Gratulálunk, elnök úr!

A szerk.

Egy érdekes mondat szerint a Georgiev és Schmitt munkája közti egyezés „több esetben indokolt”. Akkor más esetekben nem indokolt? Ha nem, az nem probléma esetleg mégis? Az indokolatlan egyezés is megfelel a korabeli követelményeknek?

Jól van, ez is megvolt. Lehet hátradőlni és röhögni, hosszan, szívből, derűsen. A naivabbak, a vén reakciósok, akik még mindig nem értik a Nemzeti Együttműködés Rendszerét, azt hitték, hogy majd pont itt megálljt lehet parancsolni a folytonos hazudozásnak. Hogy ez most tényleg sakk-matt helyzet. Mert hát arra, ami magától értetődően, mindenki számára láthatóan fekete, csak nem lehet már azt mondani, hogy fehér. Pedig már miért ne lehetne, mibe van az a tudós uraknak, azt mondják, aláírják, kész, mindenki mehet a dolgára, nincs itt semmi látnivaló.

A ma közzétett jelentés leszögezi, hogy a vonatkozó munka nem lopáson, a francokat, hanem fordításon alapul. Valljuk be, ezt Szijjártó Péter sem mondhatta volna szebben. Kukacoskodhatnánk is, persze: senki nem mondta meg Schmittnek a jelentés szerint, hogy ha nem saját munkáját adja be, hanem egy olyat, ami „fordításon alapul”, az aggályos lehet esetleg, főleg akkor, ha épp nem köztársasági elnök az ember. „Így a dolgozat szerzője azt hihette, hogy értekezése megfelel az elvárásoknak.” Az, hogy az egyetem elmulasztott szólni, szakmai hiba volt szerintük. (Még önmagukat is leköpik, csak ezt a szerencsétlent mentsék valahogy). Ugyanakkor megjegyzik, hogy a disszertáció „formailag megfelelt… a Testnevelési Egyetem gyakorlatának”. Akkor mi a baj, miért „vétett” az egyetem „szakmai hibát”? Megfelelt, vagy nem felelt meg? Egy érdekes mondat szerint a Georgiev és Schmitt munkája közti egyezés „több esetben indokolt”. Akkor más esetekben nem indokolt? Ha nem, az nem probléma esetleg mégis? Az indokolatlan egyezés is megfelel a korabeli követelményeknek?

De vidámabb nap ez annál, mint hogy a kákán is csomót keressünk. Inkább nézzük meg, milyen lehetőségeket tartogat a dolgok ilyetén állása számunkra. Most, hogy immár nemcsak pontosan tudjuk, hanem papírunk is van róla, mire jó és mennyit ér a magyar felsőoktatás, divatba jöhetnek másként, például státusszimbólummá válhatnak a doktori fokozatok: olyan lesz, mint régen a Jókai-összes. Ha valaki a „nemzeti középosztályhoz” kíván tartozni, nem árt, ha vásárol magának egyet.

A magyar felsőoktatás presztízse nem számít. Kis lépés korlátozni a keretszámokat: az egész kócerájt úgy, ahogy van, be kéne zárni most már. Ezek után is fenntartani tényleg nincs semmi értelme, színtiszta pazarlás, pedig bőven volna helye a pénznek. Legyen ez a Schmitt-összefoglaló a hattyúdal, már a szemesztert sem fontos befejezni. Holnaptól oda lehet adni a telkeket és az épületeket Nyergesnek és Simicskának, és akkor megint egy gonddal kevesebb.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.