Interjú

„A jogalkotás egyéjszakás kalandokká vált”

Mészáros Gábor, a Princeton University vendégtanára a magyar alkotmányosságról

Belpol

Az Egyesült Államokban oktató alkotmányjogász egy nemzetközi szakmai blogban – egy több országra kiterjedő projekt elindítóinak felkérésére – elemzést írt az úgynevezett interkonstitucionalizmus magyarországi állásáról, azaz alkotmányjogunk helyzetéről.

Magyar Narancs: Meg kellene magyarázni, mit takar az interkonstitucionalizmus fogalma.

Mészáros Gábor: Az interkonstitucionalizmus azokra a technikákra és gyakorlatokra keres választ, hogy a múltbeli alkotmányos értékek és bírói gyakorlatok miként érvényesülnek az új alkotmányokban. Ez a kutatás több szálon is fut. Az alapkoncepció az Egyesült Államokban a szövetségi alkotmány és tagállami alkotmányok, illetve ezek bírósági gyakorlatának egymásra hatását vizsgálja. De számunkra különösen azok az országok lehetnek érdekesek, ahol vagy rendszerváltás miatt – mert például megbukott egy diktatúra, és új alkotmányt csináltak –, vagy egyéb okokból új alkotmányos fejlődés indult el. Ezek közül most nyugodtan koncentrálhatunk arra a magyar folyamatra, hogy 2011-től, az Alaptörvény elfogadása óta miként alakult át alkotmányos környezetünk.

MN: Hogyan alakult át?

MG: Magyarországon mára az interkonstitucionalizmus sajnos kontraproduktív lett. Egyetlenegy célja, hogy a politikai hatalmat segítse – azaz, hogy Orbán Viktor addig legyen miniszterelnök, ameddig szeretne –, nem pedig az, hogy egy erős jogállami fékekkel rendelkező, demokratikus alkotmányos evolúció valósuljon meg.

MN: Azzal kezdi kisesszéjét, hogy az Alaptörvény preambuluma kiemeli „Magyarország 1000 éves »történeti alkotmányát«”, és tiszteli „a Szent Koronát, amely megtestesíti Magyarország államiságának alkotmányos állami folytonosságát és a nemzet egységét”. Miért tartja ezt fontosnak rögtön megemlíteni?

MG: Mert azt gondolom, hogy a történeti alkotmány koncepciója végső soron egy „szittya” magyar interkonstitucionális képződménynek is tekinthető. Éppen az Alaptörvény hív fel a történeti alkotmány vívmányainak fontosságára, amikor a preambulum mellett a normaszövegben is meghatározza önmaga értelmezési kereteit. Ebbe a dimenzióba nem pusztán az Alaptörvény szövegét – és a Nemzeti hitvallást –, hanem a történeti alkotmányt is belehelyezi. Ez szerintem amúgy az interkonstitucionalizmus sajátos hazai megnyilvánulása is lehetne. Hangsúlyozom: lehetne, mivel szándékától függetlenül a történeti alkotmány koncepciójával az Alaptörvény megnyitotta a kaput az interkonstitucionalizmus előtt. Így mondhatná azt például az Alkotmánybíróság (AB), hogy remek, itt a lehetőség, építsünk jogállamot. Azzal ugyanis, hogy lehet a történeti alkotmányra hivatkozni, egy csomó olyan közjogi hagyományt lehetne beépíteni a modern alaptörvényi rendszerbe, ami hasznára válna demokráciánknak.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

És meghalni a gyönyörtől

„A fájdalom politikai kérdés, a gyönyör politikai kérdés” – okítja a haldokló Mollyt (Michelle Williams) egy gyönyörű leszbikus (Esco Jouléy), aki egy személyben radikálisan szabad szexuális felfedező és empatikus szociális munkás is.

Végtére is a gyerek az első

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Kísérleti fizika

Öveges József fizikus, piarista szerzetes, tanár, mondhatni mé­dia­­sztár volt a hatvanas–hetvenes években. Közvetlen stílusban, élvezetesen előadott ismeretterjesztő előadásai és a közben bemutatott kísérletek tették ismertté.

Micimackóék felnőttek

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A ház torka

Egy Pireneusok mélyén megbújó faluban, a Clavell házban a család egyik nőtagja éppen haldoklik. Hörgő, bűzölgő, démonisztikus tusa ez, pokoli gyötrelem. Nem véletlenül gondolunk a pokolra és érezzük meg egy földöntúli lény jelenlétét.

Mi a művészet?

Hazánk kulturális miniszterének, Hankó Balázsnak – aki a 2023-as és a 2024-es szja-bevallásának „munkáltató” rovatába is „Kultúrális és Innovációs Minisztériumot” írt – érezhető, napi gondjai vannak a nyelvhasználattal.

A javaik és az életük

Válaszolnak… Az a legjobb ebben a szánalmas bolhacirkuszban, hogy válaszolnak, és megmagyarázzák. Hogy az nem is úgy van, mert nem is az övéké, csak épp náluk van, valahogy. Bérelték, lízingelték, amikor egy percre nem figyeltek oda, a nyakukba akasztotta valaki vagy valami. Néztem a tájat, és rám esett, a Jane Birkin meg a táskája, szerencsére nem az egész Gainsbourg család, gyerekkel, kutyával, szivarral.

Honfiak  

–Librettó–

(A helyszín az első négy felvonásban mindvégig a miniszterelnök dolgozószobája.)

Nemcsak a hősök arcai

82 éve, 1943. április 19-én kezdődött, és szűk egy hónapig tartott a varsói gettófelkelés. Miközben a nácik leszámoltak az alig felfegyverzett lázadókkal, porig rombolták a zsidók számára kijelölt városrészt, a túlélőket pedig haláltáborokba küldték, Varsó többi része a megszállás hétköznapjait élte. Hogyan emlékezik ma Lengyelország a világháború alatti zsidó ellenállás legjelentősebb mozzanatára?

„A legkevésbé sem keresztényi”

A nyugati populista mozgalmak és pártok a kereszténység kifacsart értelmezését használják fegyverként a hatalomért folytatott harcban, miközben a hagyományos kereszténydemokrácia identitásválságba került. A Princeton University professzora arra is figyelmeztet: legalább mi ne beszél­jünk szélsőjobboldali „hullámról”.

Mindenki hibázhat

Nem állítható, hogy a KSH direkt hamisítana adatot a szegénységi mutatók kiszámításánál. Mégis, valahogy mindig a „kellő” irányba mutatnak a számok.