A szerk.

Merre mennek a kétharmaddal?

A szerk.

Az ország következő miniszterelnöke vasárnap esti győztes beszédében "széles, óriási nemzeti egységről" beszélt, amit a magyarok létrehoztak, és aminek csodájára jár a világ. Ennek a "nemzeti egységnek" a beszédből kitűnően az az 52,73 százaléknyi szavazat, 2 706 292 magyar választópolgár akarata lenne a hordozója, vagy megtestesítője, vagy a kifejezője, amit a Fidesz kapott - igazából nehéz a mondásból a pontos összefüggést kihámozni.

(Már az sem világos, hogy minek a két jelző: ha van széles és óriási, akkor van szűk és törpe nemzeti egység is? És e jelzők, bármilyen jelző használata az egység főnév előtt nincs-e ellentmondásban a jelzett szó tartalmával?) Ugyanis volt még ezen az 52,73 százaléknyi szavazaton kívül 47,27, amit viszont nem a Fidesz kapott. Ezek az emberek, szám szerint 2 426 239-en, ilyen vagy olyan, érzelmi vagy racionális okokból, mert meg vannak vezetve, mert megátalkodottak, mert nem okvetlenül osztják a magyar történelem elmúlt 100, 20, 10, 8, 4 évének azon interpretációját, amit a Fidesz nyom, vagy mert nem ugyanaz az elképzelésük a magyar társadalom kívánatos állapotáról, mint a Fidesznek, ezek az illetők tehát az MSZP-re, az LMP-re, a Jobbikra, az MDF-re meg a többi, az első körben elesett picire szavaztak. Akkor ők most automatikusan kiesnek a mezőnyből? És csak az egységből esnek-e ki, ami, ha a politikai nézetek egységéről beszélünk, még akár rendben is lenne - vagy a "nemzetiből" is? A nemzetből effektíve? A nemzet rájuk nem vonatkozik, és ők se vonatkoztassák magukra? De ha a nemzetből nem esnek ki, akkor miért "nemzeti" az egység? Miért nem széles és óriási politikai?

E retorikában a nemzetben való bent- vagy kintlevést nem etnikai vagy kulturális vagy önazonosságbéli, hanem politikai különbségek döntik el. A nemzetnek és az egységnek ez a felfogása, a nemzet fogalmának azonosítása a Fidesz szavazótáborával, úgy leíró, mint előíró jelleggel (aki a Fideszre szavaz, az van benne a nemzetben, és az lehet benne a nemzetben, aki a Fideszre szavaz) már régi nóta, apoteózisát a 2002-es kokárdás kampányban érte el, de azóta is érvényben maradt. Most is ehhez nyúlt a párt vezetője, és ez annál kellemetlenebb, mert a kampány véget ért: már a kormányzás mikéntjénél tartunk.

