A szerk.

A brit ragály

A szerk.

Azt mondja Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke, hogy most már csak egyetlen megoldás maradt a Brexit-probléma kezelésére.

Hogy mi ez az egyetlen megoldás, azt Tusk ugyan nem mondta ki, de arra gondolhatott, hogy a londoni parlament lefújja ezt az egész marhaságot, és a britek legkésőbb a március 29. éjféli határidő előtt pár perccel visszavonják kilépési kérelmüket. Tusk ezt közvetlenül az után mondta (írta a Twitterén), hogy a mondott parlament leszavazta a londoni kormány és az Európai Unió megállapodását a britek rendezett távozásáról; vagy inkább porrá zúzta ezt az alkut – 432 ellenszavazattal szemben mindössze 202 képviselő támogatta a hosszú hónapok alatt kidolgozott egyezséget.

De tartunk tőle, Tusk tévedett: a kilépés elmismásolásának (elhalasztásának, visszavonásának, parlamenti leszavazásának, a második népszavazás kiírásának, etc.) igenis van alternatívája. Ez pedig a megállapodás nélküli kilépés, a hard Brexit, a crashing out, az aláhullás a szakadékba. (Tusk megjegyzése amúgy jól mutatja azt is, milyen illúziókban ringathatták magukat az uniós tárgyalópartnerek, sőt, vezető politikusok arról, hogy a britek végül mégis racionális döntést fognak hozni, olyat, ami nem megy szembe hazájuk nyilvánvaló érdekeivel. Egy igen szellemes megfigyelő szerint az unió egy exhibicionistával játszott vetkőzős pókert – Hosuk Lee-Makiyama, köszönjük!)

A hard Brexit annál is fenyegetőbbnek tűnik e pillanatban, mert ha a brit parlament nem tesz semmit a következő két hónapban, akkor automatikusan ez következik be, és ezt megfogalmazhatnánk így is: ahhoz, hogy ne legyen hard Brexit, a brit parlamentnek, illetve valaminő, bárminő többségnek a brit parlamentben tennie kéne valamit. Ez első ránézésre nem tűnik lehetetlen küldetésnek, a konzervatív párt kötelékébe tartozó tucatnyi szélsőjobboldali képviselőn kívül szinte senki nem akarja a megállapodás nélküli távozást, illetve az ezzel járó monstruózus felfordulást és általános kalamitást. Csakhogy a brit parlamentnek ez a többsége erősen virtuális és csúnyán szegmentált. Nemcsak abban nem értenek egyet, hogy mit szeretnének – az unióban maradni, vagy csak jobb alkut kötni a kilépésről Brüsszellel, valami kis halasztást kiharcolni, vagy második népszavazást –, de abban sem, hogy ezen célok valamelyikét hogyan kéne realizálni. E törésvonalak ráadásul a két nagy párton belül is léteznek, sőt, főleg ott, azaz van maradáspárti Tory, van népszavazáspárti Tory, megállapodáspárti kilépéses Tory, és biztos van kis, zöld Tory nagy, elálló füllel is; ahogy vannak ugyanilyen képviselők munkáspárti kiszerelésben is, sőt, még olyan Labour-honatya is akad, akinek a no deal Brexit sem lenne az ellenére. Jelentős számú, és változatos pártállású képviselő gondolja azt, vagy tesz úgy, mintha azt gondolná, hogy a baj igazából az, hogy Theresa May rossz alkut kötött az EU-val, és elég lenne egy másik valakinek visszamenni u.oda egy jobbért. A Brexit kollektív kábulatában, a nemzeti önzés eme emelkedett delíriumában ezek a képviselők – vagy inkább a brit politikus közvélemény – egyszerűen képtelenek nemhogy tekintetbe, de akár tudatukba venni az Európai Unió indokait a Brexit-vitában, álláspontjának észszerűségét és mélyebb megalapozottságát, horribile dictu elveit. Mintha az Európai Unió pusztán az lenne, aminek ki-ki közülük képzeli. A németek mesterterve, a Drittes Reich álnok spinoffja! Jellemző s egyszersmind mélyen elkeserítő, hogy a May-féle megállapodást, a rendezett távozás jószerivel egyetlen racionális és méltányos módját milyen kéjjel dobta máglyára a nekivadult horda.

E ponton szerfölött csábító lenne a brit politikusok, pártvezérek, döntéshozók teljes alkalmatlansága fölött lamentálni kicsit, s erre jó okunk is lenne – de e panoptikum mögött a brit választók, hovatovább a brit, vagy még inkább az angol társadalom tévképzeteit, megosztottságát, irracionalitását – vagy épp másfajta racionalitását és eltérő értékpreferenciáit fedezhetjük fel. A londoni alsóház mai káoszának gazdái nemcsak előidézői, de produktumai is e szélesebb krízisnek.

Épp ezért afelől sem lehetnek kétségeink, hogy ha valami előre nem látható fordulatok után Nagy-Britannia mégis az Európai Unió tagja marad, akkor az ország egyre vadabbul unióellenes fele az unión belül is politikai képviselethez fog jutni. Az új EP-ben szép számmal lennének olyan angol képviselők, akik célja csak a pusztítás, és a Bizottságban és a Tanácsban is folytatódna a vég nélküli destrukció. Az unió eddig dicséretes elvszerűséggel és meglepően egységesen védte a saját és a tagállamok érdekeit a Brexit romboló potenciáljával szemben. De meddig lenne képes ellenállni a nacionalizmus és a népbetegséggé vált agyalágyultság e szörnyű keverékének? A hard Brexit – amely súlyosan visszavetheti az európai növekedést, romba döntheti a törékeny észak-írországi békét, és amúgy is sok szenvedést fog okozni kontinensszerte – nem lesz babazsúr, s épelméjű európai csak örülhet, ha sikerül megúszni. De a Brexit-ideával mérgezett Nagy-Britannia nélkül akkor is erősebb lesz az unió.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.