A szerk.

Csendes forradalom

A szerk.

Emlékszik még valaki a Tárcaközi Földrajzinév-bizottságra? Ez a minisztériumokat segítő szaktestület az éppen csak formálódó nemzeti együttműködésbe rondított bele illetlen módon 2011 márciusában. Azt merték ugyanis mondani, méghozzá 20:1 arányban, hogy ha már muszáj átnevezni, akkor inkább Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, Budapest–Ferihegy legyen a neve a sokat látott létesítménynek, ne a kormány által javasolt Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. Nem kellett volna.

A kormány nem csupán mellőzte a javaslatukat, hanem azonnal feloszlatta az egész bizottságot, és annak több tagját a bizottsági munkától független állásából is kirúgatta. Nem is annyira bosszúból, hanem inkább a miheztartás végett, így megüzenve mindenkinek: félnetek jó lesz! A grémium vezetője utólag azzal mentegetőzött, hogy nem akartak ők ellentmondani a kormánynak, csak senki nem szólt nekik, hogy hagyják figyelmen kívül a szakmai szempontokat, ha azok eltérnek a kormány véleményétől.

Azóta tudja ezt mindenki szólás nélkül is, államtitkártól közmunkásig. Ha valaki mégis kinyitja a száját, ha nyilvánosan el meri mondani a véleményét, például a saját munkakörülményeiről, annak ügyelnie kell, hogy mondandója illeszkedjen a kormánypropagandához. Fennen magasztalni nem muszáj az elért eredményeket, de a Pártot nyíltan kritizálni tilos – különben mindenki azonnal elkönyvel „kormánykritikusként”, annak pedig következményei vannak. És különben is, mit tegyen az egyszeri ember, amikor azt látja, hogy az ország legerősebb intézményei csendben tűrték, ahogy felszámolják a függetlenségüket? Az Alkotmánybíróság konkrétan kussolt, de az egyetemek vagy a Magyar Tudományos Akadémia is csak módjával, tisztelettudóan említette aggályait azzal kapcsolatban, hogy a kormány odapiszkít a nappalijukba, aztán feltörli velük a padlót. (Gondoljunk a kancellárokra, vagy az MTA műhelyében elkészült útmutatóra a jelenlegi kurzusnak megfelelő és nem megfelelő történelmi személyiségekről.) Azért hallgattak, mert az lett mondva itt mindenkinek, hogy ha csendben maradsz, egyezkedhetünk. Csakhogy az egyezkedés vége szinte mindig átverés és megaláztatás lett. Kérdezzék csak meg a látványos eredményeket hozó utcai tüntetéseket a tárgyalások miatt félbehagyó egyetemi hallgatókat!

Most mintha ezt kezdenék megérteni egyre többen. Nem is Sándor Mária vagy Hosszú Katinka egyéni kiállásaira gondolunk. Hanem a Balog miniszternek levelet író több száz orvosra, akik alapvető és azonnali reformokat követelnek a romokban heverő egészségügy­ben. Vagy akár arra a száz pszichológusra, akik Kövér László és Bagdy Emőke tudománytalan és nőellenes kifakadásait tették helyre. Vagy itt a miskolci Herman Ottó Gimnázium esete, amelynek tanárai levélbe fogalmazták minden elkeseredésüket, és akiket saját diákjaik meg is ünnepeltek ezért, most pedig úgy tűnik, más helyi iskolák is csatlakoznak hozzájuk. Az elitgimnáziumok vezetőit tömörítő ÉGIG novemberben arról írt nyílt levelet, hogy „az oktatás mindennapjait ellehetetlenítő, országos problémát jelent a pedagógus-önértékelési rendszer bevezetése” – ehhez néhány nap alatt 99 állami, egyházi és alapítványi fenntartású intézmény igazgatója csatlakozott, kis vidéki iskolák is.

Látható, hogy a különböző szakmák nemcsak érzékelik a bajt, hanem van szándékuk és merszük tiltakozni, ha ezt méltóságteljes keretek között, politikai pártoktól függetlenül tehetik. Mindez, vagyis a néma meghunyászkodás és a háttéralkuk elutasítása, a nyílt vita és a szakmai érdekérvényesítés azonban tágabb értelemben igenis politika. Azt üzeni, hogy demokráciában élünk, és a kormány még mindig nem tehet meg bármit.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.