A szerk.

Üldözve

A szerk.

„Nyissátok már ki! Nyissátok már ki! A kurva istenit neki!” – kiáltozzák a tévészékház beeresztő kapujához érkező biztonsági őrök, akik Hadházy Ákost cipelik ki – tisztán látható erőszakkal – az épületből.

Kedden újabb felvétel került ki a köztelevízióból, amely csak tovább erősíti az eddig is elég világos képet: a köztévé belügyminisztériumi felügyelet alatt működő biztonsági őrei úgy vágják ki a tévé épületéből az ellenzéki képviselőket, mint durvább helyeken a macskát szokás. A felvétel akár kései próbálkozásnak is minősíthető, hisz Magyarország öndefiníciója szerint független ügyészsége már egy nappal korábban közölte, hogy mi is történt a székházban. Az tudniillik, hogy a folyosón valami illetékes elvtársra teljességgel hiába várakozó magyar „országgyűlési képviselők az MTVA székházában nem hivatalos személyként jártak el, ugyanis hivatalos eljárást nem folytattak, hanem megjelenésükkel, mozgásukkal kezdetektől fogva az volt a céljuk, hogy a tüntetéshez kapcsolódva, politikai követelések beolvasásával a műsorrendet megzavarva az élő műsorokat megszakítsák. A rendbontó magatartásuk miatt velük szemben jogszerűen fellépő MTVA Fegyveres Biztonsági Őrség tagjainak eljárását akadályozták, azzal szemben tettlegesen ellenálltak. A felvételek azt igazolják, hogy a képviselők épületből történő eltávolítása jogszerűen történt.”

Nem mondható meg pontosan, hogy melyik e részlet legarcpirítóbb fordulata. A „felvételek azt igazolják” kitétel-e, vagy esetleg „jogszerűen fellépő” biztonsági őrök emlegetése, a „tettleges ellenállás”, netán a „műsorrend megzavarására” tett kísérletnek nevezni azt, hogy egy tévés vezetőtől (mondjuk, a törvényesen is hírhamisítónak szólítható Papp Dánieltől) lehetőséget próbáltak kérni arra, hogy a köztévé a híreiben beolvassa az épp akkoriban zajló fővárosi tüntetések 5 pontját. Mindegy, melyiket választjuk, az ügyészség mellébeszélése, durva ferdítései, egyáltalán az egész fellépése, az a tény, hogy nem az erőszakoskodó biztonságiak, hanem az erőszakot elszenvedő parlamenti képviselők ellen indít eljárást, önmagáért beszél, s egyben minden hamis részletnél árulkodóbb.

Nincs ugyanis másról szó, pusztán arról, hogy ma Magyarországon az ellenzéki politizálás hatósági üldöztetést von maga után. Hiába vagy országgyűlési képviselő, az ügyészség ellened indít eljárást, ha a közösség fenntartotta intézmény fogdmegjei feltörlik veled a padlót. S teutánad fut a rendőrség, hogy megmotozzon, átnézze a holmidat, s felírja nevedet, ha egy tüntetésen a magasba emeltél egy színes füstfáklyát. Ugyancsak keddi hír, hogy a rendőrség megkezdte a decemberi utcai tiltakozásokon felírt tüntetők beidézését.

Nincs mese, 2019-ben Magyarországon, az Európai Unió tagállamában a hatóságok szisztematikusan üldözik az ellenzéki politizálást, az ellenzéki politikusokat, a véleményüknek hangot adni kívánó polgárokat. Teszik ezt mindenféle mondvacsinált okkal, gyakorlatilag a demokratikus látszatokat is teljesen figyelmen kívül hagyva, azokat voltaképpen kigúnyolva. Ilyesmi eddig csak az Európai Unión kívül eső, rosszabb országokban volt lehetséges, illetve a rendszerváltozás előtti Magyarországon. Mi következik? Március 15. előtt majd begyűjtik Hadházyt, Szélt és a fél Momentumot, mint annak idején Demszkyt, Nagy Jenőt és Solt Ottiliát?

A történelem párszor már megmutatta – legutóbb közvetlenül nekünk is –, hogy mi következik. Most sem lesz másképp, aki látja, kérdezze csak meg Kádár Jánost.

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.