Mi sem csupán a szavakkal játszadozunk most, hanem épp erről, a kormányzásról az első forduló óta kiszivárgott vagy elénk tárt elképzelésekről beszélünk. Hiszen a "nemzeti egység" létrejöttének természetes folytatása az ünnepi beszéd szerint a "nemzeti együttműködés rendszere" lesz, melyben logikusan a fenti "nemzeti egység" által érintett populáció fog részt venni. Mindazon eddigi spekulációk tehát, miszerint a Fidesz jobban tenné, ha valaminő modus vivendit próbálna kialakítani ellenzéke demokratikusnak tételezhető részével (tehát nem a Jobbikkal), például azért, hogy azok szimpatizánsai se érezzék magukat totálisan a partvonalon kívül, vagy azért, hogy a Fidesz így vegye elejét a szélsőjobb jövőbeni megerősödésének, egyelőre teljességgel terméketlennek és alaptalannak látszanak. Ezt az együttműködést ez a retorika nem engedi. És a politikai konstelláció sem kívánja - legalábbis ma még. Hisz a kormánypárt és vezetője ideális pozícióban tudhatja magát. Baloldali ellenzékét e pillanatban a teljes gondolati, szervezeti, humánpolitikai és anyagi lepusztulás fenyegeti, azt pedig, hogy jobboldali ellenzékét milyen hatékonysággal tudja a víz alá nyomni, a kampány utolsó pár hete jól megmutatta. Neki pedig a kettő között csak arra kell ügyelnie, hogy ezek ketten, netán hárman még véletlenül se tudjanak a jövőben megerősödni. Amit az elmúlt két-három hétben a kormánypárt közeles konkrétabb terveiről megtudtunk, abból leginkább az egypárti teljhatalom gyors konszolidációjának és száztíz százalékos kiterjesztésének a szándéka sejlik fel. A Sturm und Drang következő pár hete elnyeli Sólyom Lászlót, aki ugyan nem volt barátságtalan az őt az államelnöki székbe szavazó Fidesszel szemben, de egy kicsit mégis szeretett fontoskodni (például az ombudsmanok kinevezésekor); ráadásul egy olyan szervezet jelölte, amelynek egyenes ági leszármazottja most a Fidesz parlamenti ellenfele lesz. (Hacsak mégsem igaz az a hír, amivel Pokorni Zoltán ébresztette a kedd reggeli tévénézőket: ebben az esetben Pokornit valaki csúnyán becsapta.) Elnyeli a jegybank elnökét. A PSZÁF vezetését. A közmédia irányításának eddigi rendszerét és - vélhetően - személyi állományát is. Félreértés ne essék, ez a lap sosem állította, hogy a parlament többségi pártjának illene mást tennie, mint vele egyező politikai ízlésű, saját köztársasági elnököt választania. (Bár ezt még az előző rendszerben mondtuk.) A médiatörvényről születése óta tudjuk, hogy nem erre a világra tervezték, és az ORTT is rég megérett a pusztulásra. (Bár az még a régi rendszerben működő ORTT volt.) Azt sem vonhatjuk kétségbe, hogy ehhez az új parlamenti többségnek joga van, vagy legalábbis lesz, hisz a jogot ezentúl ők írják. De nehéz elhinni, hogy pont Schmitt Pál lenne a legalkalmasabb személy az országban a nemzet egységének megtestesítésére; hogy a jegybank függetlensége a kormánytól nem a demokrácia - bármilyen demokrácia - önértéke; vagy hogy a közmédiumok működésének átalakítását az új kormányerő a pártatlan és független tájékoztatás, valamint az ésszerű gazdálkodás céljáért fogja abszolválni. Az ellenzéki pártok zilálása, a fékek és ellensúlyok kikapcsolása, a kormánytól mindeddig független intézmények vonalba állítása, a nyilvánosság monopóliuma, e monopólium csöndes kiterjesztése a magánszektorra, valamint a sajtó (plusz az internet) szabályozásának szigorítása a közszereplők védelmében - eddig ez tűnik a munkavégzés fő irányának. Mely személy, mely intézmény, mely, a nézetek pluralizmusát biztosító jogszabály lesz a következő e szériában? Ki és mi bukik a héten?

Pedig egyszer hozzá kéne látni mindahhoz is, ami túllóg a párt és vezetőjének rövid, közép- és hosszú távú hatalmi céljain. Az ország nem költhet annyi pénzt, mint eddig, és nem költheti el úgy, ahogy eddig költötte. Tartaléka nincs; hitelt, ha nem ígér változtatást, nem fog kapni. Ha nem változtat, tovább csúszik lefelé, végképp belesüpped a Balkánba, sőt abba, ami a Balkán volt. (Ma már a Balkán sem a régi, az is jön fel.) E változtatásokról ma még nem tudunk semmit, azt sem, hogy lesznek-e. (Az erkölcstan bevezetése vagy a buktatás visszaállítása az alsó tagozatban, az nem változtatás, attól nem lesz senki okosabb a hazában, de erkölcsösebb sem.) De várjuk őket, és azt is tudjuk, hogy helyettük nem lehet politizálni a következő pár évben. Nincs az a centrális politikai erőtér, nincs az a monopolizált politikai piac és egyneműsített nyilvánosság, az az egypárti "nemzeti egység", ami hosszan el bírná fedni a hiányukat; a lecsúszás szörnyű következményeit.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.