„A hospice-ellátás a magyar egészségügy mostohagyereke”

Friesz Anna, Magyarországi Otthonápolási és Hospice Egyesület; Lukács Miklós, Magyar Hospice-Palliatív Egyesület

Belpol

Miért nem támogatja jobban a kormány az otthoni szakápolást és hospice-ellátást? És miért nem jobb a szakma érdekérvényesítő képessége?

Kedves Olvasónk!

Ez a cikk a Magyar Narancs 2022. május 5-i számában jelent meg. Most ezt az írást ebből a lapszámunkból széles körben, ingyenesen is hozzáférhetővé tesszük.

Részben azért, mert fontosnak tartjuk, hogy minél többen megismerkedjenek a tartalmával, részben pedig azért, hogy megmutassuk, érdemes a Narancsot megvásárolni is, hiszen minden számban hasonlóan érdekes cikkeket találhatnak – és a lap immár digitálisan is előfizethető, cikkei számítógépen, okostelefonon és tableten is olvashatóak.

magyarnarancs.hu-n emellett a továbbiakban sem csak fizetőfal mögötti tartalmakat találnak, így mindig érdemes benézni hozzánk. 

Visszavárjuk!

A szerk.

Magyar Narancs: „A jelenlegi finanszírozás a szolgálatok – az otthoni szakápolás és hospice-ellátás – végét jelenti, több tízezer beteg ellátását lehetetleníti el, miközben éppen az a cél, hogy ez az ellátási forma tehermentesítse a kórházakat. El tudják képzelni, mi történne, ha közel 70 ezer beteg mind, egyszerre megjelenne az ellátásért a kórházakban? Katasztrófa, ami emberek életébe kerülne” – írták nemrégiben közösen jegyzett, segélykiáltásnak is beillő sajtóközleményükben. Hogyan jutottunk idáig?

Friesz Anna: Az otthoni szakápolási szolgáltatás 1996 óta, a hospice-ellátás 2004 óta működik az ország egész területén vállalkozási formában, hasonlóan a háziorvosi rendszerhez az alapellátás részeként. A tevékenységet a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) finanszírozza, ennek egysége az otthoni szakápolásban a vizit, az otthoni hospice-ban az ellátási nap. 2017 óta nem történt változás a finanszírozásban. A területen dolgozók kimaradtak az egészségügyi dolgozók béremeléséből. A szakdolgozóink megélhetési problémák miatt kénytelenek más területen elhelyezkedni, emiatt egyre komolyabb szakemberhiánnyal küzdünk. Az évek óta változatlan vizitdíj nincs arányban az ellátandó feladatok költségeivel és az inflációval. A létbizonytalanság hatá­rán vagyunk, mivel már alig tudjuk kigazdálkodni a béreket, az utazási, fenntartási költségeket és az eszközök beszerzését. Az év végi kasszamaradvány-felosztásból is kimaradtunk, a mi maradványunkat más terület kapta.

Lukács Miklós: Égető gond a finanszírozás fejlesztésének, a reálértékhez igazításának elmaradása, a Covid-pandémia miatti teljesítménycsökkenés és az ezt áthidalni próbáló, az eredetileg is alacsony bevételek felváltása a még alacsonyabb átlagfinanszírozással. A járványban a Covid-betegek ellátására átirányított dolgozók visszatérése bizonytalan, miközben a kivizsgálások, halaszthatónak vélt műtéti beavatkozások elmaradása, az onkológiai ellátás humánerőforrás-hiánya az igényeket jelentősen fokozza.

MN: Mit értenek azon, hogy az otthoni szakápolás és hospice-ellátás a magyar egészségügy mostohagyereke?

Friesz Anna: Az egészségügyön belül a legalacsonyabb költségvetésű kassza a miénk, jelentéktelennek tűnik, és soha nem volt gazdája. Akik felelősek lennének a terület működéséért, fejlesztéséért, nem ismerik. Ráadásul gyakran összekeverik a tartósan beteg vagy fogyatékkal élők otthoni, családtag által végzett ellátásával, gondozásával. Egyedül a NEAK – az ellenőrzései miatt – kapott az elmúlt években pontos betekintést a területeinken folyó szakmai munkáról.

Lukács Miklós: A magyar egészségügyben számos előremutató programot indítottak, amely a „home care”, az otthoni ápolás egyes területeit is érinti, de nem vált célcsoporttá sem az otthoni szakápolás, sem az otthoni hospice-ellátás. A főállásban itt dolgozók nem részesültek a többi területhez hasonló béremelésben. A betegek otthoni ellátását adottnak veszik, sem a dolgozók bérezése, sem a működési költségek, például az üzemanyagnorma nem közelítenek a realitásokhoz.

