A szerk.

Beszéd az árnyékban

A szerk.

Fölényesen győzött a múlt vasárnapi mezőtúri időközi önkormányzati választáson a jobbikos Kötél János.

A széles nyilvánosság még a voksolás előtt értesülhetett Kötél sűrű szövésű cigányozásairól; a szűkebb előtt (Face­book-bejegyzésekről lévén szó) e szokása nyilván addig sem volt ismeretlen, és nem kizárt, hogy vasárnapi diadala éppenséggel nem független e hajlamától. Vona Gábor azonban – ismét csak nagy nyilvánosság előtt – kijelentette, hogy Kötél stílusával nem ért egyet, ezért arra kötelezi, „három napra költözzön be a Jobbik cigány származású hajdúszoboszlói elnökéhez, Jónás Kálmánhoz”. Érdekesség, hogy Jónás még zsidózni is szeret; arról egyelőre nem tudunk, hogy kezeli majd e csapdahelyzetet Vona. Magánál a hamisítatlanul magyaros életképnél is fontosabb viszont a büntetés indoklása: Kötélt a „vállalhatatlan kijelentései miatt és a Jobbik valódi programjával való azonosulása érdekében” száműzi a pártelnök Jónáshoz. Nem más ez, mint a tavaly tavaszi kiskutyás, kisgyerekes plakátkampány folytatása más eszközökkel.

Vona Gábor január 31-i, ún. évértékelő beszéde jószerivel észrevétlen maradt; Török Gábor néhány soros Facebook-bejegyzésén kívül senki nem méltatta figyelemre. A beszéd igen hosszú volt, formai jegyeiben pedig (iskolás gondolatmenet, kiszámítható fordulatok, szájbarágás) nem különbözött Vona korábbi szónoklataitól. Valójában tartalmilag sincs benne újdonság; ami miatt mégis érdekes, az az időzítés. Hogy most jött elő ilyen szöveggel.

Vona a nyugalom, a meg- és lenyugvás utáni vágyról beszél. Az embereknek elegük van a pártok háborúskodásából, a megélhetésért folytatott, sokak számára mind kilátástalanabb küzdelemből. Elegük van abból, hogy a Fidesz és az MSZP minduntalan felforgatják az életüket örökös változtatási szándékaikkal, hogy újra meg újra választási kényszerhelyzetbe hajszolják őket. Elegük van abból is, hogy már megint igazodni kellene valamelyik nagyhatalomhoz. (Emlékezzünk, 1989-ben a hasonló – és az 56-os – élmények okán eredetileg minden szervezet semleges Magyarországot akart.) Hagyjanak minket békén itt, a Kárpát-medencében, hagyjanak magunkra és magunkban, és ha ezt a nyugalmat megkapjuk, végre építkezésbe kezdhetünk.

A magyar izolacionizmus még csak nem is különösebben színvonalas megnyilvánulása ez; de ha körbepillantunk szűkebb vagy tágabb környezetünkön, beláthatjuk, hogy Vona létező közhangulatot talált el. A rendszerváltozásba vetített illúziók elvesztése segítette Orbánt a kétharmados győzelemhez; a Jobbik pedig az újabb (Orbán keltette) nagy csalódásra ajánl gyógyírt. Hiszen nemhogy az osztrák életszínvonal elérése nem sikerült (mint remélte azt Magyarország 1989–90-ben), de ma már a mindennapok is egyre nehezebb dilemmák elé állítják az embert. Mi lesz, ha kórházba viszem a beteg családtagomat? Nem ezzel teszek neki rosszat? Milyen iskolát válasszak a gyerekemnek, ha meg akarom kímélni az új idők hagymázaitól? És így tovább, és így tovább.

Vona beszédének célcsoportja az a laza pártpreferenciájú, kevésbé iskolázott választói tömeg, amely valahol a Fidesz és a Jobbik, valamint az MSZP és a Jobbik közötti szürke zónákban tanyázik. Jobbikos mércével mérve ezért sincs benne semmiféle rasszista kirohanás: nem a törzsszavazókat keresi, hanem azokat, akik a szavazataikkal rendre eldöntik a szoros versenyeket, és akik gyakorlatilag teljhatalmat biztosíthatnak bármely pártnak, ha tömegével állnak mögé.

Senki ne nyugtassa magát azzal, hogy Vonát egyelőre senki nem hallja.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.