A szerk.

A dorbéz

A szerk.

Bejártam az országot, és mindenfelé csak az elbúsulást találtam – mondja Bánk bán szerepében annyi nagy előd, élő és holt színészlegenda után Sebián-Petrovszki László, a Demokratikus Koalíció pártigazgatója, országgyűlési képviselő, miután pártja fáradságot nem kímélve egészen a Kúriáig vitte Orbán Viktor gyerekszegénységi ügyekben eljáró tanácsadójának, Hegedüs Zsuzsának a közpénzköltéseit.

S a Kúria előtt meg is állt a kérés, kiadták a Hegedüs költéseit, melyekből Sebián-Petrovszki és pártja napok óta kedvvel mazsoláz, nem is minden hatás nélkül, hiszen maga a kormány sem maradt néma a tárgyban, hanem nagy buzgalommal fogott finoman szólva is penetráns kormolásba. Hogy az ajándékra meg rendezvényre kellett, meg ez a minimum, meg jobb, ha a luxusbaloldal csendben marad, mert ők is tudnának ám aztán, meg s a többi. Megszólalt a miniszterelnöki kabinet, megszólalt Novák Katalin miniszter – valamiért nagyon fájt tehát kormányunknak e lebukás. Holott lapzártánk idején a kikutatott tételek alulról szagolják az írd és mondd, száznyolcvanezer forintot.

Persze még a maguk ebbéli szerénységében is sokat elárulnak a magyar állam működtetőinek testi-lelki mibélvalóságáról. Tán múlt csütörtökön borult ki a biliből egy százas, ma hozzájött még hetvenöt, azt sem zárhatjuk ki, hogy mire megjelenünk, még kerül vagy húsz-harmincezer forintnyi dorbéz (hoppá, már be is esett egy csokor rózsa, tizenhatezerért). Amikor mindezt tételesen vizsgáljuk, megint csak Bánk bán a fentitől pár sorral lejjebbi megállapításához lyukadunk ki, hogy tudniillik Hegedüs Zsuzsa egy igazi Gertrudis lenne, ki kenőcsli testét, lelkét… közelebbről Clinique, Clarins és Biotherm termékekkel, és még azt sem mondhatjuk erre, hogy mellékszál lenne. Mint ahogy a 36 ezer forintos Gabbiano Chiantira vagy a 14 ezer forintos Veuve Clicquot pezsgőre sem. A hivatalos magyarázat szerint ugyanis a bort a francia (helyesen ez esetben úgy kéne írni, hogy franszia) nagykövet kapta, a pezsgő meg valami szilveszteri rendezvényre kellett. Hegedüs viszont a bírái előtt úgy védelmezte abbeli szándékát, hogy dehogy is adná ki ő a számláit, hogy „azokból következtetést lehet levonni étkezési, fogyasztási szokásaira”. A két magyarázat közti ellentmondás ordító, de úgyszólván másodlagos fontosságú, a lényeg az egész ügyből gyönyörűen kibomló ízléstelenség, pontosabban mocskos rossz ízlés. Szemérmetlenség.

Az a nagy büdös helyzet ugyanis, hogy a 99 eurós Chiantit az untermausdorfi Billában is a középső polcról árulják, s messze nem a legfelsőről, Veuve Clicquot pezsgőt (cca 37 euró és 50 cent) meg szilveszter közeledtével a szentendrei Lidlben is lehet kapni ugyanennyiért – ha ez a reprezentáció, ha ezzel menőzik nálunk a crème de la crème, akkor hol élünk mi? Mindez ráadásul egészen rusztikus bájt kap a párnás Audiból házi kedvencével (lásd még: luxuskutya) naposcsibét osztogató szegénygyerekügyi tótumfaktum, és a tetteit kérlelhetetlenül számon kérő legfőbb ellenzéki erő elővezetésében. S e bájon túl még marad itt a nemzet előtt néhány nyitott kérdés is.

Vajon az olasz borral meglepett francia ambassadeur melyik széfjében őrzi a magyar nép vérin vett – kis híján nemes – itókáját? Átszámolta-e a hűtlen kezelésért feljelentést eszközlő DK kiló kenyérre a bor árát (ez nem nyitott: át). Követelmény-e szerte a művelt világban, hogy a szegénységügyi potentát minimális jó ízléssel, egyfajta mértéktartással rendelkezzék? De legfőként, lehetne-e egyszer az életben egy olyan átlagnyugdíj körüli közpénztétel, amelyről ne azonnal és zsigerből hazudna valamit Magyarország kormánya?

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."