Interjú

„Hogy az erdő a saját életét élhesse”

Gálhidy László, a WWF Magyarország programvezetője a fák és a kormány harcának állásáról

Tudomány

A védett erdők helyzetét nem fogja javítani a tűzifarendelet jegyében zajló erdőirtás, s bár a kitermelés az erdőtervek szabta keretek között zajlik, kérdéses, mi lesz télen, tavasszal. A WWF szakértő munkatársával beszélgettünk a vitatott kormányzati döntésről.

Magyar Narancs: Hat természetvédő szervezet intézett még a nyáron levelet a kormányhoz, amelyet 110 ezren alá is írtak az úgynevezett tűzifarendelet ellen tiltakozva. Mennyire megnyugtató az ősszel erre érkezett válasz?

Gálhidy László: Két szempontból sem megnyugtató. A válaszlevél lényegében tagadja a felvetett problémát, és tételesen igyekszik cáfolni a felvetéseinket, mintha azok félreértésből vagy hozzá nem értésből fakadnának. Holott a rendelet augusztusi megjelenésekor nemcsak a zöld civil szervezetek, de minden szakember, akivel beszéltem, problémásnak látta az abban foglalt lazításokat. A fakitermelés időbeli korlátozásának eltörlése évszázados erdészeti tabukat döntöget, az őshonos fafajokkal való erdőfelújítás kötelezettségének elengedése a védett területeken pedig szintén szembemegy az utóbbi évtizedek gyakorlatával. A kormány válaszában olyan szőrszálhasogatások is szerepeltek, mint hogy a „közelítő nyom” – amelyet mostantól engedélyeztetés nélkül lehet kialakítani – lényegében nem út. Mi a jobb közérthetőség miatt fogalmaztunk így, de az erdőtörvény is „erdei földútként” definiálja az épített közelítő nyomot. A levél hangvételénél nagyobb problémának látom ugyanakkor, hogy a rendelet továbbra is hatályban van, az erdőterületünk közel felén teljes mértékben kihasználható, és előttünk a tavasz, amikor beindul majd az erdő élete. Nagyon elkeserítő lenne, ha ezt láncfűrészek zúgása kísérné.

MN: A védett, magas természetességű állami erdőkben eddig is intenzív erdőgazdálkodás zajlott.

GL: Ez természetvédelmi szempontból nonszensz, a fakitermelés nemcsak zavarja az erdei élővilágot, de tartósan át is alakítja az erdő fajösszetételét, szerkezetét. A tarvágások, végvágások után évtizedekig tart, amíg újra kialakul az erdei fajok számára is élőhelynek számító erdő. A fiatal, egykorú fákból álló erdőnek aztán még további évtizedek kellenek, hogy legyenek benne idős, odvas fák, értelmezhető mennyiségű holtfa, cserjék, sokféle fajból álló aljnövényzet, vagyis hogy igazi erdővé alakuljon. Ekkor azonban újra levágjuk. Védett területen kívül nyilván van tere a hagyományos erdőgazdálkodásnak, de azon belül ez teljesen ellentétes a védelem céljaival. A védett, illetve Natura 2000 területeken a hagyományos erdőgazdálkodásról át kellene állni örökerdő üzemmódra – korábbi nevén szálaló erdőgazdálkodásra. Ennek egyébként vannak történelmi hagyományai az országban, például az Őrségben, de a rendszerváltás után így kezdték művelni a főváros körüli erdők egy részét is. Ez azonban még mindig a fakitermelésről szól. A védett területek egy kisebb hányadán teljes mértékben elvárható lenne a háborítatlanság, hogy az erdő a saját életét élhesse a láncfűrészek visszatérése nélkül. Ilyen helyeken tudnak megmaradni az érzékenyebb fajok, mint a fekete gólya, vagy akár a hiúz. A WWF Magyarország több mint tíz éve szorgalmazza, hogy legalább a nemzeti parkjaink belsejében legyenek háborítatlan zónák, ha úgy tetszik, vadonok.

MN: Az ország mekkora hányada „igazi” erdő?

GL: A veszélyhelyzethez kapcsolt tűzifarendelet több pontja az ország valamennyi erdejére vonatkozik. Például az időbeli korlátozás nélkül, a vegetációs időben is lehetővé tett fakitermelés mind a kétmillió hektárunkon alkalmazható. Ennek egy része – csaknem a fele –, ahogyan a régi erdészek hívták, „műerdő”: akácosok, nemes nyárasok, telepített fenyvesek stb. Az eredeti erdőtakaró maradványai, amelyek ma is őshonos, termőhelyhonos fafajokból állnak, alig több mint egymillió hektárt tesznek ki. Ám a hivatalos statisztikák a műerdőket – mai elnevezéssel kultúrerdőket, faültetvényeket – is erdőnek tekintik. Helyesebb lenne azt mondani, hogy a valódi erdősültség csupán 10 százalék. A zömmel őshonos fafajú erdők, főként a tölgyesek, ártéri erdők egy része is meglehetősen átalakított állapotban van; egykorúak, bizonyos fafajok vagy egyéb erdei fajok hiányoznak belőlük, illetve idegenhonos fajokkal fertőzöttek. A többé-kevésbé természetes erdők a szűkebb merítésnek is körülbelül az ötödét tehetik ki. Azokra a jobb állapotú erdőkre gondoljunk, amelyek a nagyvárosokat övezik itt-ott, illetve a hegyvidékek népszerű kirándulóhelyei – ennyi maradt az évszázadok során. Nagyobb kíméletet érdemelnének.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.