A Kossuth Rádióban mentegette a főnöke Orbán Balázst

  • narancs.hu
  • 2024. szeptember 27.

Belpol

Orbán Viktor szokásos péntek reggeli rádióinterjújában ismét leháborúpártizta a baloldalt, és még egyszer megígérte, hogy megnyerjük az évtizedet.

Míg ellenzéki politikusok az elmúlt években alig pár alkalommal szerepelhettek a közmédiában, Orbán Viktornak utánamennek Észak-Macedóniába is. A kormányfő egy Ohridban felállított rögtönzött stúdióból osztotta meg világmegfejtéseit péntek reggel, és rögtön elmondta, hogy „Észak-Macedónia a migráció szempontjából is fontos ország, mert rajta fekszik az illegális migráció útvonalán”.

Majd rátért a gazdasági kérdésekre, és kijelentette: „Mi azt szeretnénk, ha megnyernénk a mostani évtizedet, és ehhez új gazdaságpolitikára lesz szükség.” Az ún. „gazdasági semlegesség” jegyében azt mondta, hogy csak azt kell átvenni a Nyugattól és a Kelettől, ami észszerű, de mindkét blokkal együtt kell működni. „A blokkosodás mindig lassítja a világgazdaság növekedését” – szögezte le. – „Európa egy öngyilkos úton jár.”

A kormányfő nem mulasztotta el, hogy háborúpártizzon pár jóízűt: „Magyarországon is azt látom, hogy vannak a háborúpártiak, ezek tipikusan a baloldalon található politikusok, és vannak a békepártiak, azok a jobboldaliak, vagy a mi oldalunkon található politikusok közötti vita is egyre élesebb.” Ezután került szóba Orbán Balázs kijelentése. A miniszterelnök politikai tanácsadója a Mandiner podcastjában ugyanis megfogalmazta, hogy a magyar kormány nem állna ellent, ha Oroszország megtámadná. Orbán Balázs ezt mondta: „Pont '56-ból kiindulva mi valószínűleg nem csináltuk volna azt, amit Zelenszkij elnök csinált két és fél évvel ezelőtt, mert felelőtlenség, mert látszik, hogy belevitte egy háborús védekezésbe az országát, ennyi ember halt meg, ennyi területet vesztett. Mondom még egyszer, az ő joguk, szuverén döntésük, megtehették, de ha minket megkérdeztek volna, akkor mi nem tanácsoltuk volna, azért, mert '56-ban az lett, ami lett.”

A Kossuth Rádió „kérdésére” Orbán Viktor így mentegette saját tanácsadóját:

„A politikai igazgatóm félreérthetően fogalmazott, ami ebben az összefüggésben egy hiba,

hiszen a mi közösségünk az 1956-os forradalomból nőtt ki, mi sem lennénk az 56-os hősök nélkül. Ebbe a vitába nem beemelni kell a magyar történelem szent és sérthetetlen hőseit, hanem inkább távol kell ettől tartani, az orosz-ukrán háború emléke nem vetülhet rá 1956 emlékére. Nincs kétségem egy fideszes vezető politikai nézetei felől sem. Biztos vagyok benne hogy Orbán Balázs is ott lesz velünk a Corvin közben, ha úgy alakul a helyzet, és harcolni kell a hazáért.”

Levonható-e olyan következtetés abból, amit Orbán Balázs mondott, hogy Magyarország nem védi meg magát? – segített tisztázni a helyzetet a Kossuth Rádió riportere, majd a miniszterelnök kijelentette, hogy Magyarország, mint ahogyan az alkotmány kötelezővé teszi minden magyar számára, mindig megvédte és meg fogja védeni magát.

Gazdasági ígéretek is elhangoztak

Orbán néhány ígéretet is tett: 

  • azoknak a fialatoknak, akik nem szereztek diplomát, munkáshitelprogramot indítanak,
  • 2025-ben meg kell duplázni a gyermekek után járó segélyt (amely jelenleg 12-15 ezer körül mozog),
  • állami tőkebefektetést helyez kilátásba a a versenyképes kis-és középvállalkozásoknak.

„Mi nem akarunk beleragadni abba a növekedési tempóba, amitől szenvedni fog Európa”

– jelentette ki a miniszterelnök, aki már kedden tartott előadásában is azt jósolta, hogy mi leszünk az éllovasok a gazdasági növekedésben az Unión belül.

Végül csak sikerült visszaterelni a szót a migrációra, ami kapcsán Matteo Salviniről beszélt, aki „még nálam is rosszabbul járt, mert őt börtönbe is akarják zárni, mert belügyminiszterként nem engedte meg hogy kikössenek az illegális migránsokat szállító hajók Olaszországban”. Erről Orbán azt mondta: „Salvini úr a mi hősünk, aki bármi áron, személyes kockázatot is vállalva meg akarja állítani a migrációt. Esélyünk van egy szebb jövőre, ha nem engedjük be az illegális migránsokat Európába.”

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.