Layout 1

MN: 2021 nyarán kiterjedt levelezést és egyeztetést folytattak az Országos Kórházi Főigazgatósággal (OKFŐ) és a NEAK-kal, november elején pedig a mostani sajtóközlemény tartalmához hasonló levelet küldtek Orbán Viktornak, Pintér Sándornak és Kásler Miklósnak. Kaptak-e érdemi választ?

Friesz Anna: A Miniszterelnöki Hivatal, a Belügyminisztérium és az OKFŐ továbbította levelünket az Emmibe Kásler Miklósnak.

Lukács Miklós: 2022. február végén kaptunk először választ Horváth Ildikó egészségügyért felelős államtitkártól, aki levelében elismerte és megköszönte a Covid-19 járványban végzett munkánkat, és tájékoztatott bennünket, hogy hatásvizsgálat folyik a működésünkről. Azóta nem történt semmi.

MN: Hetvenezer ember otthoni szakápolásáról és hospice-ellátásáról írnak, ami a családtagokkal együtt további tízezrek mindennapjait érinti, és további ezreket – ápolókat, orvosokat – az egészségügyben. Vagyis nemcsak finanszírozásról, pénzről, szakmai megbecsülésről van szó, hanem betegjogokról, az emberi méltóságról, emberfeletti munkáról és terhekről, valamint az elengedésről és a méltó halálról is.

Friesz Anna: Az alacsony finanszírozás miatt apró, de biztos lépésekben elveszítjük a kollégáinkat. Hiába szeretik a szakmájukat és elhivatottak, a megélhetési nehézségeiket meg kell oldani. Viszont a betegek és családtagjaik várják a segítséget, a reklamációjuk és az érthető türelmetlenségük nálunk csapódik le. A kórházból kiadott, műtött betegek rehabilitációját is késve tudják elkezdeni. Országos várólista van, ami rontja a milliós műtétek hatékonyságát, a betegek gyógyulásának esélyét. Nem tudjuk biztosítani a szükségletalapú ellátást, a krónikus betegek gyógytornáját pedig már egyáltalán nem tudjuk vállalni.

Lukács Miklós: A tevékenység nem látványos, de nélkülözhetetlen. A daganatos betegek szervezeteinek lobbitevékenysége nem terjed ki azokra, akik az aktív daganatos ellátásból „kiestek”, a korai, a kezelés közben már megkezdett, palliatív ellátás speciális szakdolgozói és orvosi ismeretanyagát más szakmák tudottnak és adottnak veszik.

Mivel a tüneti kezelés, a terminális állapotú betegek ellátása nem olyan „látványos” tevékenység, mint egy robotsebészeti beavatkozás, ezért nem alkalmas sikerpropagandára sem, ráadásul a gyógyszergyáraknak sem jelent piacot. Érdekérvényesítő képessége ezért csekély.

Nem tudatosodik a politikai-gazdasági döntéshozókban, hogy olyan komplex ellátásról, gondozásról van szó, amely nem azonos a fájdalomcsillapítók felírásával, hanem amely a beteg, családja, környezete lelki és egyre inkább szociális gondozása. A gyászkezelés sikere nem mérhető közvetlenül úgy, mint mondjuk egy új besugárzókészülék adta lehetőségek vagy egy új gyógyszer révén elérhető hosszabb túlélés.

MN: Fél évvel ezelőtti levelükben négy pontban foglalták össze, hogy a kialakult súlyos helyzetben miben kérik a kormányzati segítséget.

Friesz Anna: A Magyarországi Otthonápolási és Hospice Egyesület és a Magyar Hospice-Palliatív Egyesület a következőket kérte: az átlagfinanszírozás alapjául a kiterjesztett területi pótlékkal megnövelt összeget, illetve a 2021. szeptemberi teljesítést vegyék figyelembe. Az átlagfinanszírozásban kizárólag azok a szolgálatok részesüljenek, amelyek aktívan részt vesznek a betegek ellátásában. A nem teljesítő szolgálatok finanszírozását csoportosítsák át a folyamatosan működő, vizitkeretet kihasználó, területi ellátási kötelezettségnek eleget tevő otthoni szakápolást és hospice-ellátást végzők részére. Emellett kértük, hogy szükségletnek megfelelően emeljék a vizitkeretet az ellátatlanság és az egészségkárosodások kivédésére, és a várólisták ledolgozásából adódó, megnövekedett otthoni ellátási igények kielégítésére.

