A Mercedes 400 milliárd forint értékben új gyártósorokkal bővíti kecskeméti összeszerelő és karosszériaüzemét. Ez az idei év eddigi legnagyobb beruházása.
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tájékoztatóján arról beszélt, hogy mivel a beruházás jelentős infrastrukturális fejlesztésekkel és munkahelyteremtéssel jár, az állam 14 milliárd forinttal támogatja. A Mercedes képzési programot is indít Kecskeméten, amelynek költségeihez szintén hozzájárul a kormány.
A kecskeméti autógyár a projekt nyomán képes lesz két új elektromos platform gyártására, így a Mercedes magasabb kategóriájú és technológiai hozzáadott értékű típusok gyártását hozza Magyarországra.
Szijjártó Péter azt mondta, nagy büszkeség, hogy a Mercedes kulcsfontosságú helyszínként tekint Magyarországra, az együttműködés elmúlt tizennégy éve sikertörténet mindkét fél számára. A miniszter szerint a mostani gigaberuházás is jól mutatja a magyar autóipar szárnyalását, ami nem politikai állítás, hanem tényekkel is alátámasztható: a szektor termelési értéke 2010-ben 3600 milliárd forint volt, míg 2021-ben 9400 milliárd forint, és a lendület nem csökkent, ugyanis ez a szám az idei év első öt hónapjában elérte a rekordnak számító 4500 milliárd forintot.
A 155 ezer magyar embernek munkát adó ágazat 90 százalékos exporthányaddal dolgozik, Magyarország így, bár lakosságszám tekintetében csak 95. a világon, az autóipari kivitel terén a 20. helyen áll. Szijjártó szerint az utóbbi két és fél évben kétszer is kifordult sarkaiból a világgazdaság, de ez sem volt képes megakasztani az autóipar forradalmi megújulását, amely napjaink egyik legfontosabb világgazdasági folyamata.
„A mostani nehéz helyzetből azok az országok tudnak a legjobban kijönni, akik a legnagyobb autóipari vállalatok elektromobilitási stratégiáinak helyszíneivé képesek válni” – mondta a miniszter. Szijjártó szerint a kormány sokat dolgozott azért, hogy Magyarország mára „a globális autóipari forradalom, az elektromos autóipari átállás egyik legfontosabb helyszíne lett”. Németországon és Kínán kívül csak Magyarországon rendelkezik gyártási kapacitással mindhárom nagy német prémium autómárka. Magyarország most a világ harmadik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártó kapacitásával rendelkezik, míg ezek exportjában a globális ranglista ötödik helyén áll.
Beszélt arról is, hogy Magyarországon a német vállalatok alkotják a legnagyobb beruházói közösséget, a kétoldalú kereskedelmi forgalom pedig tavaly elérte a 60 milliárd eurót, ami rekordnak számít, és volumene az idei év első négy hónapjában is 7 százalékkal bővült.
A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a több mint 1 milliárd euró értékű beruházást a 2022-2026-os üzleti tervének keretében valósítja meg Kecskeméten. Új összeszerelő- és karosszériagyártó-sor épül, amelyek mellett a felületkezelés és fényezés folyamata is megújuló energiaforrásokra támaszkodik majd. Az új gyártósorok ellátását kizárólag zöldáram biztosítja, az energiaigény fedezésére napelemes rendszert telepítenek az üzemek tetejére.
A magyarországi vállalat a korábban nyilvánosságra hozott beszámolója szerint 2021-ben 3,1 milliárd euró árbevételt ért el az előző évi 3,4 milliárd euróval szemben; az adózás utáni nyeresége viszont nőtt: a 2020. évi 39,3 millió euró után tavaly 67,6 millió euró lett. A Mercedes-Benz kecskeméti gyára 2021-ben több mint 135 ezer járművet gyártott, mintegy 25 ezerrel kevesebbet, mint 2020-ban.
A leadképen Szemereyné Pataki Klaudia (Fidesz-KDNP), Kecskemét polgármestere, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és Jörg Burzer, a Mercedes-Benz Group AG termelését és ellátási láncért felelős igazgatósági tagja. Fotó: MTI/Bús Csaba