A szerk.

Az influenszer

A szerk.

Újévkor volt Petőfi Sándor születésének 200. évfordulója, s ez az alkalom nagy lehetőségeket tartogathatna. Petőfi életútja, életműve páratlan. Kevés olyan költő lehet a világirodalomban, aki alig tíz év alatt szinte minden zsánerben remekműveket alkotott, s életműve annak ellenére sem mondható töredékesnek, hogy mindössze 26 és fél évet élt. És ha ehhez még hozzátesszük a forradalmár, hősi halott alakját, nyilvánvalóvá válik, hogy nem csak holmi nemzeti büszkeség okán dicsekedhetnénk vele, s lehetne a szívünk közepében.

Ám az elmúlt száz évben a mindenkori hatalom ahelyett, hogy megfelelő tudományos és kulturális menedzselés mellett a költő hazai megismertetését és nemzetközi elismertetését célozta volna, mindig az épp aktuális politikai céljainak szolgálatába próbálta az emlékét állítani. Így volt ez 1923-ban, a költő születésének 100. évfordulóján, amikor Petőfiből Trianon-mementót csináltak azzal, hogy Segesvárról Kiskunfélegyházára szállították az 1897-ben felavatott szobrát. Így volt 1948-ban is, a forradalom centenáriumán, amikor Révai József megpróbálta Petőfit a proletárköltők előképeként eladni. De így volt ez Kádár alatt is, amikor – az amúgy nem munkaszüneti nappá nyilvánított – március 15-ét tűzték a Forradalmi Ifjúsági Napok nevezetű KISZ-rendezvénysorozat zászlajára. Mindeközben Petőfi személyének és munkásságának ismerete még az iskolázottak körében is legfeljebb egy tucat versre és a sztereotípiákra korlátozódott. (Jegyezzük azért meg, hogy a 70-es években a hivatalos narratíva mellett olyan kritikus produkciók is születtek, mint Kardos Ferenc Petőfi ’73 című filmje, vagy a Keressük Petőfit című tévériport-sorozat, amely éppen a költő munkásságát körülvevő tudatlanságra világított rá.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.