Interjú

„Hogy az erdő a saját életét élhesse”

Gálhidy László, a WWF Magyarország programvezetője a fák és a kormány harcának állásáról

Tudomány

A védett erdők helyzetét nem fogja javítani a tűzifarendelet jegyében zajló erdőirtás, s bár a kitermelés az erdőtervek szabta keretek között zajlik, kérdéses, mi lesz télen, tavasszal. A WWF szakértő munkatársával beszélgettünk a vitatott kormányzati döntésről.

Magyar Narancs: Hat természetvédő szervezet intézett még a nyáron levelet a kormányhoz, amelyet 110 ezren alá is írtak az úgynevezett tűzifarendelet ellen tiltakozva. Mennyire megnyugtató az ősszel erre érkezett válasz?

Gálhidy László: Két szempontból sem megnyugtató. A válaszlevél lényegében tagadja a felvetett problémát, és tételesen igyekszik cáfolni a felvetéseinket, mintha azok félreértésből vagy hozzá nem értésből fakadnának. Holott a rendelet augusztusi megjelenésekor nemcsak a zöld civil szervezetek, de minden szakember, akivel beszéltem, problémásnak látta az abban foglalt lazításokat. A fakitermelés időbeli korlátozásának eltörlése évszázados erdészeti tabukat döntöget, az őshonos fafajokkal való erdőfelújítás kötelezettségének elengedése a védett területeken pedig szintén szembemegy az utóbbi évtizedek gyakorlatával. A kormány válaszában olyan szőrszálhasogatások is szerepeltek, mint hogy a „közelítő nyom” – amelyet mostantól engedélyeztetés nélkül lehet kialakítani – lényegében nem út. Mi a jobb közérthetőség miatt fogalmaztunk így, de az erdőtörvény is „erdei földútként” definiálja az épített közelítő nyomot. A levél hangvételénél nagyobb problémának látom ugyanakkor, hogy a rendelet továbbra is hatályban van, az erdőterületünk közel felén teljes mértékben kihasználható, és előttünk a tavasz, amikor beindul majd az erdő élete. Nagyon elkeserítő lenne, ha ezt láncfűrészek zúgása kísérné.

MN: A védett, magas természetességű állami erdőkben eddig is intenzív erdőgazdálkodás zajlott.

GL: Ez természetvédelmi szempontból nonszensz, a fakitermelés nemcsak zavarja az erdei élővilágot, de tartósan át is alakítja az erdő fajösszetételét, szerkezetét. A tarvágások, végvágások után évtizedekig tart, amíg újra kialakul az erdei fajok számára is élőhelynek számító erdő. A fiatal, egykorú fákból álló erdőnek aztán még további évtizedek kellenek, hogy legyenek benne idős, odvas fák, értelmezhető mennyiségű holtfa, cserjék, sokféle fajból álló aljnövényzet, vagyis hogy igazi erdővé alakuljon. Ekkor azonban újra levágjuk. Védett területen kívül nyilván van tere a hagyományos erdőgazdálkodásnak, de azon belül ez teljesen ellentétes a védelem céljaival. A védett, illetve Natura 2000 területeken a hagyományos erdőgazdálkodásról át kellene állni örökerdő üzemmódra – korábbi nevén szálaló erdőgazdálkodásra. Ennek egyébként vannak történelmi hagyományai az országban, például az Őrségben, de a rendszerváltás után így kezdték művelni a főváros körüli erdők egy részét is. Ez azonban még mindig a fakitermelésről szól. A védett területek egy kisebb hányadán teljes mértékben elvárható lenne a háborítatlanság, hogy az erdő a saját életét élhesse a láncfűrészek visszatérése nélkül. Ilyen helyeken tudnak megmaradni az érzékenyebb fajok, mint a fekete gólya, vagy akár a hiúz. A WWF Magyarország több mint tíz éve szorgalmazza, hogy legalább a nemzeti parkjaink belsejében legyenek háborítatlan zónák, ha úgy tetszik, vadonok.

MN: Az ország mekkora hányada „igazi” erdő?

GL: A veszélyhelyzethez kapcsolt tűzifarendelet több pontja az ország valamennyi erdejére vonatkozik. Például az időbeli korlátozás nélkül, a vegetációs időben is lehetővé tett fakitermelés mind a kétmillió hektárunkon alkalmazható. Ennek egy része – csaknem a fele –, ahogyan a régi erdészek hívták, „műerdő”: akácosok, nemes nyárasok, telepített fenyvesek stb. Az eredeti erdőtakaró maradványai, amelyek ma is őshonos, termőhelyhonos fafajokból állnak, alig több mint egymillió hektárt tesznek ki. Ám a hivatalos statisztikák a műerdőket – mai elnevezéssel kultúrerdőket, faültetvényeket – is erdőnek tekintik. Helyesebb lenne azt mondani, hogy a valódi erdősültség csupán 10 százalék. A zömmel őshonos fafajú erdők, főként a tölgyesek, ártéri erdők egy része is meglehetősen átalakított állapotban van; egykorúak, bizonyos fafajok vagy egyéb erdei fajok hiányoznak belőlük, illetve idegenhonos fajokkal fertőzöttek. A többé-kevésbé természetes erdők a szűkebb merítésnek is körülbelül az ötödét tehetik ki. Azokra a jobb állapotú erdőkre gondoljunk, amelyek a nagyvárosokat övezik itt-ott, illetve a hegyvidékek népszerű kirándulóhelyei – ennyi maradt az évszázadok során. Nagyobb kíméletet érdemelnének.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)