Nyári vonulás

A szerk.

Hétfőn pár fekete inges neonyilas egy kis időre megint hatályon kívül helyezte a magyar alkotmányt.

Hétfőn pár fekete inges neonyilas egy kis időre megint hatályon kívül helyezte a magyar alkotmányt.

Ekkor tartották a Markó utcában a Magyar Gárda feloszlatásáért indított per harmadik tárgyalási napját. A rendőrség most kordonnal védte a Fővárosi Bíróság bejáratát, hogy a neonácik ne tudják meggátolni az épületbe tartókat (mint tették azt az első tárgyalási napon). Ám a feketeruhások így is elállták az utat, sőt, a kordont felhasználva hajtották el az arra igyekvőket. A rendőrök meg csak nézték; és a kordon is biztos örült, hogy valakik rendeltetésszerűen használják, elvégre neki épp az a dolga, hogy ne engedje ezt az ostoba, céltalan, összevissza járkálást.

Mindegy, nem tartott sokáig, végül mindenki, aki akart, meg tudott jelenni a tárgyaláson. De nem jártak túl jól, a harmadik nap is úgy szállt el, mint egy sóhaj. A műsort leginkább pár ún. perbéli beavatkozó, illetve perbéli beavatkozónak ajánlkozó illető szolgáltatta. Szó esett még arról, a per során nem először, hogy a gárda az most egyesület-e vagy mozgalom, merthogy az alperes az egyesület, de nem az egyesület vonulgat, hanem a mozgalom, ergo hagyják az egyesületet békén. A bíróság, mit volt mit tenni, végighallgatta a futóbolondokat (és az alperes ravasz prókátorát), majd visszavonult, egészen szeptemberig, a nyári szünet miatt ugyanis ekkor lesz a következő tárgyalási nap.

És tényleg, mit van mit tenni? A nyári szünet az nyári szünet, és a jogszolgáltatás nem agárverseny. A vádat képviselő Fővárosi Főügyészséget most nem minősítgetnénk, ők legalább teszik a dolgukat, és nincsenek könnyű helyzetben. Mint malac a jégen. Az első körben azt igyekeznek bizonyítani, hogy az alperes egyesület nem az alapszabályának (parlagfűirtás, vakok átsegítése az úttesten, temetőgondozás, gulyáságyúzás, rőzseszedés) megfelelően működik. Ehhez képest még azt sem sikerült tisztázni, hogy ki is az alperes, illetve hogy az alperes csinálta-e azt (a tavalyi tatárszentgyörgyi gyűlöletszeánszot), amit valami fekete egyenruhások csináltak. Evvel jó sok idő el fog menni - és ha sikerülne is az ügyésznek meggyőznie a bírónőt arról, hogy a gárda az a gárda, még akkor is távol leszünk annak a bizonyításától, hogy az egyesület (mozgalom) kedvenc tömegsportja a gyűlöletbeszéd és a félelemkeltés. És fényévekre attól, hogy a romákat érő, lassan mindennapos erőszak közvetlenül összefüggésbe hozható az alperes ténykedésével. Ahhoz, hogy a feketeruhásokat aggály nélkül be lehessen tiltani, a vádnak a gyűlöletre uszítás hatályos szabályozása szerint közvetlen oksági kapcsolatot kell teremtenie a verbális és a tettleges erőszak közt; és ehhez sok tanúra, együttműködő és a dolgát pontosan, jól, mindenfajta elfogultság nélkül végző rendőrségre lenne szüksége. Aprólékos, megfontolt, elszánt munkára.

Azt persze, hogy ez ilyen nehezen megy, vagy inkább nem megy, már végképp nem húznánk az ügyészség orrára, az abból főz, amit a lábasába dobál a jogalkotó, és a jogalkotónak tizenpár év alatt sem sikerült egyértelmű határt vonnia a nácizmus és a nem nácizmus közt. (A legújabb ilyen kísérlet megérdemelt bukásáról épp egy lukkal lejjebb olvashatnak.)

De az akkor sincs rendjén, hogy feketezubbonyosok háborítatlanul játszhassanak katonásdit a magyar falvakban, kedvükre gerjeszthessenek félelmet az ország roma vagy nem roma lakóiban; hogy egyre többször és több helyen kisajátíthassák az állam monopóliumát az erőszakra. Hogy elállják az utat, ha úgy hozza a kedvük.

A per elnyújtása a végtelenbe a gárdának kedvez, láthatóan erre is irányul perviteli taktikájuk. Minél több idő telik el, minél többen csatlakoznak hozzájuk (még ha pár száz emberről is van szó), minél többször ismételgethetik gonoszságaikat, annál nehezebb helyzetben lesz a bíróság, ha rájuk nézve kedvezőtlen ítéletet kívánna hozni. Nem állítjuk, hogy a gárda betiltása "megoldaná" a cigányság gondjait, vagy azzal megszűnne a fajgyűlölet Magyarországon. Tán még el se tűnnének a feketekabátosok a magyar utcákról. De legalább be lennének tiltva, minek következtében az életvitelszerűen jogkövető állampolgárok tudnák, hogy ezt már nem szabad. És tudnák magukat mihez tartani az államélet azon fontos tényezői is - a települések polgármesterei és önkormányzati képviselői, rendőrsége -, akikre mostanában mind súlyosabban nehezedik a feladat, hogy elejét vegyék az etnikai erőszak fellángolásának az országban.

A gárda működése minden héten újabb érveket ad az ügyészség kezébe; ezért a bíróság sem lenne eszköztelen. Csak komolyan kéne vennie - először is saját magát. Aztán a feladatát. A felelősségét aligha tudnánk eltúlozni. Már rég nem csak a romákról van szó.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.