A szerk.

Tagok tovább nem leszünk!

A szerk.

A távozó holland nagykövet, Gajus Scheltema interjút adott a 168 Órának, és furcsa mód abból lett a legnagyobb felháborodás, hogy úgymond párhuzamot vont a magyar kormány és az iszlám nevében fellépő terroristák gondolkodásmódja közé. (Idézzük: „Itt egy csoport, amelynek tagjai a globalizáció vesztesei, ezért a szélsőségesség, a fanatikus vallásosság felé fordulnak, mert ez ad nekik biztonságérzetet. Ugyanolyan elv mentén kreálnak ellenséget, mint a magyar kormány.”)

Szijjártó Péter először csak kicsit sértegette a nagykövetet, aztán gázt adott, és hazarendelte a hágai magyar követet. Halász János hivatalos bocsánatkérést követelt, beszállt Kovács Zoltán kormányszóvivő és sokan mások, még a jó mókára mindig kapható főpolgi is táncra perdült, ő például szőrmentén, pindurkát lebuzizta a hollandot (miszerint a követ egy ízben „meghatározhatatlan identitású bárból” „üzengetett” neki közlekedésszervezési ügyekben). Kisvártatva a holland külügyminiszter kiadott egy rövid nyilatkozatot, melyben elhatárolódott Scheltema párhuzamától: „Egyértelmű, hogy a magyar kormány tettei nincsenek semmiféle kapcsolatban a terrorizmussal. Bárminemű arra vonatkozó utalás, hogy kapcsolat lenne egy EU-tagállam és a terroristák módszerei között hibás, és szeretnék elhatárolódni egy ilyen kijelentéstől. Magyarország szövetséges ország és társ-tagállam az Európai Unió­ban.” Igaz, a szöveget ebben a formájában kizárólag a budapesti holland nagykövetség Facebook-oldalán leltük fel, a holland külügyminisztérium honlapján már nem, ott valóban fontos dolgokról írnak, mint például hogy a Holland Királyság köszönti Pakisztánt 70. szülinapja alkalmából, s kíván neki jó erőt, egészséget. Közbevetőleg: Deutsch Tamás, az MTK nemtője és a Fidesz-rezsim Bóni grófja egy zavaróan trágár Facebook-posztjában a maga számára is érthetetlen módon operettországnak nevezi Hollandiát – jegyezzük meg ez alkalomból, hogy Hollandia egy főre jutó GDP-je közel négyszerese a magyarénak, abszolút értékben pedig úgy 60–70 százaléka a nálánál durván kilencszer népesebb Oroszországénak (mely utóbbinak hazánk vezetése épp a minap ajánlotta fel viszonylag nyomott áron Mária országát), valamint hogy Hollandia az export-import számok tükrében jóval fontosabb gazdasági partnere Magyarországnak, mint a mondott Oroszország, és a többi, és a többi. S végül a köpködésbe beszállt

Geert Wilders is, ő a magyar kormány menekültpolitikáját menesztette égbe a holland kormánnyal szemben. Érdekesség, hogy Wilders amúgy nemhogy a holland uniós befizetések leállítását szorgalmazza, de Hollandia kilépé­sét az EU-ból, miáltal, nemde, befizetni sem tudnának – és ezzel máris jelen felszólalásunk velejéhez értünk.

A fent idézett és különösebb téttel nem bíró kijelentés mellett ugyanis tartalmazott az interjú más érdekességet is, jelesül azt, hogy ugyan miért kellene a holland adófizetőknek korrupt európai (uniós) kormányokat segélyezniük: „Valóban egyre élesebb a vita arról, hogy mi történik a pénzünkkel. Nem pénzelhetjük a korrupciót, nem tarthatunk életben egy korrupt rendszert… A pénz jelenleg a helyi kormányokhoz folyik, és azt csinálnak vele, amit akarnak, ezen változtatni kell.” Értik: egyre élesebb a vita erről, mármint Hollandiában. Pedig eddig se lehetett életlen: a jelenlegi és akkori holland kormányfő, a jobboldali-konzervatív Mark Rutte már 2012-ben, a 2014–2020-as uniós költségvetés vitájakor a strukturális alapok és a mezőgazdasági támogatások súlyos csökkentése mellett kardoskodott (például David Cameron alkalmi társaságában), fő gondja a holland adófizetők pénzének elherdálása volt. Ehhez képest Hollandia egy (holland) főre vetítve még mindig a legnagyobb uniós befizető ország, az ország a költségvetésének 0,4 százalékát fordítja erre – s nyilván véletlen matematikai-politikai egybe­esés, de egyes számítások szerint Hollandia nagyjából annyival járul hozzá az unió büdzséjéhez, mint amennyit Magyarország kap onnét. A jó operettista édesanyjukat!

Most viszont a távozó nagykövet – vagy nem is, ne csináljunk legalább magunkból bohócot, és ne tegyünk úgy, mintha Scheltema szájával nem a hágai kormány beszélt volna; szóval a holland kormány azt üzente, hogy lassan elfogy Mészáros Lőrinc mézeskalácsa. Áthidaló, lopásgátló megoldás lehet, ha az uniós támogatásokat Brüsszel osztaná; de mert ez a módszer gyakorlatilag majdnem kivitelezhetetlen, a mondás így, a 2020 után kezdődő uniós költségvetési ciklus vitájának startja előtt pár perccel inkább csak ez: ha tovább loptok, nem lesz pénz egyáltalán.

A magyar kormány ezt a figyelmeztetést inkább elengedte a füle mellett, azt remélve, hogy a magyar választópolgárok is ezt teszik majd, és ez érthető magatartás. Kétségkívül hülye helyzet állna elő, ha a tolvaj hangosan tiltakozik, midőn az általa fényes nappal, mindenki szeme láttára meglopott illető abszolút jogosan lopással vádolja. (Ezzel a nehézséggel egyébként, ha csak egy pillanatra is, de szembesült Szijjártó Péter: amikor Rónai Egon az ATV-n ez irányú keresztkérdésnek vetette alá, a külügyminiszter azt felelte, hogy ha valóban lopnának, akkor nem lenne, nem lehetne ilyen nagyszerű állapotban a magyar gazdaság. Közepesen frappáns válasz.) Lássuk be azt is, hogy a kiutat a műfelháborodás adja csak – s a holland követ interjúja után vert morális pánik csak az egyik epizódja annak a jól kivehető kormányzati törekvésnek, amely az önsajnálatba és a giccsbe belebutult, pálinkaszagú magyar nacionalizmus önpusztító energiáit az ország európai uniós tagságára összpontosítaná. („Magyarországot senki nem rágalmazhatja következmények nélkül” – mondta Szijjártó, pedig a követ nem Magyarországot, és nem rágalmazta.) Ha nem ad pénzt az EU, akkor egy percig sem maradunk tovább tagok – már ha Orbánon múlik. De egyelőre nem rajta múlik, Orbán örökös uralkodása és az Európai Unió közül a magyar választópolgárok többsége még mindig inkább az utóbbit választaná. Mindezt a konstellációt beláthatatlanul bonyolulttá és kiszámíthatatlanná teszi az, hogy az unió jövőjéről és a következő közös költségvetésről a vita a 2018-as magyarországi választás után esedékes – de előbb-utóbb ez a kérdés tornyosul majd fel előttünk. Ők már erre a pillanatra készülnek.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.