Koncert

Zsigeri exhibicionizmus

Arctic Monkeys

Zene

Az immár 16 éve indie rockot játszó, de öltözködésben inkább a rockabillyt idéző angol zenekart idáig elkerülte, hogy azt mondjuk róluk, „régen bezzeg minden jobb volt”. 2002-es fennállásuk óta hat lemezt adtak ki, és mostanáig mindegyiken volt néhány olyan sláger, amitől az agyunkat is eldobtuk. Az idén májusban kiadott lemez, a Tranquility Base Hotel & Casino viszont enyhén szólva langyosra sikerült, így vegyes érzelmekkel vártuk a sarkvidéki majmok koncertjét.

Csalódnunk nem kellett, a banda maximálisan odatette magát, és a Sziget utolsó nagyszínpados fellépőjétől elvárható színvonallal szórakoztattak. A setlist kiegyensúlyozottan válogatott az olyan régi és újabb nagy slágerekből, mint a Brianstorm, a Do I Wanna Know? vagy az R U Mine?, illetve a friss albumról (Star Treatment, Batphone); a pörgősebb számokból és a kiskocsmák hajnali melankóliáját idéző dalokból egyaránt. Az utóbbiakból talán több volt a kelleténél, ugyanis hiába vannak ezek remekül hangszerelve, és hiába esünk szerelembe ilyenkor a búgó hangú Alex Turnerrel, a Majmok ereje azért a tempós és megőrülős számokban van.

Így hát, néhány ponton kissé leült a koncert, de ez annyira nem volt súlyos, hogy egy Teddy Picker vagy Arabella ne tudta volna megmenteni. Ráadásul a 11 órás nagyszínpadzárásra fittyet hányva olyan erővel robbant vissza az Arctic Monkeys, mintha akkor kezdték volna csak a kétórás koncertet. A katarzis a záró I Bet You Look Good on the Dancefloorral és az R U Mine?-nal teljesedett ki, méghozzá úgy, hogy ezt nem látványosságokkal érték el, egy aranyban pompázó „Monkeys” feliraton s a bandán kívül semmi más nem volt a színpadon. De a siker záloga mégis Alex Turner volt, aki mintha nem is a zenekar része lenne, hanem rajta kívül álló entitás. Az énekes-dalszerző nem tipikus frontember, sokkal inkább egy magát folyamatosan reflektorfényben tartó díva. De a szigetes fellépést nézve ez még csak nem is tudatos – egy olyan fickóról van szó, akinek a zsigereiben van az exhibicionizmus, aki játszótérnek használja a színpadot, mi meg csak örüljünk, hogy nézhetjük őt.

Sziget Fesztivál, Dan Panaitescu Nagyszínpad, augusztus 14.

Figyelmébe ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.