Az utolsó zsetont még Orbán Viktorra!

A szerk.

Az Omega együttes nevű szórakoztatóipari vállalkozás utoljára 1977-ben állított elő a maga kategóriájában magabiztosan versenyképes könnyűzenei terméket; az Időrabló című bakelitkorongra nyomott hanglemezt.

Azóta közel negyven év telt el, s e negyven évben az alapítástól az Időrablóig eltelt 15 év alatt előállított értékek felélése folyt. Pontosabban egyfajta igen körültekintő gazdálkodás ezekkel az értékekkel – akár tisztán materiális, akár könnyűzene-művészeti alapról vizsgálva a történteket. E gazdálkodás kétségkívül sikeresnek is mondható, hiszen az Omega ma is létező brand, olyan, amilyen, de élő dolog. S hogy élő, az nem csak az 1962-től 1977-ig terjedő időszak művészi teljesítményének utóhatása, hanem a későbbiekben szerteágazó szórakoztatóipari tevékenykedésüknek is, a felszereléskölcsönzéstől a koncertbonyolításon keresztül a marketingig mindenfélének, zusammen. Csakhogy a popipari háttértevékenység, jóllehet jövedelmező üz­let­­­ág, a legendák túlélését aligha segíti, s a brand fennmaradását nem terjeszti ki a felvevőpiacon túli regiszterekbe – köztudat, néplélek, közszeretet stb.

false

 

Fotó: MTI

Bár az Omegának 1977 után is volt legalább két nagy várakozással kísért nagylemeze, s jó néhány ezért vagy azért, ha másért nem, az esős idő miatt – elsősorban a rajongók számára – emlékezetes koncertje is, de a világhírről szőtt korábbi tervek, későbbi ábrándok szertefoszlottak. A tagság fölött elszálltak az évek, a popzene jól eleresztett fiúcskák nyugati huncutságából Magyarországon is ipari léptékben előállított tömegcikk lett, s jöttek tömött sorban az új hősök, a szebb fiúk. A közszeretet is csappant, de míg volt az asztalon néhány nosztalgiakártya, el nem maradt – jöttek az évfordulós koncertek, közös fellépések, Illés, Metró, Omega, Gyöngyhajú lány Klaus Meine előadásában, a Schmitt Páltól telefonon kisírt Kossuth-díj.

Ugyanakkor ne tévesszen meg senkit a Rolling Stones állandó jelenléte a tabloid sajtóban és a koncertszínpadokon, a rock and roll nem örök, s nem elpusztíthatatlan, legfeljebb megújul időnként, ha valaki képes megújítani. Az Omega ilyesmire sohasem volt képes, még letagadhatatlan fénykorában sem, ilyenformán mára szép lassan elfogyott – őszintén szólva, a várhatónál is lassabban. Omega ma már szinte nincsen, vagy alig van. Az Omega Oratórium nevű produkciót vagy a Beatmisét a mondott nosztalgia egyre csökkenő gazdasági ereje mozgatja valamelyest, de a játék láthatóan a végéhez közeledik. Ami szomorú dolog, de elkerülhetetlen: Kóbor János már nem fog megújulni, s a többiek sem. Az viszont simán lehetséges, hogy Kóbor még lát egy zsetont az asztalon, amiről úgy gondolja, hogy ha jó helyre rakja, akkor kitart még egy darabig. Kitart addig, amennyi még hátra van. Tényleg a legvégéig.

Kóbor pedig ezt a zsetont feltette Orbán Viktorra. Mi úgy látjuk, hogy rossz helyre tette, s így tudja a másik omegás, Mihály Tamás is, aki most kézzel-lábbal tiltakozik, s azon van, hogy az Omega nevet valahogy kimentse abból a szarviharból, ami a miniszterelnök budija mellett világ röhejére felhúzott stadionban éri. Hogy Mihály ez irányú igyekezete mennyire eredményes vagy eredménytelen, az sajnálatosan nem csak az ő kiállásán és Kóbor reakcióin múlik, abban benne van a politikai kötöttségű művészet minden hendikepje, s rajta van az itt tárgyalt időszak összes sara – egyszóval lehetetlen küldetés. Merthogy Kóbor rossz helyre tette az utolsó zsetont, tudja ő maga is, hisz különben miért mondana olyan hülyeségeket, hogy ő, mint építész… soha nem volt az, de ez nem is érdekes. Zenészként is tisztelhetné nyugodtan Makovecz Imrét – de ráfogni egy fellépést az Orbán Stadionban, nos, ilyet csak az tesz, akinek nem jut jobb az eszébe.

Mindegy, láttunk már nagy művészeket is kilógni pitlák politikusok zsebéből, mi túléljük valahogy ezt a nem túl jelentős esetet. De az Omega nem. Az Omega csak addig él, míg lesz élő tanúja annak a ’62 és ’77 közti kornak – utána vége, marad egy banda emléke, akik Orbán Viktornak húzták. Igaz, ebben legalább következetesek, hisz már az 1994-es választási kampány fiatal demokrata plakátjain is ez a három név szerepelt: Omega, Fidesz, Quaestor…

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.