Koncert

Zongopera

Zene

Vajon a fesztivál hivatalos műsorközlője, Bősze Ádám miért nevezi szultán helyett következetesen és folytatólagosan kánnak a török uralkodót, Abdul Medzsidet, aki 1847-ben Lisztet vendégelte? És ki találta ki a koncert erőltetett címét? Elsőre még csak efféle akadékoskodó kérdések merülhettek fel a kritikusban, aki a második Cziffra Fesztiválon Balázs János és Rost Andrea közös fellépését választotta – ám azután jött egy komolyabb, már-már fájdalmas kérdés is. Vajon miért indítja programját Rost Andrea egy olyan áriával, amelyet nem ural a kívánatos mértékben? Merthogy, mi tűrés-tagadás, Norma híres áriájának túlnyomó része sérülékenyen és a bel canto formaszépség eszményétől el-eltávolodva hangzott fel. És utóbb bizony a Lammermoori Lucia Őrülési jelenete is egyértelművé tette, hogy Rost Andrea énekesi virtuozitásának és a szólam kívánalmainak a határai már nem min­de­­­nütt esnek egybe. A nagy énekesnő ezúttal megküzdött az áriáiért, azonban az előadó-művészet cso­dájaképpen ettől izgalmasabbá, emberibbé és fontosabbá vált mindahány megszólalása, ahol a technikai ügyeskedések, a mesterségbeli tudás kamatainak felélése mellé a félreismerhetetlen személyes érintettség ismertetőjegye társult. Desdemona nagyjelenete (Fűz­fadal és Ave Maria) ráadásul teljességgel megfelelt Rost hangjának és operai személyiségének, és ez az összeillés az est legszebb perceit hozta el számunkra. A ráadások közül ilyen szám volt azután a Faust kacér Ékszeráriája is, míg ellenben Cherubino áriája ritkán szólal meg ennyire asszonyosan – és ez aligha lehet véletlen. Balázs János elsőrangú kísérőnek bizonyult, Liszt opera-parafrázisait és -reminiszcenciáit pedig rokonszenvesen és igen mutatósan játszotta, éppen csak az az extra sziporkázás hiányzott az előadásmódjából, ami pályafutásának és fesztiváljának választott vezércsillagát, Cziffra Györgyöt olyannyira jellemezte.

Zeneakadémia, február 24.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”