Tovább a lenini úton

A szerk.

Ha önöknek pendelyes korukban volt ún. ifjúsági mozibérletük, akkor azt is tudják, hogy mit mondott Lenin Lunacsarszkijnak egy önfeledt pillanatában. Nos, azt, hogy: minden művészet közül számunkra legfontosabb a film - talán részeg volt, talán nem látott még tévét, tudja a manó, abban viszont biztosak lehetünk, hogy például Hiller Istvánnak volt ifjúsági mozibérlete. Szeretett moziba járni, és Lenint is nagyon bírhatta - de a közelmúlt politikai héroszai közül ebbéli hóbortjaival távolról sem áll egyedül.

Ha önöknek pendelyes korukban volt ún. ifjúsági mozibérletük, akkor azt is tudják, hogy mit mondott Lenin Lunacsarszkijnak egy önfeledt pillanatában. Nos, azt, hogy: minden művészet közül számunkra legfontosabb a film - talán részeg volt, talán nem látott még tévét, tudja a manó, abban viszont biztosak lehetünk, hogy például Hiller Istvánnak volt ifjúsági mozibérlete. Szeretett moziba járni, és Lenint is nagyon bírhatta - de a közelmúlt politikai héroszai közül ebbéli hóbortjaival távolról sem áll egyedül.

A periodikusan ismétlődő választásokon a nép kis mozibubusokat ültet rendszeresen ennyakára. Emlékeznek még a miniszterelnöki Orbán Viktorra? Neki volt saját filmje is, a Hídember. Medgyessy Péter is szerfelett gerjedt a celluloidra, neki is kellett egy. Igen, megcsinálta. Persze az is számított, hogy drágább legyen, mint a Viktorkáé, hogy dicsekedhessen a homokozóban. Az övé, a Sorstalanság máig a legdrágább magyar film. De még így se biztos, hogy Megyóka győzött a homokozóban, mert Viktorkának volt egy másik is, a Bánk bán - az se két fillérbe került. Gyurcsány Ferencnek már tényleg csak egy kétmilliárdot meghaladó büdzséjű mozi hiányozna, így ő csak örökbe fogadott egyet, amikor Szabó István lebukott, a Rokonokat (az nem is volt olyan drága; persze mondhatnánk ezt úgy is, hogy Gyurcsány Ferencnek nem filmje van, hanem spiclije, Szabó). Hiller meg úgy lehetett vele, ha a főnök fogadhat örökbe filmet, akkor ő miért nem? Rámozdult gyorsan Andy Vajna Szabadság, szerelem című hazafias dolgozatára - ez mégis mennyivel jobban fest, mintha Kovi valamelyik mélyen neorealista remeklését, mondjuk az Ali Baba és negyven ápolónőt akarta volna lenyomni a cannes-i filmfesztivál szervezőinek, khm, mély torkán.

De legyünk igazságosak, Hillernek már jóval előbb feltűnt a filmművészet fontossága, ő már ott volt a 2004-es cannes-i murin is - Gyurcsány nem nagyon ért rá akkoriban -, és mit tesz isten, akkor is pont Andy Vajna egyik projektjéért szállt síkra, Etyekwoodért. Meg is lett az eredménye, tőle tudjuk: "Az etyeki stúdiókomplexum létrehozásának tervét 2004 májusában jelentettük be a cannes-i filmfesztiválon, azóta már jóval kisebb kétséggel fogadják a Korda Stúdiót." Ja, mert addig az egész Cannes egy emberként akarta megmenteni a világszerte méltán közkedvelt etyeki chardonnay-ültetvényeket a filmstúdióból vélelmezhetően kiáramló sötétség káros hatásaitól. A szőlőnek fény kell, a filmet meg, ha fényt kap, megette a fene.

A történet egyébként pofon egyszerű, van ennek a cannes-i fesztiválnak egy Tous les Cinémas du Monde nevű programja, arról szól, hogy néhány ország egynapos bemutatkozási lehetőséget kap a fesztiválon. Idén hazánk India, Libanon, Kolumbia, Szlovénia mellett jutott volna e kitüntető lehetőséghez. Mit csinál ilyenkor egy olyan ország, mondjuk Libanon, ahol az utóbbi időben nem minden percüket Lenin aranyköpéseinek gondos tanulmányozásával töltik? Megbíznak egy értő személyt, hogy válassza ki néhány (egy nap nem a világ) hasonló fórumot még álmában sem remélő fiatal rendező munkáját, aztán hadd szaladjon, Croissette, pálmafák, vörös szőnyeg, csajok. Nem, mi nem. Mi nyomjuk a hollywoodi veteránt, aki mellesleg már ott volt a berlini filmfesztiválon. Franciák erre azt mondják, hogy tán mégse kéne... Mondják egyszer, kétszer... Aztán Hiller István hatodik (hatodik!) e-mailjére kiborulnak, mint egy doboz szög, és mást mondanak: Szabadság, szerelem? Ují, ují, Liberté, dámúr? Akkor húzzatok! És meghívják helyettünk Lengyelországot, hátha ők nem próbálkoznak Andy benyomásával.

Ciki, ciki, égünk, égünk, de Hillernek sem kell még feladnia; minden évben három nagy filmfesztivál van a világon. Berlin, Cannes, Velence. Berlin megvolt, Cannes nem (bár az elég kellemetlen, hogy Vajnán kívül az arra érdemes fiataloknak sem), Velence azért még összejöhet.

Szívből kívánjuk, mint ahogy azt is, hogy oda már mint a film producere kísérje el Hiller a kis kedvencét. Kultuszminisztert meg majdcsak találunk valahogy.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.