Koncert

Zongopera

Zene

Vajon a fesztivál hivatalos műsorközlője, Bősze Ádám miért nevezi szultán helyett következetesen és folytatólagosan kánnak a török uralkodót, Abdul Medzsidet, aki 1847-ben Lisztet vendégelte? És ki találta ki a koncert erőltetett címét? Elsőre még csak efféle akadékoskodó kérdések merülhettek fel a kritikusban, aki a második Cziffra Fesztiválon Balázs János és Rost Andrea közös fellépését választotta – ám azután jött egy komolyabb, már-már fájdalmas kérdés is. Vajon miért indítja programját Rost Andrea egy olyan áriával, amelyet nem ural a kívánatos mértékben? Merthogy, mi tűrés-tagadás, Norma híres áriájának túlnyomó része sérülékenyen és a bel canto formaszépség eszményétől el-eltávolodva hangzott fel. És utóbb bizony a Lammermoori Lucia Őrülési jelenete is egyértelművé tette, hogy Rost Andrea énekesi virtuozitásának és a szólam kívánalmainak a határai már nem min­de­­­nütt esnek egybe. A nagy énekesnő ezúttal megküzdött az áriáiért, azonban az előadó-művészet cso­dájaképpen ettől izgalmasabbá, emberibbé és fontosabbá vált mindahány megszólalása, ahol a technikai ügyeskedések, a mesterségbeli tudás kamatainak felélése mellé a félreismerhetetlen személyes érintettség ismertetőjegye társult. Desdemona nagyjelenete (Fűz­fadal és Ave Maria) ráadásul teljességgel megfelelt Rost hangjának és operai személyiségének, és ez az összeillés az est legszebb perceit hozta el számunkra. A ráadások közül ilyen szám volt azután a Faust kacér Ékszeráriája is, míg ellenben Cherubino áriája ritkán szólal meg ennyire asszonyosan – és ez aligha lehet véletlen. Balázs János elsőrangú kísérőnek bizonyult, Liszt opera-parafrázisait és -reminiszcenciáit pedig rokonszenvesen és igen mutatósan játszotta, éppen csak az az extra sziporkázás hiányzott az előadásmódjából, ami pályafutásának és fesztiváljának választott vezércsillagát, Cziffra Györgyöt olyannyira jellemezte.

Zeneakadémia, február 24.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.