World music: véres

Zene

német népdalok, gógyis arab tánczene, sörényes finn balladák, olasz Balkán és mexikói eklektika - tessék választani. Marton László Távolodó
német népdalok, gógyis arab tánczene, sörényes finn balladák, olasz Balkán és mexikói eklektika - tessék választani.

Tine Kindermann: Schamlos schön Nagyon nehezen tudom elképzelni, hogy ezt a lemezt játszani fogják a rádiók - alighanem szép csendben elmegy mellette a világ. Pedig nem kéne. Épp eleget szívtak már a német népdalok, amikor ócska katonai indulókká vagy harsány sördalokká kellett silányulniuk. Másfelől meg, és hát ez a lényeg: ami ezen a lemezen hallható, az a tömény költészet maga. Ha sarkítható: halálos szerelmek és látomások dalai.

A berlini születésű, ám tizenöt éve New Yorkban tanyázó Tine Kindermann két-három-négyszáz éves dalokat szedett csokorba, s hozzájuk hihetetlenül friss muzsikusokat választott. (Mellesleg jól ismert nevek: Tom Waits közeléből a gitáros Marc Ribot és a bőgős Greg Cohen, a Klezmaticsból pedig - az itt harmóniumon játszó - Frank London és az énekes Lorin Sklamberg.) Tine gyönyörű természetességgel, ártatlanul és hátborzongatóan énekli őket, ami pedig a kíséretét illeti, az végképp tanítani való. Lényegében csak akkor szólal meg egy-egy hangszer, ha tényleg nagyon muszáj, de akkor iszonyatosan figyelni kell. Hogy egymás után, tizenháromszor elájultam, azt nem állítom, de négyszer-ötször azért padlót fogtam, és ennyi elég is, hogy a Schamlos schönt az év egyik legmegrázóbb albumának tartsam. (Oriente Musik/IndieGo, 2008) ***** alá

08001: Vorágine Az elektronikus alapú klubzenék masszív irányvonalat alkotnak a világzenében, de bizony ritka az olyan eredeti hang, mint a 08001-é. Ez a szám egy ma már öt éve működő barcelonai kollektívát jelöl, de valójában annak a stúdiónak a neve, amely tágra nyitotta a kapuit a multietnikus Raval kerület mindenre elszánt fiatal zenészei előtt. Nem kellett sok, a debütáló Raval to Joie albumból a spanyol piacon 2004 egyik legkelendőbb portékája kerekedett, a tavalyi Vorágine pedig menetelni kezdett globálisan is. Kisebb részben a flamenco, nagyobb részben az észak-afrikai rai és gnawa a fő csapás iránya, de mindig is kerülve a banalitást - vagyis kellő kreativitással és gógyival tele. Egyaránt érvényesen angolul, spanyolul és arabul, illetőleg a tradicionális hangszerek és a laptopok nyelvén. (Work in Progress Records, 2007) **** és fél

Jouhiorkesteri: Nikodemus Az épp aktuális finn durranásnak (én nem tudom, hogy csinálják, de minden évre jut egy) Jouhiorkesteri a neve. Lósörényzenekar. A huszadik század elejére ugyan kihalt az a hangszer, melynek lósörényből készült a vonója, de most e társaságnak köszönhetően revivale támadt. S azt kell mondanom, az időutazáson és etnomuzikológián túl is rendkívül figyelemreméltó ez a vállalkozás. Már legalábbis azok számára, akik vevők a súlyos, sötét, ősi skandináv balladákra és talpalávalókra. (Melyek sorába beékelődött a Máramarosi táncok is.) Egyszóval, több mint kuriózum: mélyen elkötelezett, és könnyedén magával ragadó ez a lovas kaland. (Kanteleen Aania, 2008) ***** alá

Figli Di Madre Ignota: Fez Club Ha nem is csattan ki az önállóságtól, azért nem akármi! Hanem ahogy ez a tízéves milánói banda a harmadik albumáról tartja: "Spagetti Balkán". És tényleg, nagyjából úgy fest a képlet: két adag Boban Markovichoz adj egy Mano Negrát + egy Leningradot + egy Mau Maut. Ebből aztán máris hamisítatlan balkáni polka-ska-patchanka kavalkád támad, de a tetejére még jöhet egy kis klezmer vagy dub vagy dixie. Tíz ujj megnyalva, ez igen! Nagyon együtt van. És nagyon működik. Gátlástalan buli. (Eastblok/IndieGo, 2008) **** és fél

Lila Downs: Shake Away Az anyai ágon mexikói indián, apai ágon észak-amerikai gyökerű - majd egy New Jersey-i rockzenésszel házasuló - Lila Downs mélyen megmártózott a különféle befolyásokban, mielőtt első albuma, az 1997-es La Sandunga megjelent. Ha úgy tetszik, az eklektikából alakult ki sajátos stílusa: a mexikói cumbia, ranchera és boleró mellett poppal-rockkal, némi dzsesszel és hiphoppal. Így van ez azóta is, sőt azt kell mondanom, hogy a Shake Awayen csak fokozódott a helyzet: ezzel nemcsak a legszínesebb lemeze született meg, de az is, amely a legszélesebb latin-amerikai és New York-i zenészkört öleli fel. Ennek a határtalan ambiciózusságnak persze megvannak az előnyei és a hátrányai is: a duettek (La Mari de Chambaóval és Mercedes Sosával) kitűnőek, de mondjuk a Black Magic Woman feldolgozása kínosan erőltetett. Mindenesetre bármiképpen osztunk-szorzunk, a felvonultatott tizenhat számnak azért legalább a kétharmadát jó érzés hallgatni, s ez annyit tesz, hogy Lila éppúgy megerősítette pozícióját az újabban feltűnt latin dívák élvonalában, mint a szívünk egy csücskében. (Manhattan Records, 2008) **** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”