Koncert

Zongopera

Zene

Vajon a fesztivál hivatalos műsorközlője, Bősze Ádám miért nevezi szultán helyett következetesen és folytatólagosan kánnak a török uralkodót, Abdul Medzsidet, aki 1847-ben Lisztet vendégelte? És ki találta ki a koncert erőltetett címét? Elsőre még csak efféle akadékoskodó kérdések merülhettek fel a kritikusban, aki a második Cziffra Fesztiválon Balázs János és Rost Andrea közös fellépését választotta – ám azután jött egy komolyabb, már-már fájdalmas kérdés is. Vajon miért indítja programját Rost Andrea egy olyan áriával, amelyet nem ural a kívánatos mértékben? Merthogy, mi tűrés-tagadás, Norma híres áriájának túlnyomó része sérülékenyen és a bel canto formaszépség eszményétől el-eltávolodva hangzott fel. És utóbb bizony a Lammermoori Lucia Őrülési jelenete is egyértelművé tette, hogy Rost Andrea énekesi virtuozitásának és a szólam kívánalmainak a határai már nem min­de­­­nütt esnek egybe. A nagy énekesnő ezúttal megküzdött az áriáiért, azonban az előadó-művészet cso­dájaképpen ettől izgalmasabbá, emberibbé és fontosabbá vált mindahány megszólalása, ahol a technikai ügyeskedések, a mesterségbeli tudás kamatainak felélése mellé a félreismerhetetlen személyes érintettség ismertetőjegye társult. Desdemona nagyjelenete (Fűz­fadal és Ave Maria) ráadásul teljességgel megfelelt Rost hangjának és operai személyiségének, és ez az összeillés az est legszebb perceit hozta el számunkra. A ráadások közül ilyen szám volt azután a Faust kacér Ékszeráriája is, míg ellenben Cherubino áriája ritkán szólal meg ennyire asszonyosan – és ez aligha lehet véletlen. Balázs János elsőrangú kísérőnek bizonyult, Liszt opera-parafrázisait és -reminiszcenciáit pedig rokonszenvesen és igen mutatósan játszotta, éppen csak az az extra sziporkázás hiányzott az előadásmódjából, ami pályafutásának és fesztiváljának választott vezércsillagát, Cziffra Györgyöt olyannyira jellemezte.

Zeneakadémia, február 24.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.