A szerk.

Ilyen nyíltan és egyszerűen

A szerk.

Meghitt ünnepségen emlékeztünk meg a múlt szombaton a felcsúti óvoda fennállásának 60. évfordulójáról, az elhangzott miniszterelnöki beszédből nemcsak a kis lurkók, de a felnőtt bácsik és nénik is sokat okulhattak.

Az egyik ilyen okulás az, hogy az orcátlanságnak nincs határa.

A sztori valahogy az lenne, hogy Felcsút öntehetségének („mindig is tehetséges falu voltunk”), valamint kollektív, már-már misztikus emberismeretének („mindig ez a falu adott arra, hogy jó minőségű emberek lakják”) köszönhetően dinamikusan fejlődik („mindenki láthatja, hogy a falu fejlődik”). Ezzel mintegy utat mutat a többi falunak is, amelyek közül, hát, nem mindegyik fejlődik olyan dinamikusan („sok falu fejlődik ma Magyarországon, de messze nem mind. Persze a mi falunk biztonságban van, de van jó néhány száz olyan falu Magyarországon, ahol nem ez a helyzet”).

A többes szám első személy burjánzásából félreérthetetlenül kiviláglik az is, hogy a határok a fejlődő Felcsút és a beszélő személye között legalábbis átjárhatók. Sőt. A beszélő a beszédaktus primer szintjén Felcsúttal azonosítja magát, saját magát Felcsút kivetüléseként, a felcsúti mivolt egyfajta esszen­ciájaként képzeli el, amit (akit) Felcsút az ország rendelkezésére bocsátott. Nekiajándékozott („Felcsút adja Magyarország miniszter­elnökét”).

Ezzel a dicséretes szerénységre valló gesztussal a kormányfői személyiség eredetét, keletkezési helyét a beszélő – történetesen a kormányfő – a kollektívumban jelöli meg, magát onnan származtatja, s ezzel óhatatlanul alá is rendeli neki. Ezt a hierarchiát azonban dialektikusan kell értelmeznünk – nem véletlenül beszéltünk kicsit föntebb a beszédaktus primer szintjéről. Az ugyanis az óvodai szózat hall­gatóságának legfiatalabbjai (ti. az óvodások) számára is világos lehet, a közélet dolgaiban jártasabbak millióiról nem is beszélve, hogy Felcsút szárnyalásához önmagában aligha lenne elegendő a falu kollektív tehetsége, a puszta „felcsútiság”. (Hisz akkor Felcsút már rég­óta csodálatos stadion, első osztályú futball­csapat, kisvasút, milliárdos vállalkozások otthona lenne). Erre egyébként maga a beszéd is utal, amikor említést tesz bizonyos titokzatos illetőkről, akik a fejlődés hátterében állnak („szeretnék köszönetet mondani azoknak is, akik fejlesztik a mi életünket, fejlesztik a mi életterünket és falunkat”).

Az óvodások is tudják, ahogy mindenki ebben az országban, hogy Orbán nélkül nem épült volna stadion és futballakadémia Felcsúton durván 9 milliárdból, kisvasút durván 900 millióból, nem jutnának Orbán helyi strómanjai tehenészethez, kastélyhoz, építőipari vállalkozásokhoz, földekhez, és nem újítanák fel az alcsúti arborétumot sem. Mindenki tudja azt is, hogy mindezeket Orbán valamilyen közösségi forrásból építette és szerezte, az uniós alapokból vagy a magyar költségvetésből, akár közvetlenül, akár a tao-befizetések formájában. Leginkább a nyers politikai erőszak eszközeivel, és leginkább saját magának. Orbán mindezért most saját magának mondott köszönetet; és a többi falunak meg városnak a legfőbb üzenete az volt, hogy ezt kéne utánacsinálni („ha egy közösség képes arra, hogy elgondolja a jövőt, képes arra, hogy erőt mozgósítson ennek érdekében, akkor hadd valósítsa meg a terveit, és a mindenkori kormányzat pedig ehhez inkább támogatást nyújtson. Ez a mi fölfogásunk, erre minden magyar falu – nemcsak a mienk, de minden magyar falu – számíthat”).

Adjanak ők is miniszterelnököt a hazának, meglátják, minden megy majd, mint a karika­csapás!

És hogy mit szűrnek le mindebből azon települések lakói, az a pár millió honfitársunk, akik ezt a jó tanácsot nem tudják megfogadni? Ez ma a legnagyobb rejtély. Kinyílik-e a bicska a zsebükben, amikor azt hallják, hogy a miniszterelnöknek minden jár, amit csak el tud venni – és még dicsekszik is ezzel? Vagy megértették az óvodai beszéd fenyegető üzenetét: így megy ez, ilyen nyíltan és ilyen egyszerűen, és minden lázadás értelmetlen?

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.