Tovább a lenini úton

A szerk.

Ha önöknek pendelyes korukban volt ún. ifjúsági mozibérletük, akkor azt is tudják, hogy mit mondott Lenin Lunacsarszkijnak egy önfeledt pillanatában. Nos, azt, hogy: minden művészet közül számunkra legfontosabb a film - talán részeg volt, talán nem látott még tévét, tudja a manó, abban viszont biztosak lehetünk, hogy például Hiller Istvánnak volt ifjúsági mozibérlete. Szeretett moziba járni, és Lenint is nagyon bírhatta - de a közelmúlt politikai héroszai közül ebbéli hóbortjaival távolról sem áll egyedül.

Ha önöknek pendelyes korukban volt ún. ifjúsági mozibérletük, akkor azt is tudják, hogy mit mondott Lenin Lunacsarszkijnak egy önfeledt pillanatában. Nos, azt, hogy: minden művészet közül számunkra legfontosabb a film - talán részeg volt, talán nem látott még tévét, tudja a manó, abban viszont biztosak lehetünk, hogy például Hiller Istvánnak volt ifjúsági mozibérlete. Szeretett moziba járni, és Lenint is nagyon bírhatta - de a közelmúlt politikai héroszai közül ebbéli hóbortjaival távolról sem áll egyedül.

A periodikusan ismétlődő választásokon a nép kis mozibubusokat ültet rendszeresen ennyakára. Emlékeznek még a miniszterelnöki Orbán Viktorra? Neki volt saját filmje is, a Hídember. Medgyessy Péter is szerfelett gerjedt a celluloidra, neki is kellett egy. Igen, megcsinálta. Persze az is számított, hogy drágább legyen, mint a Viktorkáé, hogy dicsekedhessen a homokozóban. Az övé, a Sorstalanság máig a legdrágább magyar film. De még így se biztos, hogy Megyóka győzött a homokozóban, mert Viktorkának volt egy másik is, a Bánk bán - az se két fillérbe került. Gyurcsány Ferencnek már tényleg csak egy kétmilliárdot meghaladó büdzséjű mozi hiányozna, így ő csak örökbe fogadott egyet, amikor Szabó István lebukott, a Rokonokat (az nem is volt olyan drága; persze mondhatnánk ezt úgy is, hogy Gyurcsány Ferencnek nem filmje van, hanem spiclije, Szabó). Hiller meg úgy lehetett vele, ha a főnök fogadhat örökbe filmet, akkor ő miért nem? Rámozdult gyorsan Andy Vajna Szabadság, szerelem című hazafias dolgozatára - ez mégis mennyivel jobban fest, mintha Kovi valamelyik mélyen neorealista remeklését, mondjuk az Ali Baba és negyven ápolónőt akarta volna lenyomni a cannes-i filmfesztivál szervezőinek, khm, mély torkán.

De legyünk igazságosak, Hillernek már jóval előbb feltűnt a filmművészet fontossága, ő már ott volt a 2004-es cannes-i murin is - Gyurcsány nem nagyon ért rá akkoriban -, és mit tesz isten, akkor is pont Andy Vajna egyik projektjéért szállt síkra, Etyekwoodért. Meg is lett az eredménye, tőle tudjuk: "Az etyeki stúdiókomplexum létrehozásának tervét 2004 májusában jelentettük be a cannes-i filmfesztiválon, azóta már jóval kisebb kétséggel fogadják a Korda Stúdiót." Ja, mert addig az egész Cannes egy emberként akarta megmenteni a világszerte méltán közkedvelt etyeki chardonnay-ültetvényeket a filmstúdióból vélelmezhetően kiáramló sötétség káros hatásaitól. A szőlőnek fény kell, a filmet meg, ha fényt kap, megette a fene.

A történet egyébként pofon egyszerű, van ennek a cannes-i fesztiválnak egy Tous les Cinémas du Monde nevű programja, arról szól, hogy néhány ország egynapos bemutatkozási lehetőséget kap a fesztiválon. Idén hazánk India, Libanon, Kolumbia, Szlovénia mellett jutott volna e kitüntető lehetőséghez. Mit csinál ilyenkor egy olyan ország, mondjuk Libanon, ahol az utóbbi időben nem minden percüket Lenin aranyköpéseinek gondos tanulmányozásával töltik? Megbíznak egy értő személyt, hogy válassza ki néhány (egy nap nem a világ) hasonló fórumot még álmában sem remélő fiatal rendező munkáját, aztán hadd szaladjon, Croissette, pálmafák, vörös szőnyeg, csajok. Nem, mi nem. Mi nyomjuk a hollywoodi veteránt, aki mellesleg már ott volt a berlini filmfesztiválon. Franciák erre azt mondják, hogy tán mégse kéne... Mondják egyszer, kétszer... Aztán Hiller István hatodik (hatodik!) e-mailjére kiborulnak, mint egy doboz szög, és mást mondanak: Szabadság, szerelem? Ují, ují, Liberté, dámúr? Akkor húzzatok! És meghívják helyettünk Lengyelországot, hátha ők nem próbálkoznak Andy benyomásával.

Ciki, ciki, égünk, égünk, de Hillernek sem kell még feladnia; minden évben három nagy filmfesztivál van a világon. Berlin, Cannes, Velence. Berlin megvolt, Cannes nem (bár az elég kellemetlen, hogy Vajnán kívül az arra érdemes fiataloknak sem), Velence azért még összejöhet.

Szívből kívánjuk, mint ahogy azt is, hogy oda már mint a film producere kísérje el Hiller a kis kedvencét. Kultuszminisztert meg majdcsak találunk valahogy.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.