A szerk.

Jövő idő

A szerk.

A politikai pártokat nem szokás szeretni Magyarországon, mi tagadás, a pártok adtak s adnak is okot erre jócskán.

Az viszont, hogy 1990 óta a magyarországi többpártrendszer gyakorlatilag fokozatosan fölszámolja magát, s hogy 2010 után a korlátlan hatalomhoz jutott erő a saját uralmának bebetonozásáért ezt a folyamatot minden rendelkezésére álló eszközzel (törvénykezés, propaganda stb.) előre megfontolt szándékkal fel is pörgette, olyan problémákat okoz még, amelyekkel egyelőre senki nem néz szembe.

Míg a magát a Nyugathoz soroló, a volt szovjet-orosz megszállástól és befolyástól 1990-ben megszabadult kelet-európai térség országaiban – Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában, de az orosz katonai  jelenléttől mentes Romániát is ide sorolhatjuk – minden baja ellenére is létezik működőképes többpártrendszer, a mai magyarországi viszonyok csak nyomokban emlékeztetnek erre. A mondott országokban időről időre szakadnak, megújulnak, a parlamentből kiesnek majd visszakerülnek pártok. Magyarországon ez jószerivel 1998-ig volt így, utána kétpólusúvá vált a rendszer, majd a megszokásból baloldalinak nevezett tömb szétesése után a választóik érdemi képviselet nélkül maradtak. Nem mellesleg valódi pártként hosszú-hosszú évek óta a Fidesz sem létezik már.

Ma már az is egyértelmű: az igen sokszínű NER-ellenes választói tömegek egyetlen alternatívaként a Tisza Pártot fogadják el. Ebből az alábbiak következnek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.