Hogyan csináljunk milliárdok elköltésével félsivatagot?

Félrevezetett vizek  

Belpol

Nyolcmilliárd forintot meghaladó összeget fordítottak a Mórahalomi kistérségben a települések az elmúlt néhány évben arra, hogy csatornákat ássanak, mélyítsenek, elvezessék a csapadékvizet és záportározókat építsenek. Most pedig újabb milliárdok kellenének a hivatalosan is félsivataggá vált térségben a vízvisszatartásra.

Úgy vágtat a víz a Dorozsma-Majsai-főcsatornán, mintha valahol a Bükk aljában lennénk. Pedig ez a Szegedtől északnyugatra lévő Zsombó, a Homokhátság egyik települése. Azé a Homokhátságé, amelyet 2020-ban az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) félsivatagos övezetté minősített.

Persze, el tud folyni a víz innen is, főleg, ha tesznek róla: a csatorna esése a Tiszáig majdhogynem nagyobb, mint a Tiszáé egész Magyarországon. Az Országos Vízügyi Igazgatóság adatai szerint az idén márciusban az Alsó-Tisza Vidéki Vízügyi Igazgatóság (Ativizig) felügyelete alá eső területen – ez a Homokhátság déli része – több mint 5 millió köbméter vízveszteséget dokumentáltak: ennyi folyt el a csatornákon a Tiszába vagy a tározókba. A csatornák a belvizet hivatottak elvezetni a településekről, az adatok szerint azonban az Ativizig területén egyetlen hektár sem állt belvíz alatt márciusban.

Ez a terület valaha egészen másképp nézett ki: szikes, zsombékos, lápos volt, időszaki és állandó tavakkal, óriási legelőkkel, nádasokkal, bivalyokkal. Ma már csak a nevében őrzi egy-egy dűlő, terület és maga a Zsombó településnév ezt a múltat. Háromnapos eső után sem lett sáros a cipőnk, a föld pillanatok alatt beivott minden nedvességet, délutánra már por verte fel a Kőris-lápon átvezető utat.

Annak idején a Homokhátságon a mezőgazdálkodás alapjait a lefolyástalan vizek biztosították. A hatvanas évek közepén azonban intenzív területrendezés indult, és sorra épültek a vizeket elvezető csatornák. Ha ránézünk a térképre, valóban telis-tele szabályos kék vonalakkal az egész környék. A terület sajátossága, hogy magasabban fekvő hátak és mélyebb területek váltják egymást. A vidék természetes adottságai alapján a mélyebb részeken gyűlt össze a víz, időszakosan elárasztva e területeket. „A vízgazdálkodás úgy kezelte ezt, hogy a mélyebb területeket csatornákkal kötötte össze, így elképesztő hatékonysággal lehetett elvezetni a vizet” – magyarázza Kármán Kolos tájépítész, aki gyerekkora óta a településen él, és apjával, Balázzsal próbál szembemenni azzal az uralkodó nézettel, hogy a vizet mindenképpen el kell vezetni. Tájépítészként egészen más szemmel tekint a problémára, mint a vízügyi mérnökök. „A vízgazdálkodást a BME-n hallgattuk és ott is vizsgáztunk belőle, de az ott leadott, majd vizsgákon kért tudás szöges ellentétben állt azzal, amit tájvédelemből és tájrehabilitációból felszívtunk magunkba korábban a tájépítészeti karon.”

Egy mérnök számára – nagyon leegyszerűsítve – a víz probléma, vagyis azt el kell vezetni. Hiba nélkül meg is teszik. Egy tájépítész viszont nem problémának, hanem adottságnak tartja a vizet; nem mindenáron elvezetni kell, hanem együtt élni vele. Győzött azonban a mérnöki gondolkodás. Az elmúlt harminc évben több mint negyven tó száradt ki. A kutatások szerint az elsivatagosodás csak kisebb részben magyarázható a klímaváltozással, sokkal inkább az emberi tényezővel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.