A szerk.

A szavak árulója

A szerk.

Az emberarcú Orbán Viktor szerepét a nemzetközi politikában újabban Novák Katalin köztársasági elnök játssza. (Ha csak az utóbbi éveket nézzük, eredetileg erre lett kitalálva Varga Judit volt igazságügyi miniszter, akinek aztán igen gyorsan be kellett állni a folyamatosan „brüsszelező” sorba, majd hasonló okból reaktiválták e szerep régi, bevált megformálóját, Navracsics Tibort is. Utóbbit vélt szalonképessége miatt az uniós pénzek ki­énekléséért küldte Brüsszelbe a miniszterelnök, mindhiába.)

Novák fő feladata a jelek szerint a penetráns, teljességgel irracionális – és nemcsak az uniós és NATO-szövetségesekkel, hanem az alapvető magyar nemzeti érdekekkel is szembemenő – orbáni külpolitikai ámokfutás árnyalása. Az első kísérlet tavaly november végén sikertelen maradt, hiszen a mérvadó nemzetközi politika és közvélemény gyakorlatilag tudomást sem vett a magyar államfő kijivi látogatásáról. Novák személyében – a Grain from Ukraine (Gabona Ukrajnából) programra – kilenc hónappal az orosz invázió kezdete után utazott először magyar közjogi méltóság a szomszédba, de ez senkit nem érdekelt, mivel Orbán Magyarországát addigra beárazta a nyugati politika az orosz birodalmi törekvések támogatójaként, az európai közösség árulójaként. A kormányfőt – okkal – az autoriter vezetők azon legrosszabbik fajtájából valónak tartják, aki a másik élet-halál harcából úgy igyekszik hasznot húzni, hogy közben befelé mindezt a „nemzeti érdek” képviseletének adja el.

Novák tavalyi kármentő missziója aligha volt véletlen (még ha előre rögzített konkrét eseményre utazott is ki), hiszen az unió által visszatartott 3500 milliárd forint érdekében nemcsak ezt, de a finn NATO-tagság további blokkolásának feladását is bevállalták Orbánék. Illúzióik persze nem lehettek – tekintettel a hivatalos magyar külpolitika gyakorlatára –, még ha Novák Katalin háborús tárgyú kijelentései jóval közelebb állnak is az európai, mint a magyar kormányzati állásponthoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.