Koncert

Zsigeri exhibicionizmus

Arctic Monkeys

Zene

Az immár 16 éve indie rockot játszó, de öltözködésben inkább a rockabillyt idéző angol zenekart idáig elkerülte, hogy azt mondjuk róluk, „régen bezzeg minden jobb volt”. 2002-es fennállásuk óta hat lemezt adtak ki, és mostanáig mindegyiken volt néhány olyan sláger, amitől az agyunkat is eldobtuk. Az idén májusban kiadott lemez, a Tranquility Base Hotel & Casino viszont enyhén szólva langyosra sikerült, így vegyes érzelmekkel vártuk a sarkvidéki majmok koncertjét.

Csalódnunk nem kellett, a banda maximálisan odatette magát, és a Sziget utolsó nagyszínpados fellépőjétől elvárható színvonallal szórakoztattak. A setlist kiegyensúlyozottan válogatott az olyan régi és újabb nagy slágerekből, mint a Brianstorm, a Do I Wanna Know? vagy az R U Mine?, illetve a friss albumról (Star Treatment, Batphone); a pörgősebb számokból és a kiskocsmák hajnali melankóliáját idéző dalokból egyaránt. Az utóbbiakból talán több volt a kelleténél, ugyanis hiába vannak ezek remekül hangszerelve, és hiába esünk szerelembe ilyenkor a búgó hangú Alex Turnerrel, a Majmok ereje azért a tempós és megőrülős számokban van.

Így hát, néhány ponton kissé leült a koncert, de ez annyira nem volt súlyos, hogy egy Teddy Picker vagy Arabella ne tudta volna megmenteni. Ráadásul a 11 órás nagyszínpadzárásra fittyet hányva olyan erővel robbant vissza az Arctic Monkeys, mintha akkor kezdték volna csak a kétórás koncertet. A katarzis a záró I Bet You Look Good on the Dancefloorral és az R U Mine?-nal teljesedett ki, méghozzá úgy, hogy ezt nem látványosságokkal érték el, egy aranyban pompázó „Monkeys” feliraton s a bandán kívül semmi más nem volt a színpadon. De a siker záloga mégis Alex Turner volt, aki mintha nem is a zenekar része lenne, hanem rajta kívül álló entitás. Az énekes-dalszerző nem tipikus frontember, sokkal inkább egy magát folyamatosan reflektorfényben tartó díva. De a szigetes fellépést nézve ez még csak nem is tudatos – egy olyan fickóról van szó, akinek a zsigereiben van az exhibicionizmus, aki játszótérnek használja a színpadot, mi meg csak örüljünk, hogy nézhetjük őt.

Sziget Fesztivál, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 14.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.