Ha Göncz Árpádra nézünk, hősök vagyunk

A szerk.

Ma temetik Göncz Árpádot. Korábbi szerkesztőségi írásunkkal emlékezünk rá.

Az öreg emberek meghalnak. Göncz Árpád 93 éves volt, hosszú ideje beteg, a világ legtermészetesebb dolga, hogy elment. De ahogy most állunk, szemernyit sem tűnik természetesnek, hogy itt volt. Itt, Magyarországon.

Az utóbbi idők nem ilyen figurákhoz szoktattak minket. Épp ezért bajos Göncz Árpádra mint államfőre, a demokratikus Magyarország első államfőjére emlékezni, noha nyilvánvalóan ez élete főműve, a becsületben kitöltött két államelnöki ciklus. Ez akkor is így van, ha egy nagy művekben gazdag életpálya is az övé. Nagy politikai művekben, mely művek gyönyörű keretet adnak a 20. század második felére eső magyar történelemnek. Ha Gönczöt nézzük, hősök voltunk: nem harcoltunk a nácik oldalán, de odatettük magunkat a lerombolt, háború utáni ország demokratikus kibontakozásáért, s elmentünk gályázni segédmunkásként, hegesztőként, trógerként, amikor kollaborálni kellett volna. Benne voltunk kötésig a forradalomban, s röpültünk utána a sittre, mint politikai. A rácsok mögött megtanultunk angolul. Kiszabadulván, polgári munkánkat magas nívón űztük, s egy percre sem feledtük el, semmiféle előnyök ígérete nem feledtette el velünk, hogy kik vagyunk, honnan jöttünk és hová tartunk. Tevőlegesen részt vettünk a kommunista diktatúra földalatti ellenzékének a munkájában, s amint arra mód adódott, kiálltunk nyílt sisakkal a porondra, történetesen épp a meghurcoltakért, a történelmi igazságtételért. S csak ezután jött az az elnökség, amiért most mindenki úgy búcsúzik, hogy nyugodjék békében, elnök úr. A hivatal, aminek terhei alatt nem hajlott, nem tört.

Ha Göncz Árpádra nézünk, tehát hősök vagyunk. Magyarok vagyunk, okkal büszkék: így éltünk. Ám mégis bajos dolog most, a búcsúzás idején Göncz Árpád élete főművét emlegetni. Mert ha Göncz Árpád főművét nézzük, akkor elveszett emberek vagyunk. Senkik. Senkik, akik semmit és senkiket érdemelnek. Mert ugyan ki hiszi azt ma komolyan, hogy ennek az országnak lesz még egy olyan elnöke, mint Göncz Árpád? Azt a hivatalt nemrég adta át egy sipista egy halk szavú paprikajancsinak, akik mindketten abban gyakorolták magukat legbőszebben, hogyan is szolgáljanak… ki egyvalakit.

Ez éppen nem az a hely, ahol bizonyítani kellene Göncz Árpád politikusi, emberi nagyságát, de képzeljük már el egy pillanatra, hogy Schmitt Pál a köztársasági elnök a taxisblokád idején, vagy Áder Jánosnak kell aláírna a Hankiss Elemér elcsapásáról kiállított dokumentumot.

Ha el is feledtük, hogy olyanok vagyunk, mint Göncz Árpád, most tessék, meghalt. Öreg volt, beteg volt, elment. Meghalt, és ezzel alkalmat adott rá, hogy felderengjen előttünk, ki volt ő, s kik vagyunk mi, mikor lehetnénk ő is. Lehetnénk? Most lehetnénk csak igazán!

Göncz Árpád meghalt. Magyarország egyik utolsó nagy formátumú közéleti személyisége lépett ki. Az elmúlt ötven évben egészen biztosan nem hagyott ránk senki ilyen dús, ilyen gazdag, ilyen becses örökséget: magát a lehetőséget, a példát. Hogy lehet és érdemes.

Göncz Árpád meghalt, úgy kell eltemetni, ahogy Nagy Imrét temettük el, hogy belérengjen a csaló világ.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.