Koncert

Zongopera

Zene

Vajon a fesztivál hivatalos műsorközlője, Bősze Ádám miért nevezi szultán helyett következetesen és folytatólagosan kánnak a török uralkodót, Abdul Medzsidet, aki 1847-ben Lisztet vendégelte? És ki találta ki a koncert erőltetett címét? Elsőre még csak efféle akadékoskodó kérdések merülhettek fel a kritikusban, aki a második Cziffra Fesztiválon Balázs János és Rost Andrea közös fellépését választotta – ám azután jött egy komolyabb, már-már fájdalmas kérdés is. Vajon miért indítja programját Rost Andrea egy olyan áriával, amelyet nem ural a kívánatos mértékben? Merthogy, mi tűrés-tagadás, Norma híres áriájának túlnyomó része sérülékenyen és a bel canto formaszépség eszményétől el-eltávolodva hangzott fel. És utóbb bizony a Lammermoori Lucia Őrülési jelenete is egyértelművé tette, hogy Rost Andrea énekesi virtuozitásának és a szólam kívánalmainak a határai már nem min­de­­­nütt esnek egybe. A nagy énekesnő ezúttal megküzdött az áriáiért, azonban az előadó-művészet cso­dájaképpen ettől izgalmasabbá, emberibbé és fontosabbá vált mindahány megszólalása, ahol a technikai ügyeskedések, a mesterségbeli tudás kamatainak felélése mellé a félreismerhetetlen személyes érintettség ismertetőjegye társult. Desdemona nagyjelenete (Fűz­fadal és Ave Maria) ráadásul teljességgel megfelelt Rost hangjának és operai személyiségének, és ez az összeillés az est legszebb perceit hozta el számunkra. A ráadások közül ilyen szám volt azután a Faust kacér Ékszeráriája is, míg ellenben Cherubino áriája ritkán szólal meg ennyire asszonyosan – és ez aligha lehet véletlen. Balázs János elsőrangú kísérőnek bizonyult, Liszt opera-parafrázisait és -reminiszcenciáit pedig rokonszenvesen és igen mutatósan játszotta, éppen csak az az extra sziporkázás hiányzott az előadásmódjából, ami pályafutásának és fesztiváljának választott vezércsillagát, Cziffra Györgyöt olyannyira jellemezte.

Zeneakadémia, február 24.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.