Koncert

Zsigeri exhibicionizmus

Arctic Monkeys

Zene

Az immár 16 éve indie rockot játszó, de öltözködésben inkább a rockabillyt idéző angol zenekart idáig elkerülte, hogy azt mondjuk róluk, „régen bezzeg minden jobb volt”. 2002-es fennállásuk óta hat lemezt adtak ki, és mostanáig mindegyiken volt néhány olyan sláger, amitől az agyunkat is eldobtuk. Az idén májusban kiadott lemez, a Tranquility Base Hotel & Casino viszont enyhén szólva langyosra sikerült, így vegyes érzelmekkel vártuk a sarkvidéki majmok koncertjét.

Csalódnunk nem kellett, a banda maximálisan odatette magát, és a Sziget utolsó nagyszínpados fellépőjétől elvárható színvonallal szórakoztattak. A setlist kiegyensúlyozottan válogatott az olyan régi és újabb nagy slágerekből, mint a Brianstorm, a Do I Wanna Know? vagy az R U Mine?, illetve a friss albumról (Star Treatment, Batphone); a pörgősebb számokból és a kiskocsmák hajnali melankóliáját idéző dalokból egyaránt. Az utóbbiakból talán több volt a kelleténél, ugyanis hiába vannak ezek remekül hangszerelve, és hiába esünk szerelembe ilyenkor a búgó hangú Alex Turnerrel, a Majmok ereje azért a tempós és megőrülős számokban van.

Így hát, néhány ponton kissé leült a koncert, de ez annyira nem volt súlyos, hogy egy Teddy Picker vagy Arabella ne tudta volna megmenteni. Ráadásul a 11 órás nagyszínpadzárásra fittyet hányva olyan erővel robbant vissza az Arctic Monkeys, mintha akkor kezdték volna csak a kétórás koncertet. A katarzis a záró I Bet You Look Good on the Dancefloorral és az R U Mine?-nal teljesedett ki, méghozzá úgy, hogy ezt nem látványosságokkal érték el, egy aranyban pompázó „Monkeys” feliraton s a bandán kívül semmi más nem volt a színpadon. De a siker záloga mégis Alex Turner volt, aki mintha nem is a zenekar része lenne, hanem rajta kívül álló entitás. Az énekes-dalszerző nem tipikus frontember, sokkal inkább egy magát folyamatosan reflektorfényben tartó díva. De a szigetes fellépést nézve ez még csak nem is tudatos – egy olyan fickóról van szó, akinek a zsigereiben van az exhibicionizmus, aki játszótérnek használja a színpadot, mi meg csak örüljünk, hogy nézhetjük őt.

Sziget Fesztivál, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 14.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."