14 milliárddal száll be az állam a Mercedes beruházásába

  • Narancs.hu/MTI
  • 2022. július 21.

Belpol

400 milliárdból bővíti gyártósorát a kecskeméti üzem.

A Mercedes 400 milliárd forint értékben új gyártósorokkal bővíti kecskeméti összeszerelő és karosszériaüzemét. Ez az idei év eddigi legnagyobb beruházása.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. tájékoztatóján arról beszélt, hogy mivel a beruházás jelentős infrastrukturális fejlesztésekkel és munkahelyteremtéssel jár, az állam 14 milliárd forinttal támogatja. A Mercedes képzési programot is indít Kecskeméten, amelynek költségeihez szintén hozzájárul a kormány. 

A kecskeméti autógyár a projekt nyomán képes lesz két új elektromos platform gyártására, így a Mercedes magasabb kategóriájú és technológiai hozzáadott értékű típusok gyártását hozza Magyarországra.

Szijjártó Péter azt mondta, nagy büszkeség, hogy a Mercedes kulcsfontosságú helyszínként tekint Magyarországra, az együttműködés elmúlt tizennégy éve sikertörténet mindkét fél számára. A miniszter szerint a mostani gigaberuházás is jól mutatja a magyar autóipar szárnyalását, ami nem politikai állítás, hanem tényekkel is alátámasztható: a szektor termelési értéke 2010-ben 3600 milliárd forint volt, míg 2021-ben 9400 milliárd forint, és a lendület nem csökkent, ugyanis ez a szám az idei év első öt hónapjában elérte a rekordnak számító 4500 milliárd forintot.

A 155 ezer magyar embernek munkát adó ágazat 90 százalékos exporthányaddal dolgozik, Magyarország így, bár lakosságszám tekintetében csak 95. a világon, az autóipari kivitel terén a 20. helyen áll. Szijjártó szerint az utóbbi két és fél évben kétszer is kifordult sarkaiból a világgazdaság, de ez sem volt képes megakasztani az autóipar forradalmi megújulását, amely napjaink egyik legfontosabb világgazdasági folyamata.

„A mostani nehéz helyzetből azok az országok tudnak a legjobban kijönni, akik a legnagyobb autóipari vállalatok elektromobilitási stratégiáinak helyszíneivé képesek válni” – mondta a miniszter. Szijjártó szerint a kormány sokat dolgozott azért, hogy Magyarország mára „a globális autóipari forradalom, az elektromos autóipari átállás egyik legfontosabb helyszíne lett”. Németországon és Kínán kívül csak Magyarországon rendelkezik gyártási kapacitással mindhárom nagy német prémium autómárka. Magyarország most a világ harmadik legnagyobb elektromos akkumulátorgyártó kapacitásával rendelkezik, míg ezek exportjában a globális ranglista ötödik helyén áll.

Beszélt arról is, hogy Magyarországon a német vállalatok alkotják a legnagyobb beruházói közösséget, a kétoldalú kereskedelmi forgalom pedig tavaly elérte a 60 milliárd eurót, ami rekordnak számít, és volumene az idei év első négy hónapjában is 7 százalékkal bővült.

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a több mint 1 milliárd euró értékű beruházást a 2022-2026-os üzleti tervének keretében valósítja meg Kecskeméten. Új összeszerelő- és karosszériagyártó-sor épül, amelyek mellett a felületkezelés és fényezés folyamata is megújuló energiaforrásokra támaszkodik majd. Az új gyártósorok ellátását kizárólag zöldáram biztosítja, az energiaigény fedezésére napelemes rendszert telepítenek az üzemek tetejére.  

A magyarországi vállalat a korábban nyilvánosságra hozott beszámolója szerint 2021-ben 3,1 milliárd euró árbevételt ért el az előző évi 3,4 milliárd euróval szemben; az adózás utáni nyeresége viszont nőtt: a 2020. évi 39,3 millió euró után tavaly 67,6 millió euró lett. A Mercedes-Benz kecskeméti gyára 2021-ben több mint 135 ezer járművet gyártott, mintegy 25 ezerrel kevesebbet, mint 2020-ban.

A leadképen Szemereyné Pataki Klaudia (Fidesz-KDNP), Kecskemét polgármestere, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, Christian Wolff, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. ügyvezető igazgatója és Jörg Burzer, a Mercedes-Benz Group AG termelését és ellátási láncért felelős igazgatósági tagja. Fotó: MTI/Bús Csaba

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.