Az utolsó zsetont még Orbán Viktorra!

A szerk.

Az Omega együttes nevű szórakoztatóipari vállalkozás utoljára 1977-ben állított elő a maga kategóriájában magabiztosan versenyképes könnyűzenei terméket; az Időrabló című bakelitkorongra nyomott hanglemezt.

Azóta közel negyven év telt el, s e negyven évben az alapítástól az Időrablóig eltelt 15 év alatt előállított értékek felélése folyt. Pontosabban egyfajta igen körültekintő gazdálkodás ezekkel az értékekkel – akár tisztán materiális, akár könnyűzene-művészeti alapról vizsgálva a történteket. E gazdálkodás kétségkívül sikeresnek is mondható, hiszen az Omega ma is létező brand, olyan, amilyen, de élő dolog. S hogy élő, az nem csak az 1962-től 1977-ig terjedő időszak művészi teljesítményének utóhatása, hanem a későbbiekben szerteágazó szórakoztatóipari tevékenykedésüknek is, a felszereléskölcsönzéstől a koncertbonyolításon keresztül a marketingig mindenfélének, zusammen. Csakhogy a popipari háttértevékenység, jóllehet jövedelmező üz­let­­­ág, a legendák túlélését aligha segíti, s a brand fennmaradását nem terjeszti ki a felvevőpiacon túli regiszterekbe – köztudat, néplélek, közszeretet stb.

false

 

Fotó: MTI

Bár az Omegának 1977 után is volt legalább két nagy várakozással kísért nagylemeze, s jó néhány ezért vagy azért, ha másért nem, az esős idő miatt – elsősorban a rajongók számára – emlékezetes koncertje is, de a világhírről szőtt korábbi tervek, későbbi ábrándok szertefoszlottak. A tagság fölött elszálltak az évek, a popzene jól eleresztett fiúcskák nyugati huncutságából Magyarországon is ipari léptékben előállított tömegcikk lett, s jöttek tömött sorban az új hősök, a szebb fiúk. A közszeretet is csappant, de míg volt az asztalon néhány nosztalgiakártya, el nem maradt – jöttek az évfordulós koncertek, közös fellépések, Illés, Metró, Omega, Gyöngyhajú lány Klaus Meine előadásában, a Schmitt Páltól telefonon kisírt Kossuth-díj.

Ugyanakkor ne tévesszen meg senkit a Rolling Stones állandó jelenléte a tabloid sajtóban és a koncertszínpadokon, a rock and roll nem örök, s nem elpusztíthatatlan, legfeljebb megújul időnként, ha valaki képes megújítani. Az Omega ilyesmire sohasem volt képes, még letagadhatatlan fénykorában sem, ilyenformán mára szép lassan elfogyott – őszintén szólva, a várhatónál is lassabban. Omega ma már szinte nincsen, vagy alig van. Az Omega Oratórium nevű produkciót vagy a Beatmisét a mondott nosztalgia egyre csökkenő gazdasági ereje mozgatja valamelyest, de a játék láthatóan a végéhez közeledik. Ami szomorú dolog, de elkerülhetetlen: Kóbor János már nem fog megújulni, s a többiek sem. Az viszont simán lehetséges, hogy Kóbor még lát egy zsetont az asztalon, amiről úgy gondolja, hogy ha jó helyre rakja, akkor kitart még egy darabig. Kitart addig, amennyi még hátra van. Tényleg a legvégéig.

Kóbor pedig ezt a zsetont feltette Orbán Viktorra. Mi úgy látjuk, hogy rossz helyre tette, s így tudja a másik omegás, Mihály Tamás is, aki most kézzel-lábbal tiltakozik, s azon van, hogy az Omega nevet valahogy kimentse abból a szarviharból, ami a miniszterelnök budija mellett világ röhejére felhúzott stadionban éri. Hogy Mihály ez irányú igyekezete mennyire eredményes vagy eredménytelen, az sajnálatosan nem csak az ő kiállásán és Kóbor reakcióin múlik, abban benne van a politikai kötöttségű művészet minden hendikepje, s rajta van az itt tárgyalt időszak összes sara – egyszóval lehetetlen küldetés. Merthogy Kóbor rossz helyre tette az utolsó zsetont, tudja ő maga is, hisz különben miért mondana olyan hülyeségeket, hogy ő, mint építész… soha nem volt az, de ez nem is érdekes. Zenészként is tisztelhetné nyugodtan Makovecz Imrét – de ráfogni egy fellépést az Orbán Stadionban, nos, ilyet csak az tesz, akinek nem jut jobb az eszébe.

Mindegy, láttunk már nagy művészeket is kilógni pitlák politikusok zsebéből, mi túléljük valahogy ezt a nem túl jelentős esetet. De az Omega nem. Az Omega csak addig él, míg lesz élő tanúja annak a ’62 és ’77 közti kornak – utána vége, marad egy banda emléke, akik Orbán Viktornak húzták. Igaz, ebben legalább következetesek, hisz már az 1994-es választási kampány fiatal demokrata plakátjain is ez a három név szerepelt: Omega, Fidesz, Quaestor…

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.