A szerk.

A megfelelő ember

A szerk.

Farkas Flórián az ideális roma politikus az Orbán-rezsim, avagy az Orbán Viktor által felépített hatalmi masinéria számára, és ebben az a szép és emberi, hogy ezt a kijelentést minden további nélkül megtehetjük a „roma” jelző használata nélkül is.

Farkas, miután roma ügyekért felelős miniszteri biztos lett, lemondani kényszerült az Országos Roma Önkormányzat elnökségéről, megmaradt viszont a Lungo Drom elnökének, ami azért fontos, mert a Lungo Dromon keresztül megőrizte befolyását az ORÖ-ben is. Az ORÖ választott testület, tagjait a nemzetiségi listára szavazók delegálják (a nemzetiségi listára egy-egy kisebbség regisztrált tagjai szavazhatnak, ennek feltétele, hogy lemondjanak rendes listás voksukról). A magyar cigányság eme legmagasabb politikai képviselete a kisebbség ügyes-bajos dolgait lenne hivatva intézni, s megjeleníteni a roma közösség sajátos, az oktatáshoz, a munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz vagy a jogvédelemhez kapcsolódó érdekeit a központi és helyi kormányzásban és közéletben.

false

 

Fotó: MTI

Ehhez képest az ORÖ – amely még szebb napjaiban sem töltötte be klasszikus kisebbségvédő és képviseleti funkcióit – mára a teljes bénultság állapotáig épült le. Mindez szoros oksági összefüggésben áll azzal, hogy Farkas elnöksége alatt lába kelt 1,6 milliárd forintnak, amit különféle felzárkóztatási programokra adott volna az Emmi közvetítésével az Európai Unió. A „Híd a munka világába” Munkaerő-szervező Országos Foglalkoztatási Szövetkezet körüli visszaéléseket a független sajtó plankolta fel tavaly év elején. E programban – a Nemzeti Munkaügyi Hivatal és a Türr István Képző és Kutatási Intézet szereplése mellett – az ORÖ volt a konzorciumi vezető. A gyanú szerint vezetői mindenre költöttek, csak éppen a romák munkaerő-piaci integrációjának elősegítésére nem. Bőséges autóbérlésre és -vásárlásra (maguknak), kamufolyóiratokra és kamutanulmányokra tízmilliókat, a nulla munkához és a nulla outputhoz képest zsíros fizetésekre (ugyancsak maguknak), gellérthegyi luxusingatlanra, és í. t. Ma pedig, vagy másfél évvel az első lebukás után, az ország legfontosabb, választott roma politikusai munkaidejük nagy részét azzal töltik, hogy ezt megússzák – egymásra fenekednek, és azon vitatkoznak, hogy melyik lopott vagy melyik lopott többet, és próbálják a másikat börtönbe záratni és/vagy a börtönt elkerülni (miközben azt gondolják, okkal vagy ok nélkül, hogy a kettő csak együtt fog sikerülni). Először a Farkas után következő, reform-Lungo Drom-os elnököt csinálták ki a Farkas-párti képviselők, most az ugyancsak Farkashoz köthető elnök próbál megkapaszkodni. A nagy gonddal összerakott, csinos kisebbségi érdekvédelmi és képviseleti intézményrendszer nem egyszerűen csődöt mondott, hanem haszonélvezői a legnyomorultabbak kifosztására használták fel.

A kormány most egy kicsit ellépett Farkas mellől: az Emmi, miután saját hatáskörben kivizsgálta az esetet, visszaköveteli az ORÖ-től az 1,6 milliárdot, s elvben valamiféle rendőrségi vizsgálat is folyik az ügyben. De olyan nagyon azért nem lépett el a kormány Farkas mellől. Az ORÖ éves költségvetése úgy félmilliárd forint, úgyhogy azt az 1,6 milliárdot – amit az unió persze nem fizet ki – soha nem fogja a büdzsé viszontlátni; és az ORÖ-t mégsem lehet csak úgy bezárni. Azon is elcsodálkoznánk, ha a vádemelésig elvonszolná magát a „Híd a munka világába” ügye. Farkas Flórián, a Fidesz parlamenti képviselője (az országos lista előkelő, 17. helyén jutott be az Országgyűlésbe) és volt frakcióvezető-helyettese Orbán romaügyi jobbkeze, az ő feladata az, hogy személyében képviselje a roma közösség egészét a kormánnyal folytatott „párbeszéd” során, s felmutassa, milyen komolysággal és tisztelettel viszonyul a Fidesz-kormány a cigánysághoz. Valójában az, hogy a romákat a kormányzat mögé rajzolja, s hogy a cigány önszerveződés más formáit – akár az ORÖ-n kívül, akár azon belül – megakadályozza. (Farkas a szegregált oktatásban és a közmunkában is képes megtalálni a szépséget.) Tagadhatatlan viszont, hogy a csávó nem ügyetlen az effajta politizálásban – és épp zavaros ügyei miatt tökéletesen kézben tartható, igény szerint pofozgatható ide-oda. Eközben azok, akiknek az érdekeit a roma képviseletnek el kellene látnia, gyomorszorító nincstelenségben, jogfosztottságban és kilátástalanságban tengetik az életüket: elég csak körbepillantani Észak- vagy Kelet-Magyarország roma gettóin, melyek a szemlélőben a harmadik világ képeit idézik fel.

De senki nem áltathatja magát azzal, hogy ja, a roma politika már csak ilyen, hisz a cigány is ilyen, mit is várnánk tőle (s ehhez még manifeszt rasszistának se kell lenni, elég a kulturális különbségeknek, akár a szegénységből és az évtizedes számkivetettségből fakadó kulturális és oktatásbéli különbségeknek betudni a romák képtelenségét az önkormányzásra, a strukturált cselekvésre a saját maguk vagy a közösségük érdekében). Mielőtt tehát ezt a következtetést vonnánk le, jegyezzük meg: a romák politikai pacifikálásának módszerei semmiben nem különböznek a NER rendes ügymenetétől és erkölcseitől.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)