A szerk.

Térdre, imához

A szerk.

Hoffmann Rózsának lehet egy szép évnyitó beszéde még abból az időből, amikor iskolaigazgató volt a XIII. kerületben.

Az áll benne, hogy az idei tanévben minden megváltozik és minden sokkal jobb lesz, mert minden kezdet új remény. Pedáns asszony, gondosan eltette ezt a dolgozatot, hátha jó lesz még valamire. És tessék. Államtitkárként is kell évet nyitni, és a szöveg ezen alkalmakra is tökéletesen megfelel. Az eddigi államtitkári évnyitók a változás tanéveit harangozták be, idén azonban fénysebességre kapcsolt Hoffmann: most egyenesen új időszámítás kezdődik a magyar iskolákban, amelyek rendszerét úgy megújítottuk, hogy hozzánk képest gróf Klebelsberg vagy báró Eötvös maximum egy Köpeczi Béla.

false

 

Fotó: MTI

És valóban, ilyen tanévkezdés aligha volt még Szent István ezerszáz éves Magyarországán.

Belenyúlnak a tankönyvkiadásba, hogy - amint a hír24 által készített kiváló interjúban Hoffmann sokadszorra megfogalmazta - mesterségesen szűkítsék a kínálatot, hisz a tanár, szegény, nem tud választani abból a ménkű sok tankönyvből, csak az állam. A tanárra nem lehet rábízni a saját munkabeosztását, de még munkavégzése helyének megválasztását is csak szőrmentén. A szülőre és pláne a gyerekre meg aztán végképp nem lehet rábízni semmit, csak elkanászodnának. Nem lehet rájuk vagy a helyi közösségre bízni az igazgatóválasztást, de miért is kéne, hisz azt is a központ tudja jobban. Hoffmann szerint a közoktatásnak egyetlen baja volt idáig: az, hogy mindenki fegyelmezetlenkedett, mindenfélét választott meg döntött és az úristennek sem lépett egyszerre. Hogy a mai gyerekek, a mai tanárok, a mai szülők és a mai iskolák jól elszemtelenedtek. Ezt és egyedül ezt a problémát kívánta megoldani egész szorgalmas ténykedésével; az átalakítás éppen ezért minden ízében pedellus-perspektívájú volt. Csakhogy egy pedellus végképp nem tud (nem tudna amúgy egyetlen teremtett lélek sem, ha ezerszer annyi esze volna is, mint Hoffmann Rózsának és klónjának, Marekné Pintér Aranka KLIK-vezetőnek együttvéve) átlátni egy olyan irtózatosan, felmérhetetlenül nagy és komplex gépezetet, mint amilyen a magyar közoktatás, ezért aztán a központi irányítás nem képes működtetni semmit. Az igazgatók központi kinevezése botrányok sorát váltotta ki, már ahol egyáltalán eddig összejött. A tankönyvek kiszállítása, átvétele és átadása körül is tökéletes a káosz - a rendszer az évkezdés előkészítéséhez kapcsolódó egyetlen alapfeladatát sem volt képes ellátni. Ehhez jön még a pedagógusbér-emelések körüli alig követhető kavarások sora. Ez a törvényben megígértnél lényegesen kevesebb lesz, és még ebből a kevésből sem részesedik - teljességgel indokolatlanul - az iskolai dolgozók egy része. Elveszik viszont a bérpótlékokat, így számos pedagógus jövedelme valójában csökkenni fog. Ami biztosan nő, az a kötelezően, bár értelmetlenül az iskolában töltendő órák száma. Mindezt az oly sokszor átírt és oly igen remekül sikerült köznevelési törvény közvetlenül évkezdés előtti gyors módosításával sikerült még összehozni. Belegondolni is rossz, hogy ha minden ilyen flottul megy tovább, mi lesz az évnyitók után.

Az államtitkárság egyetlen problémát sem lát előre nagyralátó átalakításai közepette, és amikor már kiverik a szemét, alkalmi jogszabályi rögtönzéssel oldja meg őket. Így aztán minden héten új időszámítás kezdődik a közoktatásban. A kétségbeejtően szorgalmas és elhivatott Hoffmann Rózsa a magyar oktatásügy egyetlen valós problémáját sem próbálta kezelni, viszont a képzelt problémákkal viaskodva ezernyi olyan dolgot sikerült már elrontania, ami úgy-ahogy működött. És mint a híres rabbinak a viccben, még mindig van egy csomó ötlete. Térdre, imához.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.