A szerk.

A nép ellenségei

A szerk.

Csak január végéig marad, megjelenésünk napján már be sem megy a hivatalba az év elején leköszönt felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár, Dux László. Azért búcsúzott el, mert küldetését bevégezte, a gép forog, a spektákulum működik. Ő csak a felsőoktatás jogi szabályozási kereteinek megalkotásáig vállalta a feladatot, amit az új felsőoktatási törvénnyel nyélbe is ütöttek, úgyhogy részéről a fáklyásmenet.

De nem olyan ember ő, aki cserbenhagyná az övéit, különösképpen a hazáját. Ígéri, hogy visszatér, s részt vesz a kapcsolódó szabályok megformálásában is. Muszáj ezt, Dux úr? Mármint forszírozni a visszatérést.

Hogy mit is ért Dux László a "felsőoktatás jogi kereteinek kimunkálásán", hogyan is képzeli a felsőoktatási törvény szerepét a nemzettest életében, s mi várható tőle a kapcsolódó szabályok megalkotásakor, arra legjobban a múlt héten adott televíziós nyilatkozata világít rá. Az Este január 24-i adásában a következőket mondotta felsőoktatásunk felkent őrzője: "Most egy nagyon kézenfekvő példán lehet megvilágítani, mondjuk a közgazdászképzésben megtanítják a diákokat az adóelkerülési technikára. Ezután egy hallgató elmegy az APEH-hoz, vagy jelenleg a NAV-hoz, vagy a Pénzügyminisztériumba, és ott ezeknek a kiskapuknak a bezárására használja a tudását, akkor teljesen indokolt, hogy az adófizetők pénzéből ezt visszatérítik. Ha ő elmegy egy olyan céghez, amely kihasználja ezeket a kiskapukat, az egyáltalán nem logikus, hogy azt miért kellene az adófizetőknek finanszírozni."

Megismételjük? Azt mondta, hogy azért nem kellenek Magyarországra közgazdászok, mert az adófizetők pénzén kitanulják az adóelkerülés módszereit, s ha módjuk nyílik rá, menten el is kezdik gyakorolni magukat benne (az adócsalásban). Azt mondja, hogy a közgazdászok adócsalók, ha nagyon megengedően akarjuk értelmezni a szavait, azt, hogy potenciális adócsalók. S mi van, ha a riporter a jogászokról vagy a kötélverőkről kérdezi? A jogászok az adófizetők pénzén kitanulják a jogot, majd ügyvédként megvédik az adócsalókat, a gyilkosokat, meg a többit, míg a kötélverők már fonják is a kötélhágcsót a börtönökből megszökni kívánó adócsalóknak - és így tovább az utolsó álló emberig.

S ne gondolja senki, hogy a szimpla ostobaság beszélt Duxból. Többről van szó, tudatos provokációról, a társadalom rosszindulatú manipulálására tett - végső soron mégiscsak szerfelett ostoba és átlátszó - kísérletről, ami azzal számol, hogy a társadalom bizonyos csoportjai esetleg kifejezésre is juttatják ellenérzéseiket a felsőoktatási törvénnyel szemben, lévén minden okuk megvan rá, például a közgazdasági egyetem hallgatóinak vagy reménybeli hallgatóinak. Faragjunk hát gyorsan adócsalókat belőlük, hogy a népharag majd a helyén kezelje őket, ha pampogni mernek.

És innentől tök mindegy, hogy meddig volt helyettes államtitkár, s esetleg mire tér vissza majd, hiszen ő csak fölmondta a leckét. Elzengte az orbáni hatalomgyakorlás kiskátéjának a nép ellenségeire vágó passzusát, amelynek tanulságát annyiban foglalhatjuk össze, hogy: kussolj, ha kibabrálnak veled, mert kaphatsz még egyet a pofádra. Ez a dolog politikai része. A jogi meg az, hogy akit érint Dux felszólalása, nyugodtan menjen, és jelentse fel rágalmazásért a himpellért!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.