World music: véres

Zene

német népdalok, gógyis arab tánczene, sörényes finn balladák, olasz Balkán és mexikói eklektika - tessék választani. Marton László Távolodó
német népdalok, gógyis arab tánczene, sörényes finn balladák, olasz Balkán és mexikói eklektika - tessék választani.

Tine Kindermann: Schamlos schön Nagyon nehezen tudom elképzelni, hogy ezt a lemezt játszani fogják a rádiók - alighanem szép csendben elmegy mellette a világ. Pedig nem kéne. Épp eleget szívtak már a német népdalok, amikor ócska katonai indulókká vagy harsány sördalokká kellett silányulniuk. Másfelől meg, és hát ez a lényeg: ami ezen a lemezen hallható, az a tömény költészet maga. Ha sarkítható: halálos szerelmek és látomások dalai.

A berlini születésű, ám tizenöt éve New Yorkban tanyázó Tine Kindermann két-három-négyszáz éves dalokat szedett csokorba, s hozzájuk hihetetlenül friss muzsikusokat választott. (Mellesleg jól ismert nevek: Tom Waits közeléből a gitáros Marc Ribot és a bőgős Greg Cohen, a Klezmaticsból pedig - az itt harmóniumon játszó - Frank London és az énekes Lorin Sklamberg.) Tine gyönyörű természetességgel, ártatlanul és hátborzongatóan énekli őket, ami pedig a kíséretét illeti, az végképp tanítani való. Lényegében csak akkor szólal meg egy-egy hangszer, ha tényleg nagyon muszáj, de akkor iszonyatosan figyelni kell. Hogy egymás után, tizenháromszor elájultam, azt nem állítom, de négyszer-ötször azért padlót fogtam, és ennyi elég is, hogy a Schamlos schönt az év egyik legmegrázóbb albumának tartsam. (Oriente Musik/IndieGo, 2008) ***** alá

08001: Vorágine Az elektronikus alapú klubzenék masszív irányvonalat alkotnak a világzenében, de bizony ritka az olyan eredeti hang, mint a 08001-é. Ez a szám egy ma már öt éve működő barcelonai kollektívát jelöl, de valójában annak a stúdiónak a neve, amely tágra nyitotta a kapuit a multietnikus Raval kerület mindenre elszánt fiatal zenészei előtt. Nem kellett sok, a debütáló Raval to Joie albumból a spanyol piacon 2004 egyik legkelendőbb portékája kerekedett, a tavalyi Vorágine pedig menetelni kezdett globálisan is. Kisebb részben a flamenco, nagyobb részben az észak-afrikai rai és gnawa a fő csapás iránya, de mindig is kerülve a banalitást - vagyis kellő kreativitással és gógyival tele. Egyaránt érvényesen angolul, spanyolul és arabul, illetőleg a tradicionális hangszerek és a laptopok nyelvén. (Work in Progress Records, 2007) **** és fél

Jouhiorkesteri: Nikodemus Az épp aktuális finn durranásnak (én nem tudom, hogy csinálják, de minden évre jut egy) Jouhiorkesteri a neve. Lósörényzenekar. A huszadik század elejére ugyan kihalt az a hangszer, melynek lósörényből készült a vonója, de most e társaságnak köszönhetően revivale támadt. S azt kell mondanom, az időutazáson és etnomuzikológián túl is rendkívül figyelemreméltó ez a vállalkozás. Már legalábbis azok számára, akik vevők a súlyos, sötét, ősi skandináv balladákra és talpalávalókra. (Melyek sorába beékelődött a Máramarosi táncok is.) Egyszóval, több mint kuriózum: mélyen elkötelezett, és könnyedén magával ragadó ez a lovas kaland. (Kanteleen Aania, 2008) ***** alá

Figli Di Madre Ignota: Fez Club Ha nem is csattan ki az önállóságtól, azért nem akármi! Hanem ahogy ez a tízéves milánói banda a harmadik albumáról tartja: "Spagetti Balkán". És tényleg, nagyjából úgy fest a képlet: két adag Boban Markovichoz adj egy Mano Negrát + egy Leningradot + egy Mau Maut. Ebből aztán máris hamisítatlan balkáni polka-ska-patchanka kavalkád támad, de a tetejére még jöhet egy kis klezmer vagy dub vagy dixie. Tíz ujj megnyalva, ez igen! Nagyon együtt van. És nagyon működik. Gátlástalan buli. (Eastblok/IndieGo, 2008) **** és fél

Lila Downs: Shake Away Az anyai ágon mexikói indián, apai ágon észak-amerikai gyökerű - majd egy New Jersey-i rockzenésszel házasuló - Lila Downs mélyen megmártózott a különféle befolyásokban, mielőtt első albuma, az 1997-es La Sandunga megjelent. Ha úgy tetszik, az eklektikából alakult ki sajátos stílusa: a mexikói cumbia, ranchera és boleró mellett poppal-rockkal, némi dzsesszel és hiphoppal. Így van ez azóta is, sőt azt kell mondanom, hogy a Shake Awayen csak fokozódott a helyzet: ezzel nemcsak a legszínesebb lemeze született meg, de az is, amely a legszélesebb latin-amerikai és New York-i zenészkört öleli fel. Ennek a határtalan ambiciózusságnak persze megvannak az előnyei és a hátrányai is: a duettek (La Mari de Chambaóval és Mercedes Sosával) kitűnőek, de mondjuk a Black Magic Woman feldolgozása kínosan erőltetett. Mindenesetre bármiképpen osztunk-szorzunk, a felvonultatott tizenhat számnak azért legalább a kétharmadát jó érzés hallgatni, s ez annyit tesz, hogy Lila éppúgy megerősítette pozícióját az újabban feltűnt latin dívák élvonalában, mint a szívünk egy csücskében. (Manhattan Records, 2008) **** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.