A szerk.

A homoszexuális fickók védelmezője

A szerk.

Látványos videó járja be az internetes sajtót: Orbán Viktor, Magyarország kormányfője bevonul az ülésterembe az EU-csúcson. Még nem kezdődik a program, a résztvevők kis csoportokban diskurálnak kedélyesen, oldott hangulatban.

Az egyedül érkező Orbán odalejt az asztalához, szerel rajta valami fontosat, aztán a legközelebb álló csoport felé fordul, s nézi őket, egészen pontosan a hátukat, mert azok a fülük botját sem mozdítják érkezése láttán, nem nyitnak helyet neki a körben, levegőnek nézik, el is húzódnak. Fotók, videók nem kis száma jelenít meg hasonló szituációkat. Már az az idő is elmúlt, amikor azon kellett mosolyogni vagy szégyenkezni, ahogy Orbán megpróbál odasündörögni a nagyokhoz, például Trumphoz azon a brüsszeli NATO-értekezleten. Ami azt illeti, megritkultak a közös fotózkodások a kiérdemesül futball- és moziorangutánokkal is, se Depardieu-től, se Chuck Norristól se egy levél, se egy telefon…

Aztán maga a hétvégi EU-csúcs úgy zajlott, mintha pont ezeket a felvételeket lett volna hivatott illusztrálni. Európa kormányfői közül számosan ajtót mutattak Orbánnak, amikor a fejére olvasták homofób pedofiltörvénye összes mocskát. Csak a lengyel és a szlovén delegátus állt ki úgy-ahogy mellette – maguk is problémás egzisztenciák.

Orbán minderre tagadással válaszolt, a reá oly elterjedten jellemző nagy bátorsággal. E tagadás odáig ment, hogy Orbán Viktor – volt képe hozzá – egyenesen a „homoszexuális fickók” védelmezőjének titulálta magát a nyugati sajtó előtt, aki az utcán harcolt nevezettek büntethetősége ellen, e szerint pedig ő „a jogok harcosa, aki szabadságharcos volt a kommunizmus alatt, amikor a homoszexualitást még büntették”. „Küzdöttem a szabadságukért” – mondotta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.