A szerk.

A hatalom pesti srácai

A szerk.

„Nagy Imre szépen halt meg, de nem ő az igazi hős. Az igazi hős az, aki fegyvert fogott a szabadságért. A szabadságharcot azon hétköznapi emberek áldozatvállalása teszi nagyszerűvé, akik nem hősnek készültek, de az adott pillanatban megcselekedték, amit megkövetelt a haza. Ez nagyon erős, egyértelmű üzenet” – nyilatkozta a múlt héten Schmidt Mária, az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulója megünneplésének kormánybiztosa.

A kormánybiztos biztosra ment ebbéli nyilatkozatában: csak fölmondta a leckét. A leckét, melynek bemagolásához, de főként sulykolásához milliárdok álltak rendelkezésére, s amit Desmond Childdal és a többiekkel már hónapok óta fúj különben is minden lehetséges csatornán. Hogy a pesti srácok így meg úgy, Nagy Imre meg se így, se úgy: csak jókor halt meg, jó helyen (tudniillik az akasztófán). Ennyi tehát a jelenkori hatalom 1956-ról alkotott képe; Schmidt Mária történész – költőtől vett – szép szavával „olyan történelmi pillanat, amikor a nemzet egyszerre döntött úgy, hogy elég volt”. Csak hát ennek a nemzetnek Nagy Imre éppenséggel ugyanúgy nem része, mint a többi kommunista előéletű mártír, kivégzett, bebörtönzött, noha több közülük az akkori események bizonyítottan tevékeny alakítója volt. De az ilyesmi már egy ideje nem számít, hiszen nemcsak a múltunk, de a jelenünk is tele van olyanokkal, akiket a mai hatalom nem tekint a magyar nemzet, a haza részének (vö. „a haza nem lehet ellenzékben”).

S ahol történelmet hamisítanak, hullik bőven a férgese is: az egész – fenti „ideológiába” szorított – emlékezést hazugságok, csalások, botrányok kísérték végig, hiszen nem lehet minden piszlicsáré apróság igaz vagy hamis voltára odafigyelni, amikor nagyban megy a játék, s a társadalmi tudat átformálása a végső cél. Mely célnak hiánytalanul megfelel, hogy az „ünnep himnuszát” a szerző egyfelől egy távoli kontinens igyekvő zsebhokicsapatától, másfelől pedig saját magától lopta, s az is minden további nélkül elképzelhető, hogy az emlékezőket megcsalja az emlékezetük, s más nevét írják – az amúgy technikailag már-már a hamisításig buherált – plakátra, mint aki történetesen rajta pózol épp. S ezért van az is, hogy egy – messzemenő kormányzati szimpátiáiról ismert – kerület zúgolódni kezd, mert irodalmi 56-os pályázatán azt hirdetik ki győztesnek (lévén jeligés volt a verseny), aki korábban ejtett néhány keresetlen szót Wittner Máriáról, az Orbán-rezsim Guszev kapitányáról (fiatalab­baknak: a fideszes archetípus történelmi múltba hazudott képmásáról). S persze, ha már Wittnernél, a mai pestisrácozás fideszes főalakjánál tartunk, az is idekívánkozik, hogy a rendszerváltás forradalmi napjaiban Krassó György volt az, aki Wittner Máriát visszahozta (szó szerint: kocsival egy dunakeszi pincelakásból) a köztudatba. A félmúltunkat valamicskét is ismerők előtt pedig aligha lehet kétséges, hogy mit szólna nevezett Krassó a mai hatalom viselt dolgaihoz. S ha kell, adódik ennél pikánsabb eleme is ennek a hevenyből épp idültbe hajló pestisrácozásnak, hiszen a mindezt – kicsinyt idő előtt, de szépen – megéneklő irodalmi alkotást (A Nap utcai fiúk) éppenséggel az a Kertész Ákos írta, akit pár évre rá, alig öt esztendeje azért kergetett el a jobboldal (élén a sajtójával) ebből az országból, mert csúnyán nyilatkozott nemzetéről. Mindebből persze csak annyi derül ki biztosan, hogy a hazugság, akárhonnan közelíted meg, hazugságnak látszik, s a kimondását ösztönző aljas indokból sem lesz soha nemzeti békélés – hogyan is lenne, ha pont ellenkező a célja.

Ugyanakkor az efféle – valóságot kényszeresen nélkülöző – világmagyarázatok egyik örök tulajdonsága az, hogy telis-tele vannak önellentmondásokkal. Oké, a pesti srácok csináltak itt mindent, ők az igazi magyar forradalmárok, akik azt mondták, hogy elég volt. De mi van, ha ma mondja valaki, hogy elég volt? Nem puskával, dehogy, csak egy szerencsétlen síppal. Megverik. Netán leírja egy országos napilapba. Betiltják. Kik? Hja, kérem, a pesti srácok (örökösei). Ilyenformán a pesti srác legfőbb tulajdonsága, hogy fejlődőképes: ötvenhatban még lázasan kereste a kazamatákat, ma meg szó nélkül tűri, hogy vezetői lopnak.

Mindezzel eszünk ágában sincs kivonni e valóságalapú fikciót (a főváros utcai harcosait) a nagy ötvenhatos képből, pusztán a napi propagandában viselt szerepét tartjuk szerfelett aggályosnak, már ha finoman akarunk fogalmazni. Mert van ennek a folyamatos öblögetésnek egy olyan olvasata is, mely épp az emlegetett kifütyülés helyi kezelése során vált nyilvánvalóvá. Ha a hatalomnak vannak ugyan­is ún. pesti srácai, az nem csupán egy tetszetősen romantikus ünnepi képzet felkeltése miatt lehet fontos neki, de használhatja őket másra is. Hisz jelen megrajzoltságukban pontosan a társadalmi békétlenség fenyegető megtestesítői.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.