Zimmerman-szendvics, barna öntettel - Bryan Ferry: Dylanesque (lemez)

  • - legát -
  • 2007. július 5.

Zene

Tavasszal még izgalmas hírnek számított, hogy új Roxy Music-album készül, Bryan Ferry pedig feldolgozásalbumot jelentetett meg. Csakhogy a címlapokra nem emiatt, hanem egy "kis színes", pontosabban egy "kis barna" nyomán került az immár 61 éves nemzetközi playboy: a Welt am Sonntagnak adott interjújában hódolatát fejezte ki a náci parádék és egyenruhák, valamint Albert Speer és Leni Riefenstahl iránt.
Mindez Magyarországon, ahol politikusok készíttetnek magukról SS-jelmezes fotókat, a Bárka Színház pedig a matróna Riefenstahl fényképével hirdette bérletakcióját, nem okozott volna különösebb feltűnést, Angliában viszont hatalmas botrány kerekedett. A brit zsidó közösség vezetői és parlamenti képviselők szólították fel a vásárlókat Ferry lemezeinek, illetve az általa reklámozott Marks & Spencer termékeinek bojkottjára. Noha az énekes villámgyorsan bocsánatot kért, az áruházlánc azonnal felbontotta szerződését. Erre - tudomásunk szerint - kizárólag a kuruc.info reagált "Bryan Ferry ellen uszítanak a brit zsidók - bojkottáljuk a Marks & Spencert" című közleményében.

Bryan Ferryt eddig sem az esze miatt szerettük. Több mint harmincéves pályafutása során nyilatkozott ő már számtalan hülyeséget, mégis döbbenetes, hogy ennyi idő alatt sem tanult, inkább felejtett. Ami a legszomorúbb, hogy Ferry valószínűleg most sem érti, mit és hol rontott el: "Hát nem voltak lélegzetelállítóak a nürnbergi nagygyűlések?" Ráadásul a botrányos nyilatkozat Bob Dylan (született Robert Allen Zimmerman) dalaiból készült lemezének promóciója közben hangzott el.

A Dylanesque persze csak azoknak okozhat meglepetést, akik a mostani cirkusz során hallottak először az énekesről. Ferry első (These Foolish Things, 1973) és legutóbbi (Frantic, 2002) lemezén is vannak Dylan-feldolgozások, nem is rosszak. A mostani tizenegy újabb próbálkozás sem kellemetlen, de így, csomagban nagyon hamar unalmassá válnak. A Gates Of Edent leszámítva a dalok ugyanabban a tempóban, ugyanazzal a dinamikával szólnak, s ha néha nem hasítana a versszakok közé - a la Dylan - a dobhártya-szaggató szájharmonika-szóló, azt is mondhatnánk: olyan "szolid rock" háttérzenével van dolgunk, amit egy vagányabb szálloda halljában játszhatnának délután öttől. Ráadásul úgy tűnik, Ferry kizárólag a "The very best of Dylan"-szerű lemezekből gyűjtött ihletet. A Dylanesque-en szereplő dalok többnyire az életmű agyonjátszott és agyonfeldolgozott darabjai, a The Times They Are A-Changin', a Knockin' On Heaven's Door, a Positively 4th Street vagy az All Along The Watchtower. Csupa olyan dolog, amivel már régen nem lehet feltűnést kelteni. Pedig mennyivel jobb lett volna egy ilyen meglepetés.

Virgin, 2007

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.