Lukács Miklós: Azt is kértük, hogy az otthoni szakápolás és hospice-ellátás egészségügyi szakdolgozói is kapják meg a 2022 januárjában esedékes béremelést, és az otthoni szakápolási és hospice-vizitdíjak megemelését is kértük.

MN: Miért kifogásolják, hogy a járványhelyzet miatti tavalyi rendelkezés nyomán nem a tényleges ellátási eset, illetve hospice-nap után kapják a térítést, hanem átlagfinanszírozás lépett életbe?

Friesz Anna: Az ellátott eset- vagy betegszám nagyobb, mint ami az átlagfinanszírozás alapját képezi. Az átlagfinanszírozás megállapításánál figyelmen kívül hagyták a területi pótlékokat is, így további 10 százalékkal csökkent a finanszírozás mértéke. Összességében elmondható, hogy az átlagfinanszírozás 10–20 százalékkal elmarad a teljesítményalapú elszámolástól ugyanazon esetszámra vetítve. Mi több, 2022. február 1-jétől a NEAK új szerződéseket kötött a szolgáltatókkal, és átlagosan 15 százalékkal emelte a normatív vizitkapacitást – ennek pénzügyi vonzata viszont nem jelenik meg a szolgáltatóknál, és az emelést nem tudjuk a betegek ellátására fordítani.

Lukács Miklós: Úgy véljük, a „bázis” nem az optimális kihasználtságú időszakra vonatkozik, nem követi a járvány miatt felgyülemlett igények kielégítését.

MN: Miért szükséges hangoztatniuk azt az evidenciát, hogy az otthoni szakellátás nem kényelmi szolgáltatás?

Friesz Anna: Ez az ellátási forma sajnos nincs szem előtt, azok ismerik, akik elrendelik, a háziorvosok és akiknek szükségük van rá. Sem a lakosság, sem a működtetésért felelős szervek nem tudják, mi a különbség a szociális gondozás és az egészségügyi ellátás között.

Szakfeladatokat látunk el, például infúziós terápiát végzünk, műtéti és krónikus sebeket kezelünk, katétereket cserélünk, fájdalmat csillapítunk, gyógytornával rehabilitáljuk a betegeket azért, hogy minél rövidebb időn belül újra dolgozni tudjanak, vagy képesek legyenek önállóbb életet élni.

Lukács Miklós: Akik ezt a szakterületet nem ismerik, hajlamosak a szociális szolgáltatásokkal – például bevásárlás, házi segítségnyújtás – egybemosni. Pedig olyan komplex tevékenységről van szó, amely nem kizárólag a beteg „kényelmét”, hanem megfelelő életminőségét, életének élhetőségét szolgálja. Az itt dolgozók sem csak leülnek elbeszélgetni a beteggel, hanem segítenek az élet beszűkülő lehetőségének elfogadásában, támogatják ennek a lehető legkisebb krízis árán való megélését. Gyógyszerek beadása, tüneti ellátás, az egyre inkább magatehetetlenné váló beteg emberi méltóságának megőrzése a személyes higiéné biztosításával – ez mind a feladatuk. Ezek mellett konzíliumokat kezdeményeznek, gyógyszereket, tápszereket, gyógyászati segédeszközöket írnak fel vagy módosítanak, pszichés támogatást nyújtanak, dietetikai tanácsokat adnak, gyógytornászt vonnak be, koordinálják az önkénteseket – a sor a végtelenségig folytatható.

MN: Miért késik mégis a segítség, hol akad el a megoldás?

Friesz Anna: Az otthoni szakápolás és hospice-ellátás a magyar egészségügy legfiatalabb, egyben a legkisebb tagja. Az érdekérvényesítő képességünk és mozgásterünk emiatt nagyon behatárolt. A Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamara és a Magyar Orvosi Kamara mellénk állt, nyilatkozataikban próbálják a döntéshozók figyelmét felhívni a problémáinkra.

Lukács Miklós: Úgy véljük, hogy ez nem szakmai, hanem politikai aspektus, amiben nem vagyunk kompetensek. A lobbilehetőségekről már szóltunk – a politikai, gazdasági élet prominenseinek hozzátartozói vélhetően kórházban kapnak „ad infinitum”, azaz vég nélküli ellátást, elhelyezést. A súlyos beteget otthon ellátni próbáló család vagy éppen a magányos beteg terheivel nem szembesülnek, nincs közvetlen tapasztalatuk, élményük.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.