A szerk.

Senki sem győzött

A szerk.

A múlt hétfőn a Velencei Bizottság (VB) közzétette elemzését Ukrajna új oktatási törvényéről, annak is a kisebbségek iskolai nyelvhasználatát korlátozó passzusairól. Úgy tűnik, mindenki legnagyobb megelégedésére. A testület véleményét hangosan üdvözölte a magyar, a román és az orosz külügy, de örömködtek egy sort a kárpátaljai magyar szervezetek és egyházak is. A másik oldalon az ukrán külügyminisztérium és az oktatási tárca szintén a saját elvárásait látta visszaigazolva a szövegben, és úgy tett, mintha a törvény kritikusai estek volna pofára.

Még csak azt sem mondhatjuk, hogy bármelyikük hazudott volna. Az Európa Tanács mellett működő alkotmányjogászok véleményéből épp az nem derül ki egyértelműen, mit gondolnak a vizsgált jogszabály alkotmányossággal és nemzetközi joggal való összeegyeztethetőségéről. Meg hogy mi a fenét kellene csinálni ezután.

Ez a kétértelműség mintegy kódolva volt az oktatási törvény 7-es cikkében, amely deklarálta, hogy a jelenleginél nagyobb szerepet szán az oktatásban az ukrán államnyelvnek és kisebbet a nemzetiségi nyelveknek, de ezen túl számos kérdést nyitva hagyott. A szeptemberben elfogadott, és elvben a 2020-ban életbe lépő jogszabály az első négy osztályban meghagyná a kisebbségi nyelvű oktatást, de azt „külön osztályokban” képzeli el. Ez mégis mit jelentene a ma működő 71 színmagyar iskolában? Aztán ott van az a homályos kikötés, hogy negyedik osztály fölött „egy vagy néhány tantárgy két vagy több nyelven is oktatható”, így az unió bármely hivatalos nyelvén is. Ezt úgy értsük, hogy például a matematikát félig ukránul, félig magyarul tanítják majd? Vagy úgy, hogy az ukrán oktatási nyelv mellett a magyar is választható lesz? Ki fogja eldönteni, mennyi lesz az az egy vagy néhány tantárgy? És hogy pontosan melyek lesznek?

Ezek után a törvény ellenzői jogosan mutattak rá, hogy a VB véleményének 125. pontja szerint a „megfelelő megoldás a 7-es cikk módosítása lenne egy kiegyensúlyozottabb és világosabb szövegezésű rendelkezésre”. Az ukrán kormány viszont szintén joggal hivatkozik arra, hogy Ukrajna nemzetközi kötelezettségeinek tételes sérelmét a VB sem tudta kimutatni, s hogy a vélemény 126. pontja értelmében az aggályok nagy része a végrehajtás során kezelhető, vagy hogy kielégítő megoldás lehet annyi tantárgy kisebbségi nyelven történő oktatása, amennyi biztosítja a nemzeti kisebbségek „magas szintű anyanyelvtudását”. A jogi vélemény a legerősebben azért marasztalja el a törvényt, mert az a felsőbb szintű oktatásból diszkriminatív módon teljesen kiszorítaná az orosz nyelvet. Ami nem meglepő, hiszen az egész akció az Oroszországgal szembeni ukrán nemzetépítést, az oroszellenes ukrán nacionalizmus kielégítését hivatott szolgálni.

Az ukrán kormány most arra játszik, hogy az orosz nyelvre vonatkozó rész módosítása nélkül a végrehajtási rendelkezésekben adott engedményekkel békítse ki uniós partnereit. A románok és a lengyelek mintha hajlanának is erre, a magyar külügy viszont kizárólag a törvény módosítását fogadná el. A kárpátaljai magyar iskoláknak már néhány tantárgy ukrán nyelvű oktatása is nehézségeket okozna, ráadásul, ha a legfelső szintű oktatási törvény ennyire kétértelmű marad, semmi garancia nincs rá, hogy a későbbiekben nem lesz visszalépés.

Ugyanakkor azzal, hogy Szijjártó Péterék válaszcsapásként a nemzetközi szervezetekben gyakorlatilag blokkolják Ukrajna euroatlanti integrációját, súlyos geopolitikai csatározásokba keverték bele a kárpátaljai magyarságot. Az oktatási törvény körüli keménykedés hatására nemcsak az ukrán széljobbon erősödhet az a nézet, hogy Magyarország Putyin lekötelezettjeként rombolja az EU és a NATO egységét az ukrán ügyekben, hanem magában az EU-ban és a NATO-ban is. Vajon a magyar diplomácia tényleg a mintegy 17 ezer kárpátaljai magyar diák szerzett jogainak védelmében vállalta ezt az ellentmondásos pozíciót? Reméljük, nem valami másért.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.