A szerk.

Vétó után

A szerk.

Az alapprobléma egyszerűen összegezhető: míg az EU-nak számos eszköze van az uniós értékek (demokrácia, jogállamiság, emberi jogok) érvényesítésére a csatlakozás előtt álló országokban, mindeddig nagyon keveset tehetett akkor, ha egy olyan állam vágta sutba ezeket az értékeket, amely már belépett a klubba.

Abból még nem lett volna katasztrófa, ha csak egy tagállam indul el az autokratizálódás útján, hiszen az úgynevezett 7-es cikk szerinti eljárásban a többi kormány megfoszthatta volna a renitens tagot szavazati jogától vagy elvághatta volna az uniós pénzektől. Ehhez a döntéshez azonban egyhangú szavazást ír elő az alapszerződés, így ha egynél több tagállam megy szembe az EU-val, a nukleáris opcióként emlegetett szankció alkalmazhatatlanná válik. Ezt a gyakorlatban is láttuk: hiába vetették be különböző uniós intézmények a 7-es cikket Lengyelország és Magyarország ellen, az eljárások sorra megakadtak.

Ebben a helyzetben nyúltak az illetékesek az Európai Unió működéséről szóló szerződés 322. paragrafusához, amely lehetővé teszi, hogy az Európai Parlament és a tagállamokat tömörítő Tanács szabályokat alkosson az uniós költségvetés végrehajtásáról. Az Európai Bizottság még 2018-ban terjesztett elő egy jogállamisági feltételrendszert, amely pénzügyi szankciókat helyezett kilátásba arra az esetre, ha egy tagállamban rendszerszinten sérül a jogállamiság. E javaslat alapján és sok-sok tárgyalási kör után két hete a Parlament és a Tanács delegációi megállapodtak a jogállamisági mechanizmusról. A mechanizmus persze csak azokat a jogsértéseket tudja lefedni, amelyek kapcsolatba hozhatók az uniós büdzsével; leginkább a pénz ellopását és a lopások felderítetlenül hagyását. Belekerültek a szövegbe olyan általánosabb megfogalmazások is, mint a bírói függetlenség veszélyeztetése vagy az ügyészség nem megfelelő működése, hisz érthető módon sértené az unió pénzügyi érdekeit, ha mondjuk x tagállamban a miniszter­elnökkel összebalhézó nagyvállalkozó cégét három évre kizárnák a közbeszerzésekből, és ezt a döntést nem tudná független bíróságon megtámadni, vagy ha a miniszterelnök veje előre lezsírozott uniós projekteket nyerne, mégis futni hagyná az ügyészség.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.