigetek, sztárok - átmeneti állapot.

A madagaszkári Tarika egy súlyos, politikai-történelmi ihletettségű albummal állt ki tavaly; most viszont kimondottan ráhajtott a dizsire: D című albumára a hetvenes-nyolcvanas évek napsütötte madagaszkári slágereit dolgozta fel. Ez a fíling persze nem volt tőle idegen a korábbiakban sem, csak hát ekkora dózisban... szóval nekem egy kicsit pimf, a lelkem rajta. De a zöld-foki Cesaria Evorától megint elhasaltam, jóllehet csak egy best of kedveskedett nekem (persze ahogy illik: két melegében készült számmal). Amióta nem nyaldossa sem rabszolga-kereskedelem, sem gyarmatosítás a szigetet, nem könnyű a zöld-foki élet - szétforgácsolódott, elvándorolt családokról szólnak a kocsmák dalai; és tetten érhető e fájdalom a mezítlábas királynőben, Evorában is. És ha nem vigyázunk, akár úgy is tűnhet, hogy egyformák ezek a dalok, de akkor is, így is, bármiként is lebilincselők. Én speciel még vágyakozni is tudok egy olyan szar élet után.

*

Nyugaton a helyzet változatlan, heves még a Cubanismo, a Kuba-mánia. A citált-cibált százötvenes listából tizenkettő kubai anyag, bár hozzátenném: egyik sem kavart akkora szelet, mint egy évvel ezelőtt a Ry Cooder-féle Buena Vista Social Club vagy Rubén González. Az ismert versenyzők közül most a Sierra Maestra (Tibiri Tabara) és a Jesus Alemany vezette Cubanismo (Reencarnacion) a nyerő, amúgy szerintem lassacskán majd beáll az inga, s a korábban monopolizált lemezkiadás szelepének kifújásával helyrebillen figyelem és arány.

S ha ez a gyanús, az év leg... fedőnevű összeállítás megfejelhető még az év (leg)zenészével, akkor a New York-i Frank London előtt kell fejet hajtanom. Négy projektet hozott össze ebben az évben: önmagával azonosat, gyökereit - a zsidó zenét - tekintve rokont, mégis karaktereset, önállót. Legismertebb zenekara, a Klezmatics az izraeli dívával Chava Albersteinnel állt össze - így születtek a The Well gyönyörű sanzonjai; míg a Hasidic New Wave frenetikus dzsesszrockot (Psycho-Semitic), a Frank London-Lorin Sklamberg-Uri Caine trió liturgikus ihletettségű darabokat (Nigunim) ad elő. A negyedik, a Misérables Brass Band pedig... hát az még várat magára, sajnos csúszik egy kicsit. Az imént januárra ígérték, és én belebékéltem: nincs azzal baj, ha így indul a következő év.

Marton László Távolodó

Az év tánczenéi

Air: Moon Safari

Asian Dub Foundation: R.A.F.I.´s Revenge

Chemical Brothers: Brothers Gonna Work It Out

LTJ Bukem Presents Earth 3

Fatboy Slim: You´ve Come A Long Way Baby

4 Hero: Two Pages

Freestylers: We Rock Hard

Freestylers/Bentley Rhythm Ace: Future Sound Of UK 2/3

Grooverider: Mysteries Of Funk

David Holmes: Essential Mix

Kruder & Dorfmeister: The K&D Sessions

Massive Attack: Mezzanine

Monkey Maffia: Shoot The Boss

Propellerheads: Decksanddrumsandrockandroll

Ed Rush &Optical: Wormhole

(Összeállította: Bognár Tamás)

Az év legkelendőbb pop-rock lemezei

1. Morcheeba: Big Calm

2. Másfél: Katasztrófamámor

3. Portishead: Portishead

4. Kispál és a Borz: Holdfényexpressz

5. Anima Sound System: Anima

6. Garbage: Version 2.0

7. Placebo: Without You I´m Nothing

8. Hole: Celebrity Skin

9. Primus: Rhinoplasty

10. Smashing Pumpkins: Adore

11. Beastie Boys: Hello Nasty

12. Quimby: Diligram

13. Andersen: From The Laughing Cow

14. Barry Adamson: As Above, So Below

15. New Model Army: Strange Brotherhood

16. End Of Violence (Soundtrack)

17. Drums: III.

18. Heaven Street Seven: Budapest Dolls

19. Fun Lovin´ Criminals: 100% Colombian

20. Beck: Mutations

(Összeállította: Wave lemezbolt)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.