A szerk.

A saját szabályai szerint

A szerk.

A hét elején előbb Gyurcsány Ferenc, majd Jakab Péter tartotta fontosnak, hogy Facebook-posztban hangsúlyozza az egyébként nyilvánvaló tényt: a kormány- és rendszerváltás elképzelhetetlen a hatpárti ellenzéki összefogás nélkül.

A DK elnöke szerint „vagy a hat ellenzéki párt győz, vagy a Fidesz. Vagy Márki-Zay Péterrel győzünk, vagy senkivel. Lassan meg kellene érteni. Tudom, hogy innen vagy onnan nézve, mindenkinek lehet megjegyzése. De ezek egy pont után nem fontosak.” A Jobbik vezetője tömörebben fogalmaz: „Az egységes és fegyelmezett ellenzék a győzelem kulcsa. Mindenkinek tartania kell a sort! Mindenkinek!”

Aligha a véletlen műve a Jakab-posztot záró két felszólító mondat; és hasonló aggályokat fogalmaz meg némileg rezignáltabban Gyurcsány is. Ezek a posztok elsősorban is azt a csapdahelyzetet rögzítik, amelybe az összefogás került Márki-Zay Péter előválasztási győzelmével.

A csodaváró hangulatban, amelybe a miniszterelnök-jelölti előválasztás előtt és közben a NER-rel szembeni térfélen oly sokan belebódultak, jószerivel elsikkadtak Márki-Zay fellengzős, a zsigeri szavazói indulatokat kiszolgáló azon mondatai, amelyekkel a „pártok közötti mutyikat” – értsd: a tárgyalásokat, kompromisszumokat, mindközönségesen a többpárti demokráciák bejáratott technikáit – ostorozta. Vagy ha igen, e kiszólásokat jóindulatúan a jelölt nagypolitikai járatlanságával, a pillanat hevének ellenállni nem tudó, impulzív habitusával magyarázták. Ezt az indokolást aztán a kormányfőjelölt előválasztás utáni nyugat-európai körútja, az ottani jó szereplése is alátámasztotta.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.