ZAj ZENe - Yamantaka Eye - John Zorn Duo (lemez)

  • Czabán György Ronin
  • 2006. április 20.

Zene

Ez az egyszerű cím azt takarja, ami: brutális egymásra találása két vaddisznónak. Zorn altszaxofonon ad ki olyan hangokat, amelyekért azonnal eltávolítanák a legtöbb zeneiskolából, Yamantaka Eye pedig a saját hangja és különféle elektronikák segítségével sokkolja a hallgatót.
A legdurvább videojátékok hangjai ehhez képest nyálas giccsek. Erő, rettenet és kreativitás az eredménye a New York-i avantgárd és a tokiói kreténség nem teljesen véletlen találkozásának. Az urak 1986 óta játszanak együtt, és három albumuk jelent meg eddig: a Nani Nani 1995-ben, a Naninani II 2004-ben és a Zorn 50. születésnapján rögzített koncertfelvétel. A borítón Eye neve mellett ez áll: voice, electronics. Ugyanitt szerepel még Sawai Taiji mint technikus, aki a hangfolyam megvalósításának aktív részese, és Fred Frith, aki az ötödik trekken gitározik.

Katartikus és az infantilitás határát súroló zene ez. A hightech, a meditáció és idétlen zajok meghökkentő egyvelege. Minden jól fésült zeneszerető embernek kihullik a haja tőle, ugyanakkor a gyerekeknek egyáltalán nem meglepő. Hiszen egy harcos, kardozós számítógépes játék hangkulisszáihoz képest nagyon is emberi. Lehet, hogy a zene fogalmának a határait feszegeti, de bele kell törődni, hogy az effektek világában élünk. Azok a zajok, amiket egy kilencvenes években készült filmhez atmoszféraként felhasználtak, ma már érvénytelenek. Körülöttünk ma már ezerféle elektromos kütyü, telefon, pénztárgép, tolatóradar ontja magából a digitális zajt. A következő generációk már egyenesen erre fognak akusztikusan szocializálódni. Volt idő, amikor gitárt akart a gyerek, aztán két dj-lemezjátszót, most pedig már egy jobb laptoppal illik házibuliba menni, zenét csinálni.

Nincs dallam, nincs ritmus, nem építkezik az anyag, nincs eleje, nincs vége, de még közepe sem. Nincs rendszer, túl van a jón és a rosszon. Egzisztencialista ugratás, mely a nyerseség, a spontaneitás, a "közvetlen rámutatás", a ficam kultuszát szolgálja. A sokkterápia enyhe formája, mely a személyiségnek azt a felét hivatott megszólítani, amit a társadalmi kódex elnyom. A spontaneitást, a váratlan elemet, a paradoxont használja, aminek a segítségével tudatára ébredhetünk saját tudattalanunknak. Amikor megszűnik a cselekvő és az önmegfigyelő én közt a különbség, és megtanulunk automatikusan, transzban cselekedni. És akkor már a zen buddhizmusról beszélünk, ahol a mester és a tanítvány között lezajló rövid, éles "kérdezz-felelek" játék vezethet el a hirtelen megvilágosodáshoz. Arthur Koestler ír erről Japán című könyvében. Én közben a Zorn-Eye duót hallgattam.

És akkor megértettem, hogy ez egy posztmodern zazen meditáció.

Is. Meg egy tál rizs.

Tzadik Records, 2005

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.