A szerk.

Bocsánatot kértek

A szerk.

Az elmúlt másfél hétben csak úgy záporoztak a katolikus egyház vezetőinek bocsánatkérései (3 db).

Ráadásul a váci, a kaposvári püspök és a pannonhalmi főapát is ugyanazért kért bocsánatot: a katolikus papság köreiben időtlen idők óta szemérmetlen természetességgel folyó pedofil disznóságokért, a permanens gyermekbántalmazásért. A váci püspök „mindazoktól, akiket valamilyen bántalmazás ért az egyház szolgálattevői részéről”. A kaposvári püspök „Istentől, a gyermekektől és a fiataloktól, akiket bántalmazás ért egyházi személyek részéről”. A pannonhalmi főapát pedig „mindazoktól, akiket szerzetesközösségem tagjai és egyházam szolgálattevői megsebeztek, bántalmaztak, akikkel szemben visszaélést követtek el”.

S azt se higgye senki oktalanul, hogy ennyivel el is van intézve a dolog a részükről. Nem, koránt sincs ezzel vége. A váci püspök például imádkozni is fog. Nem is egyedül. „Imádkozunk az ilyen jóvátehetetlen cselekedetek áldozatainak lelki békéjéért, a sebek begyógyulásáért, és az elkövetők helyett bocsánatot kérünk.” (Eszerint az elkövetők nem kértek/kérnek bocsánatot, de most nem ez az érdekes). A kaposvári püspök nem csupán imádkozni, de még böjtölni is fog – havonta egyszer. Ráadásul ő sem egyedül. „Bárki szabadon csatlakozhat a kezdeményezéshez, hogy havonta egy teljes napot – a hónap bármely napját – szigorú böjttel, vagyis kenyéren és vízen, valamint egyórás szentségimádással, vagy szemlélődő imádsággal, vagy szentírásolvasással töltsön az egyház megtisztulásáért, a kölcsönös figyelem, a tisztelet és a szolidaritás kultúrájának növekedéséért az egyházban és a világban.” A kölcsönös figyelem, a tisztelet és a szolidaritás kultúrájának növekedéséért, világos.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.