Dézsi Csaba András győri polgármester pályaképe

A Borkai, a Covid és a válság miatt

  • Papp László Tamás
  • 2022. november 9.

Belpol

A szexbotrányba keveredett fideszes Borkai Zsoltot váltotta a polgármesteri székben, miután fölényesen megnyerte a győri időközi választást. Dézsi Csaba András akkor azt mondta, most lett igazán fideszes a városvezetés. Az alábbiakban lapunknak adott válaszai segítségével mutatjuk be.

Győr előző polgármesterének, Borkai Zsoltnak a 2019. októberi önkormányzati választás előtt kirobbant, utóbb lemondással végződött botránya nyitotta meg az utat a városvezetői székhez Dézsi Csaba András számára. Ami nem kimondottan volt nehezített pálya, hiszen a Fidesz jelöltjei 2006 óta gyakorlatilag minden parlamenti és önkormányzati választást megnyertek Győrben. Még az országosan nagy ellenzéki sikert hozó 2019-es választáson sem tudták kihívói legyűrni a szexbotránytól sújtva újrázni induló kormánypárti polgármestert. Aztán a Borkai lemondása miatt kiírt időközi választást 2020 januárjában Dézsi Csaba András fölényesen megnyerte, amit követően úgy nyilatkozott, hogy igazából csak az ő megválasztásával lett fideszes a városvezetés Győrben. Tény, hogy az először függetlenként indult, a Fideszbe csak jóval a 2006-os megválasztása után belépő Borkai Zsolttal ellentétben Dézsi 1993 óta jelen volt a pártban. Személye tényleg lényeges változást hozott mind a győri Fideszben, mind a városházán.

Bár egyik kormánypárti politikus váltotta a másikat, nagyobb lett a fluktuáció, mintha ellenzéki jelölt győzött volna. Dézsi hivatalba lépése óta távozott a jegyző, az aljegyző, a főépítész, az önkormányzat könyvvizsgálója, a hivatal több (fő)osztályvezetője, az önkormányzati média vezérigazgatója, a legtöbb önkormányzati cég és intézmény csúcsvezetője. Megvált pozíciójától Fekete Dávid alpolgármester, illetve Borsi Róbert, a kormánypárti frakció vezetője.

Dézsi utólag sem sokallja, hanem inkább kevesli a változásokat. „Egy már összeszokott szervezeti rendszert örököltem, és bár úgy tűnhetett, hogy határozott, mások véleménye szerint jelentős mértékű átalakításba kezdtem, így utólag azt mondom: teljesen át kellett volna szerveznem már az elejétől fogva az egész hivatalt. Sajnos sokáig bíztam azokban is, akik nem mindig a közös érdeket szolgálták” – mondta a győri polgármester a Magyar Narancsnak.

Fények

A rendszerváltáskor kardiológus szakorvosként dolgozó Dézsi a Fideszbe belépése előtt is ismert volt a helyi közéletben és médiában. 1991-ben jelent meg A XX. század rabszolgái – Riportok orvosokkal, orvosokról című kötete. Politikai karrierje mindvégig párhuzamosan futott orvosi hivatásával, s ez egy törvénymódosításnak köszönhetően a polgármesterré választása után sem szakadt meg. Az erre utaló kritikákra lapunknak így reagált: „A győriek a Covid-járvány idején szembesülhettek azzal: nem baj, ha orvos a polgármester. Aki nem ismeri a pályafutásomat, annak újszerű lehet ez a megoldás, azonban amikor 1998 és 2002 között beosztott főorvosként dolgoztam a kardiológiai osztályon, emellett alpolgármesterként a városházán én felügyeltem az egészségügyet, a szociálpolitikát, a környezetvédelmet, az ifjúságpolitikát és a kultúrát. De ha már a kollégákra kérdez, a legtöbbjüknek van komoly elfoglaltságot jelentő magánrendelése, ami nekem soha nem volt, és jelenleg sincs.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.