A szerk.

Új rajt

A szerk.

Ha Karácsony Gergely zuglói polgármesternek, az MSZP–Párbeszéd főpolgármester-jelöltjének az első kör után (amelyet fölényesen megnyert a szocialista Horváth Csabával szemben, aki a tervek szerint épp Karácsony jelenlegi posztjával vigasztalódhatna) Puzsér Róberttel (esetleg a Liberálisok indulójával, Sermer Ádámmal) kellett volna megmérkőznie, akkor – minden mértékadó fölmérés szerint – csupán győzelmének az aránya lett volna kérdéses.

És ha az egész előválasztás arra lett is kitalálva, hogy az LMP-nek és a Jobbiknak legyen mire hivatkozni, amikor ősszel a „komcsik” jelöltje mögé állnak be, Puzsér aszfaltba döngölésének aligha lett volna nagy felhajtó ereje. Innen nézve kedvező fejlemény, hogy az ellenzéki előválasztáson immár három mérhető támogatottságú jelölt is elindul – a valódi tét növelheti a NER-ellenes választók aktivitását.

Az EP-választáson a szavazók átrendezték az ellenzéki térfelet: az LMP és a Jobbik alkupozíciója drasztikusan romlott, és az MSZP nemcsak országosan, de Budapesten is látványosan visszaesett, még ha a fővárosban nem is annyira, hogy teljesen figyelmen kívül lehessen hagyni. A Momentum Budapesten 17,35 százalékot ért el. Korábban, néhány vérszegény kísérlettől eltekintve úgy tűnt, hogy a MoMo elengedte a főpolgármester-választást; és ha május 26. előtt is érthetetlen volt, hogy egy feltörekvő új párt miért teszi ezt, úgy az EP-választás után szimpla amatőrségnek tűnt volna, ha távol maradnak ettől a fontos és nagy közfigyelmet kiváltó politikai versenytől. Kerpel-Fronius Gábor indítása logikus és jó lépés, és mivel a Momentum előzetesen csak annyit közölt, hogy Tarlós István ellenzéki kihívóját támogatni fogja, nem rúgott föl semmilyen gentlemen’s agreementet.

E fejleménynek, gyanítjuk, Karácsony Gergely is örült; Kerpel-Fronius belépésével az előválasztás komolyabb versennyé alakult, ráadásul a dolgok akkori (vagyis a május 28. és június 6. közötti) állása szerint még mindig Karácsony győzelmét hozta volna – elvégre az MSZP–P mellett a Demokratikus Koalíció is támogatásáról biztosította. Június 6-án aztán kiderült, hogy a DK, amely az EP-választáson az ország és a főváros legerősebb ellenzéki pártjának bizonyult, az ismert televíziós szereplő, a függetlenként induló Kálmán Olga mellé áll. (A fordulat okairól néhány oldallal odébb Gyurcsány Ferenc beszél hosszan.) Karácsony esélyei ezzel nyilván rosszabbak lettek, de igazából ezzel nyílt meg a játéktér Kerpel-Fronius Gábornak is. Elsősorban azért, mert mögötte olyan szervezet áll (ahogyan vélhetően Kálmán Olga mögött is), amely a jelöltjét a sajátjának tekinti. Karácsonyról ugyanez nem mondható el; a Párbeszéd legfeljebb néhány rokonszenves politikust jelent, nem többet. (Igaz, a Karácsony mögötti szervezeti háttér hiányát ellensúlyozhatja, hogy leginkább ő adhatja el magát kompetens városvezetőként.) Az MSZP-ben pedig a nagy kudarc után a párt egyik fele éppen azt szuggerálja magába, hogy a május 26-i összeomlás oka a párbeszédesekkel kötött szövetség (ami ostobaság, de ez most mellékszál).

A DK veszélyes vizekre evezett; hirtelen váltása értelmezhető úgy is, hogy a baloldali szavazók körében népszerű Kálmán Olga indításával – a május 26. utáni új helyzetet kihasználva – voltaképpen az MSZP meglévő szavazóit vette célba (akik, ha az előválasztáson nagy számban fordulnak el Karácsonytól, egyúttal a szocialista párt kimúlását is fölgyorsítják). De ha nincs is így, éppen elég Fidesz-troll munkálkodik az ellenzék köreiben ahhoz, hogy az ellenzéki főpolgármester-jelölti kampány attól legyen hangos, hogy ki, mikor, kit vert át. Pedig annak, aki a három erős jelölt közül megnyeri az előválasztást, Tarlós össz­ellenzéki kihívójaként erős lesz a legitimációja; és ez nagy lendületet adhat a teljes oppozíció kampányának is.

Budapesten az ellenzék számára a lehetőség adott; ezt tényleg csak elrontani lehet.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.