Zimmerman-szendvics, barna öntettel - Bryan Ferry: Dylanesque (lemez)

  • - legát -
  • 2007. július 5.

Zene

Tavasszal még izgalmas hírnek számított, hogy új Roxy Music-album készül, Bryan Ferry pedig feldolgozásalbumot jelentetett meg. Csakhogy a címlapokra nem emiatt, hanem egy "kis színes", pontosabban egy "kis barna" nyomán került az immár 61 éves nemzetközi playboy: a Welt am Sonntagnak adott interjújában hódolatát fejezte ki a náci parádék és egyenruhák, valamint Albert Speer és Leni Riefenstahl iránt.
Mindez Magyarországon, ahol politikusok készíttetnek magukról SS-jelmezes fotókat, a Bárka Színház pedig a matróna Riefenstahl fényképével hirdette bérletakcióját, nem okozott volna különösebb feltűnést, Angliában viszont hatalmas botrány kerekedett. A brit zsidó közösség vezetői és parlamenti képviselők szólították fel a vásárlókat Ferry lemezeinek, illetve az általa reklámozott Marks & Spencer termékeinek bojkottjára. Noha az énekes villámgyorsan bocsánatot kért, az áruházlánc azonnal felbontotta szerződését. Erre - tudomásunk szerint - kizárólag a kuruc.info reagált "Bryan Ferry ellen uszítanak a brit zsidók - bojkottáljuk a Marks & Spencert" című közleményében.

Bryan Ferryt eddig sem az esze miatt szerettük. Több mint harmincéves pályafutása során nyilatkozott ő már számtalan hülyeséget, mégis döbbenetes, hogy ennyi idő alatt sem tanult, inkább felejtett. Ami a legszomorúbb, hogy Ferry valószínűleg most sem érti, mit és hol rontott el: "Hát nem voltak lélegzetelállítóak a nürnbergi nagygyűlések?" Ráadásul a botrányos nyilatkozat Bob Dylan (született Robert Allen Zimmerman) dalaiból készült lemezének promóciója közben hangzott el.

A Dylanesque persze csak azoknak okozhat meglepetést, akik a mostani cirkusz során hallottak először az énekesről. Ferry első (These Foolish Things, 1973) és legutóbbi (Frantic, 2002) lemezén is vannak Dylan-feldolgozások, nem is rosszak. A mostani tizenegy újabb próbálkozás sem kellemetlen, de így, csomagban nagyon hamar unalmassá válnak. A Gates Of Edent leszámítva a dalok ugyanabban a tempóban, ugyanazzal a dinamikával szólnak, s ha néha nem hasítana a versszakok közé - a la Dylan - a dobhártya-szaggató szájharmonika-szóló, azt is mondhatnánk: olyan "szolid rock" háttérzenével van dolgunk, amit egy vagányabb szálloda halljában játszhatnának délután öttől. Ráadásul úgy tűnik, Ferry kizárólag a "The very best of Dylan"-szerű lemezekből gyűjtött ihletet. A Dylanesque-en szereplő dalok többnyire az életmű agyonjátszott és agyonfeldolgozott darabjai, a The Times They Are A-Changin', a Knockin' On Heaven's Door, a Positively 4th Street vagy az All Along The Watchtower. Csupa olyan dolog, amivel már régen nem lehet feltűnést kelteni. Pedig mennyivel jobb lett volna egy ilyen meglepetés.

Virgin, 2007

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.