A szerk.

A guruló oximoron

A szerk.

Mi a bánatos istennyila volt ez? – kérdezte magától mindahány műélvező, aki végignézte a múlt hétvégén rendezett nemzeti mega­vurstli nyitórendezvényét, az augusztus 20-án délelőtt az Andrássy úton előadott vonuló utcaszínházat és élőképsorozatot.

A dolog úgy zajlott, hogy a Rózsa utca tájáról egymás után érkeztek a Kodály körönd közepén kijelölt előadótérre különféle jelmezekbe öltözött művészek, akik ott dalra fakadtak, majd továbbmozogtak a Vörösmarty utca általános irányába. Az énekes számokat színpompás táncbetétek központozták és viszont, s az artisztikus menetben ezenkívül kerekeken, emberi erővel mozgatott álszobrok és elszántan trappoló, ugyancsak kidekorált statiszták vettek részt. A befogadói meghőkölés már az első csoportnál, az ősmagyar regölőknél beállt, amikor pár tucat, a legújabb ősmagyar divat szerint öltözködő hagyományőrző lassan haladva azt énekelte, hogy bennük Isten napja ragyog, és ők nem mennek el, itt maradnak juszt is, miközben dobot is vertek, de ez tényleg csak a kezdet volt, végül is, ha valakinek épp a kisföldalatti vonalán van regölhetnékje, miért ne regölhetne ott is akár. A továbbiakban a sorrendért nem kezeskedünk 100 százalékig, de biztosan utánuk jött az ezüstszínű Csodaszarvas-installáció, amely ügyes mechanika révén még a szökellés képzetét is keltette, és amelyet pár kigyúrt, félmeztelen, ezüst geo­metrikus ábrákkal testfestett legény ugrált körül és mozgatott csörlők segítségével, aztán teherautón egy metálzenekar énekelt arról, hogy „már úgy hiányzott, hogy a hegyeimet lássam”, ez sajnos elég elviselhetetlen volt, de hát ez is ízlés kérdése. (A látványos csörlőzés mondhatni védjegye az előadás szerzőjének, Juronics Tamás koreográfus-rendezőnek.) Volt ugyancsak ezüstszínűre álmodott, és dettó kerekekre szerelt turulmadár, melyet ezüst csodaszarvfejdíszt viselő balett-táncosok bálványoztak, ez talán ironikus utalás volt az alufólia sisakra, talán nem. Kisvártatva felvettük a kereszténységet, amit félreérthetetlenül adott a csekély számú, ám lelkes helyszíni érdeklődő tudtára a Boldogasszony anyánk c. dal Navratil Andrea tolmácsolásában, és az azt csodaszépen körbelengő fehér egyházi zászló, illetve hát egyházi zászló díszlet, kisdedestül, és mindenekelőtt a méretes, aranyszínű lapocskákból összeállított, szoknyaszerű palástot viselő Szent István-figura, akinek az arckifejezése szigorú volt, de igazságos. (Egyes, pánikra hajlamosabb nézőknek itt az a híres Nyijazov-szobor juthatott az eszébe Türkmenisztán fővárosából, amelyik mindig a nap felé fordult, de azt állítólag tényleg aranyból csinálták.) Feltétlen említésre szorul a Szent Korona nagy méretű, stilizált makettje, ennek belsejében egy roma csávó kannázott, társai talpalávalót húztak. A merész művészi képzettársításokat nem soroljuk tovább helyhiány okán, de amikor Wolf Kati énekesnő konkrétan Szent István szignójában állva üzente a világnak, hogy „van egy ország, ahol álmomban jártam”, és még arra is volt gondja, hogy az egyik lába kacéran kilátsszék puritániasan szürke, a kora kereszténység haute couture-jét idéző nagyestélyije alól, tényleg leesett az állunk. Ezt lehet…? Ki engedte ezt meg?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.