A szerk.

Megszégyenülve

A szerk.

A gyerekek olykor nem kapnak főtt ételt az iskolában, s lekapcsolják a közvilágítást, vagy az utcán eszi a fene a szemetet, és sorolhatnánk még hosszan, mi a rák van Esztergomban. Persze leginkább az van, hogy az önkormányzat legnépesebb frakciója gyakorlatilag a tavaly őszi hivatalba lépése óta háborút visel saját választói ellen, mert azok voltak olyan szemtelenek, és végre elcsapták a tíz éven át fideszes színekben uralkodó kiskirályt. Meggyes Tamás, a bukott polgármester 20 milliárdos adósságot hátrahagyva lépett le, de nem ment messzire, ma is zászlóvivője a város elleni bosszúhadjáratnak - a helyzet szörnyű, de ez nyilván a könyökén jön ki a kevésbé érintetteknek. Magunk is három nagy terjedelmű cikkben foglalkoztunk vele: tavaly november 4-i számunkban először, aztán idén február 2-án és április 14-én - ám azóta sem változott semmi, a város díszpolgára, Orbán Viktor áldásával támadó helyi fideszesek szisztematikusan teszik lakhatatlanná saját városukat, lehetetlenné szomszédaik, egykori barátaik életét.

S tehetik minden következmény nélkül. Hol törvénytelenül, hol épp a törvények mögé bújva, de mindvégig a Fidesz-vezérkar úgymond jobb érzésű részének is a teljes közönye és a többiek hathatós támogatása mellett.

Itt már rég nem az a kérdés, hogy kiről mit tud Meggyes Tamás, és ilyenformán kit tart a markában, biztosítván a hátországot a demokratikusan választott utóda és a városa kicsinálásához. Az sem számít, hogyha magát Orbán Viktort tartja a zsebében. Egyébként ki mást? Aki ismer még valakit, aki el tudna bármit is intézni a Fideszben az ő jóváhagyása nélkül, tegye fel a kezét! De nem ez számít, csak a puszta tény, hogy mindez lehetséges. Ha a hídon érkezünk Esztergomba, rögtön az első, amit meglátunk, egy Európai Uniót jelző bazi nagy tábla: jó napot, ez itt a 21. század, Európa, isten hozta, a gyereknek ne felejtsen el kosztot csomagolni. De még ebből se vonjunk le semmiféle következtetést, csupán rögzítsük, hogy itt és most ez lehetséges.

Mert amit látunk, az nem Esztergom. Amit látunk, az Magyarország. Ha visszalapoznak a címlapunkra, állhatna ott nyugodtan Meggyes Tamás is, csak akkor nem az egész országot, csak a várost jelképezné mögötte a roncs - amúgy semmi különbség.

Ki gondolhatta komolyan, és milyen alapon, hogy a díszpolgár majd közbeavatkozik, és leállítja az esztergomi dúlást, amikor maga is pont ugyanazt csinálja a rábízott országgal? Tán bosszúból, mert nyolc évig rosszul szavaztak, vagy inkább azért, mert bűnösen nem ért ahhoz, amire elszegődött - mindegy, ugyanaz a vége. A kár.

De a jövő elkezdődött: múlt héten a rendőrségnek kellett kimentenie a városházáról a fideszes képviselőket, miközben az egybegyűltek fennhangon skandálták: Tolvajok, tolvajok! A képviselők riadtan, szégyenpírral az arcukon, de kényszeredett vigyorrá dermedt, kínos mosollyal ódalogtak ki a rendőrök hóna alatt.

Látjuk még ezt az ismerős mosolyt - hamarabb, mint gondolnánk.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.