A szerk.

A hatalom hajléka

A szerk.

Emlékeznek még a „luxusbaloldal” fideszes szlogenjére? E debilitás szajkózása 2005-ben volt előírva a Fidesz-belvilág tagjainak. A szlogenre felhúzott világmagyarázat origója az akkori SZDSZ-elnök „luxuskarórájáról” készített fénykép volt, s bolygóként keringett körü­lötte néhány vezető szocialista politikus „luxusvillája”, melyek előtt tüntettek is a felhevült jobboldaliak. Fideszes politikusok tartottak sajtótájékoztatót, s az arcukon az alkalomhoz illő megindultsággal és döbbenettel állították szembe a korrupciót a „rosszabbul élünk, mint négy éve” életérzésével.

E lelkesítő akciókat azonban nemcsak a következő évi választási kampány beindítása motiválta, hanem a figyelemelterelés is. Akkortájt egy politikai okból kezdeményezett, de valós kérdésekre választ kereső parlamenti bizottság az Orbán-család vagyonosodását vizsgálta, s ennek részeként került elő Orbán Viktor Cinege úti háza. A papíron vagyontalan exminiszterelnök a tisztánlátás kedvéért tett is fel a honlapjára pár képet a családi fészekről. Jó, jó, tényleg, a budai zöldövezetben van, de a fotókból a hülye is láthatja, hogy nem egy Apró-villa, még jó, hogy nem dől össze. A „balliberális” kormánypártok viszont még azt a nyomorult 35 négyzetmétert is sajnálják, mellyel a család gyarapodása miatt létszükség kibővíteni a házat.

A szemfényvesztésnek aztán a Népszava újságírója vetett véget, aki bérelt repülőről készített felvételeket az ingatlanról. S e képeken az bizony egészen máshogy festett – kinézetre is, méretre is –, mint Orbán honlapján, a megfelelő szögből fotózva. Ki is tört nyomban a ribillió, a fideszes potentátok egymással versengve borultak ki a gyalázatos komcsi tempón, hetekig téma lett, hogy a lap vajon magánlaksértést követett-e el, s följelenthető-e zajszennyezés miatt vagy sem. És volt-e engedély a repülésre? S miből is futotta rá? Még alkotmányjogászok is megnyilatkoztak a témában, de hülyeségben (és amoralitásban) senki még csak meg se közelítette a Fidesz által a pozíciójába ültetett (azóta méltán elfeledett) ombudsmant. Az igyekezet érthető volt, védeni kellett az évek óta sulykolt látszatot: azt, hogy az átlagnál már akkor is jóval gazdagabb Orbán Viktor a nép egyszerű fia, aki 15 évnyi élvonalbeli politizálás meg négy évnyi miniszterelnökösködés után is legföljebb egy 137 éves kis Opel Corsát tud felmutatni, azt is felesben.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.