Huszonötszörösére nőtt egy család napelemes pályázatának önrésze

  • narancs.hu
  • 2023. február 4.

Belpol

38 ezer forint volt az eredeti összeg, de „a kialakult gazdasági helyzet miatt” 960 ezer lett.

A zalaszentgróti Takács Gábor családja több mint egy éve kötött szerződést arra, hogy a ház felújításával együtt napelemes rendszert is szereltet, az uniós pénzből finanszírozott pályázaton, egy kivitelező cég segítségével. Takácsék nyertek is 1,9 millió forintot, ezért ki kellett fizetni 165 ezer forint pályázatindítási díjat, 30 ezer forintot az energetikai vizsgálatra.

38 ezer forint önrész is szerepelt a szerződésben.

Az RTL Híradó beszámolója szerint Takács Gábor a héten kapott e-mailben értesítést, hogy mihelyt befizetik az önrészt, kezdődhet a napelemek felszerelése.

„Nagyon megörültünk, hogy végre eljött az idő. De jött egy link, amire rákattintva tudhattam meg, hogy az önrészem a kialakult gazdasági helyzet miatt hogyan változott: kilencszázhatvan-valahányezer forintra emelkedett. Ami nem annyira elfogadható, úgy gondolom. Finoman szólva” – nyilatkozta az RTL-nek a zalaszentgróti családfő. 

Takácsék számítottak arra, hogy ha a forint gyöngül, az alapanyagok ára nő, többet kell fizetni, de arra nem gondoltak, hogy ennyivel többet. Nem is tudják kigazdálkodni, és nem is érzik jogosnak, hogy ezt nekik kellene kifizetniük, hiszen nem miattuk csúszott egy évet a kivitelezés. Hanem amiatt, hogy csúszott a kifizetés.

„Olyan mértékben szánalmas és borzalmas a teljesítmény, amit ezen a területen eddig nyújtottunk, úgyhogy nem is mondom, hogy mennyit fizettünk ki” – kért elnézést január elején a kormányinfón Gulyás Gergely miniszterelnökséget vezető miniszter. Az RTL riportja szerint a nyertes 43 ezer pályázatból 41-et fizetett ki az állam, a 150 milliárd forintnyi igényelt pénzből 78 millió forintot. A miniszter azt ígérte, fel fogják gyorsítani a kifizetést.

A televíziónak nyilatkozott Kiss Ernő, a Magyar Napelem Napkollektor Szövetség elnöke. Azt mondta a zalaszentgróti esetről, hogy bár indokolt az áremelkedés, de ez tényleg túlzás, mert csak mintegy 30-40 százalékkal nőtt a napelemes rendszerek ára. Azt javasolta mindenkinek, aki ugyanebben a cipőben jár, hogy a szövetség honlapján kérjen új ajánlatot a már megnyert támogatásra.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.