A szerk.

Baráti alapon

A szerk.

„Talán érthető, ha felváltva budit pucolsz Bécs mellett és filozófiát tanulsz Torontóban: az már annyira költői léthelyzet, hogy le sem kell írni. Aztán megtörténik a várva várt rendszerváltás, a hazatérés, bekövetkezik az üzleti sikerek kora, melyek Zrínyi Miklós után a második helyre röpítik poétánkat a módos magyar literátorok toplistáján.”

E veretes sorokat Orbán János Dénes (OJD) írta Böszörményi Zoltánról új verseskötete kapcsán, még 2015-ben, az Irodalmi Jelen című folyóiratban, amelynek főszerkesztője máig maga „a módos magyar literátor”, míg az erdélyi magyar irodalom fenegyerekének gondolt OJD 2003 és 2008 között a lap szerkesztője volt. Persze az efféle vállveregetésen csak mosolyogni lehet, már csak azért is, mert a hazai irodalmi közéletben szinte egymásba érnek az ehhez hasonló kollegiális gesztusok, hol barátságból, hol érdekből, még ha nem is mindig egyből a főszerkesztő-tulajdonost dicsérik pofán a szerzők.

Az érdekkel szembeni baráti gesztust támasztja alá az is, hogy a recenzió megjelenése idején OJD már sejthette, hogy rövid időn belül valamiféle totem lesz belőle. Annak az úgynevezett kultúrharcnak két lábon térdelő címerállata, amelynek egy ideig a 2015 novemberében létrejött, OJD vezette Kárpát-medencei Tehetséggondozó Nonprofit Kft. volt az egyik leggyakrabban emlegetett szereplője. De OJD csillaga még ennél is magasabbra ívelt: 2018 óta a Nemzeti Kulturális Alap Szépirodalmi Kollégiumának is tagja, 2022-től elnöke, ugyanakkor sorban gyűjtötte be az állami kitüntetéseket is: a Herczeg Ferenc-díjat 2021-ben, a Kossuth-díjat ez év márciusában ítélték neki, vélhetően azzal a céllal, hogy irodalmi tekintélyt faragjanak belőle.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.